سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
مفتی اهل سنت عراق

حوزه/ مفتی اعظم اهل سنت کشور عراق گفت: اسلام دین رفعت و محبت است و هر چه ضربه می خورد از افراط و تفریط های پیروانش است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، شیخ مهدی الصمیدی، رئیس دارالفتاء علمای اهل سنت عراق  امروز جمعه در دیدار با رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: اگر بخواهیم اشاره ای به تاریخ فرق اسلامی در عراق بپردازم، باید به سالهای 1975 اشاره کنم که دو فرقه حنفی و شافعی در عراق بودند که اختلافات اساسی با یکدیگر داشتند.

وی افزود: دامنه این اختلافات به گونه ای بودکه نه شافعی ها پشت سر حنفی ها نماز می خواندند و نه حنفی ها پشت سر شافعی ها، ولی آنچه در متون موجود وجود دارد، ریشه این اختلافات در کتب، 250 سال قبل بود زمانی که وهابیتی وجود نداشت و کتبی مانند « کشّاف» در خصوص افکار وهابی مطالبی را منتشر کرده بودند.

این عالم برجسته سنی با بیان اینکه آمادگی داریم در خصوص مباحث علمی طرحی مشترک و نو را برنامه ریزی کنیم، ادامه داد: ما مایل هستیم با انجام طرح های پژوهشی و علمی در خصوص تقریب مذاهب گام برداریم.

رئیس دارالافتاء اهل سنت عراق بیان داشت: من یک عالم سنی 61 ساله هستم و در این 61 سال نشنیده ام یک نفر از اهل سنت به اهل بیت(ع) پیامبر(ص) دشنام دهد و چه در گذشته و حال و آینده همه علمای اهل سنت محبت اهل بیت(ع) را از اصول ایمان می دانند و هر کسی که نسبت به اهل بیت(ع) بی احترامی کند از دین خارج است.

مفتی اعظم اهل سنت عراق تصریح کرد: ، من معتقدم کسی که « لااله الا الله» را بگوید وارد دژ اسلام شده است و تا کفر ( سب و لعن خدا و نبی(ص)) نگوید از دین خارج نشده است.

شیخ الصمیدی تاکید کرد: من به شما قول میدهم تا 10 سال آینده تغییر و تحول عظیمی در میان شیعیان و اهل سنت اتفاق خواهد افتاد، آن هم داشتن زندگی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر و اتحادی فوق العاده در برابر جبهه استکبار و استعمار است.

وی در پایان پیشنهاد داد؛ اهل سنت عراق آمادگی دارد در خصوص تاسیس مدارسی که مسائل فروع دین و حتی اصول دین مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

لازم به ذکر است، در پایان این نشست عناوین متعددی از منشورات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) توسط آیت الله فاضل لنکرانی به مفتی اعظم اهل سنت عراق اهدا شد.

انتهای پیام   313/17

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha