شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ |۲۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 6, 2024
حجت الاسلام علیرضا اعرافی

حوزه/ وحدت در دو نهاد حوزه و دانشگاه در ایران اسلامی دارای مفهومی است، که می توان آن را به مجامع علمی جهان اسلام معرفی نمود.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی رئیس جامعة المصطفی العالمیه، در گفتگو با خبرنگار خبر گزاری «حوزه» توجه به مقوله وحدت را امری مهم در ارتقای فکری جوامع بشری دانست و اظهار داشت: وحدت و همگرایی حوزه و دانشگاه مستلزم این است، که حوزه اصالت خود را حفظ و از تجربه ها و ظرفیت های دانشگاه بهره بگیرد و فضای آنجا را درک کند، و دانشگاه باید حوزه را بشناسد تا در آرمانهای کلان بشریت و انقلاب اسلامی این دو نهاد به وحدت برسند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ،در بیان مفهوم وحدت، خاطر نشان ساخت: ثمره وحدت حوزه و دانشگاه یک دستی درآرمان، اهداف و همگرایی در شیوه ها و روش ها می باشد که خود این امر مفهوم وحدت می باشد.

امام جمعه قم، وحدت در حوزه و دانشگاه را به عنوان حقوق ملت عنوان کرد و ابراز داشت: وحدت به عنوان یک فرمان الهی است و باید توجه داشت که حقوق ملت ریشه بر وحدت این دو نهاد دارد، چرا که این متشکل از نخبگان ملت هستندو همگرایی این ها در سعادت ملت تاثیر گزار است، بنابراین حوزه و دانشگاه به عنوان دو نهاد علمی وظیفه دارند، که در این سمت به عنوان حق ملت حرکت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی، راهبرد جامعه المصطفی را دریچه ای برای بیان معارف ناب الهی و تجربه های ایران و قم برای جهان بیرون خواند و اظهار داشت: وحدت در دو نهاد حوزه و دانشگاه در کشور ایران اسلامی مفهومی دارد که این مفهوم می تواند برای جهان اسلام در دنیا مورد استفاده قرار گیرد.

وی، جامعه المصطفی را نهادی کاملا حوزوی دانست و اظهار داشت: جامعه المصطفی به عنوان نهاد حوزوی که درکی از شرایط دانشگاه دارد، در صدد است تجربه های ایران را به جهان منعکس کند و همواره یکی از این تجربیات مقوله وحدت حوزه و دانشگاه است، که انتقال این تجربه در عمل و فعالیت ها در دستور کار قرار  این نهاد  قراردارد.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه،در ادامه اظهار داشت: جامعه المصطفی در ذات خود به وحدت و همگرایی توجه داشته، و خود را موظف به انعکاس تجربه گران بهای انقلاب اسلامی به جهانیان می داند.

پژوهش و اخلاق دو محور اصلی پژوهش

رئیس جامعة المصطفی، پرداختن به مقوله پژوهش در امر آموزشی حوزه های علمیه را امری مهم دانست و تصریح کرد:آموزش در نگاه اسلام دارای  دو مدار و محور اصلی پژوهش و اخلاق و تربیت  می باشد، و باید توجه داشت که حوزهای علمیه در آموزش های خود حقیقتا پژوهش محور بودند، اما امروزه با توجه به افزایش کمی و نیاز های انبوه مقداری از این تجربه فاصله گرفته ایم، چرا که این امور عمق مطالب را کاهش می دهد، لذا باید در صدد شناخت سنت های پژوهشی گذشته بشناسیم و با استفاده از تجربیات جدید نظام های آموزشی خود را متحول کنیم، و به پیش ببریم.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha