پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024
مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما

حوزه/ نشست تخصصي ارائه پژوهش برنامه‌اي «درآمدي بر مباني انسان‌شناسي شيعي» با حضور كارشناسان و پژوهشگران رسانه در اداره كل پژوهش‌هاي اسلامي رسانه در قم برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در ابتداي اين نشست تخصصي كه در تالار انديشه اداره كل پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سیما در قم  برگزار شد، اسدي‌زاده درباره سير تطور پژوهش‌برنامه‌اي در اداره كل پژوهش‌هاي اسلامي توضيحاتي ارائه داد و گفت:  ويژگي اصلي ديني پژوهش‌ها، اين است كه براي برنامه‌سازان صدا و سيما تهيه مي‌شود و اين مخاطب خاص باعث شده كه بسيار تخصصي تدوين و ارائه شوند.

این کارشناس عرصه رسانه افزود: به دليل نو بودن اين پژوهش‌های برنامه‌اي، برخي از نقايص روش‌شناختي و آكادميك آنها در فرآيند زماني و مباحثه‌هاي علمي تكميل و تدوين خواهد شد.

در ادامه حجت الاسلام محمد رضايي پژوهشگر و نويسنده اين اثر،  فصول و بخش‌هاي مختلف اين پژوهشي را توصيف كرد که  براساس ارائه  وی برخي از سرفصل‌ها و موضوعات مورد بحث در اين پژوهش عبارتند از: ضرورت انسان‌شناسي از منظر رسانه، روش‌شناسي پژوهشي، مراتب انسان شناختي، انسان‌شناسي كمال، انسان‌شناسي جنسيت انسان‌شناسي رشد، انسان در مواجهه با خانواده، اجتماع و فرهنگ، اهميت ازدواج و خانواده،  انسان شيعه در بستر تاريخ و جغرافيا، مباني سبك زندگي انسان شيعي،  ايده‌ها و راهبردهاي برنامه‌سازي.

در اين پژوهش پژوهشگر به دنبال آن است كه اولاً بتواند تعريف انسان و سبك زندگي را در زاويه مكتب تشيع بررسي و بازنمايي كند تا برنامه‌سازان رسانه ملي براي طراحي و توليد برنامه‌ها از اين تعاريف بهره‌ ببرند. و ثانياً ايده‌هايي براي توليد برنامه با موضوع انسان و سبك زندگي شيعي ارائه نمايد.

در پايان پژوهشگران و كارشناسان حاضر در جلسه سؤالات كارشناسي را براي بهينه‌شدن پژوهش مذكور مطرح كردند و بر اساس جمع‌بندي مقرر گرديد،  ديدگاه‌هاي ساير اديان و مكاتب درباره انسان نيز ارائه و بررسي اجمالي شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha