چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
پیشنمازی - مازندران

حوزه/ بزرگترین خطر برای انسان در برابر ملامت های درست نفس، توجیه گری است، یعنی این که انسان ابتدا کار پست را زیبا جلوه داده و بعد آن را انجام می دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت الاسلام پیشنمازی، استاد حوزه و دانشگاه، در جمع طلاب مدرسه علمیه خواهران حضرت نرجس(س) ساری، در ادامه سلسله بحث های اخلاقی با موضوع "رابطه تکوینی اعمال انسان با آثار آن"، گفت: فهم رابطه اعمال و رفتار با آثارش، به بازسازی افراد کمک می کند و تا زمانی که انسان دچار آلودگی نشده باشد، این رابطه ها و سلب توفیق ها را می فهمد.

وی با بیان این که رابطه بین اعمال با ثمراتش، رابطه تکوینی است نه اعتباری. کار خوب توفیق عمل صالح را به انسان می دهد و کار بد توفیق عمل صالح را از انسان سلب می کند، ابراز داشت: اگر انسان رابطه بین اعمال و آثار را بفهمد، در مسیر مبارزه با نفس باقی می ماند و اما اگر متوجه آن نشود، به مرور شاکله وجودی انسان براساس سلب توفیق شکل می گیرد.

استاد حوزه در ادامه با بیان اینکه استمرار خطا، موجب خطا در شاکله وجودی انسان می شود، افزود: کسی که با بیماری خود انس بگیرد، بیماری برای او عین سلامت می شود، در این صورت به دنبال درمان نمی رود.

وی بیان داشت کرد: توجیه گری بزرگترین خطر برای  انسان در برابر ملامت های درست نفس است، یعنی اینکه انسان ابتدا کار پست را زیبا جلوه داده و بعد آن را انجام می دهد.

حجت الاسلام پیشنمازی با بیان این که هر انسانی داری چهره دنیایی و چهره خلقی می باشد، گفت: انسان با چهره خلقی در محضر خداوند محشور می شود، بنابراین باید هر کس سازنده و خالق چهره خلقی خود می باشد.

وی در پایان، راه نجات را در فرصت فکر دادن به خود دانست و گفت: این فرصت راه بازشناسی انسان و شناخت ضعف های اوست.

انتهای پیام

 

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha