چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
کتاب عزّت و ذلت از ديدگاه نهج البلاغه

‏ حوزه / کتاب عزت و ذلت از ديدگاه نهج البلاغه تأليف حجت الاسلام والمسلمین محمد تقى فلسفى می باشد که ازسوی انتشارات بنياد نهج البلاغه به زبان فارسى به چاپ رسیده است .

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، این اثرکه مشتمل بر بيان ديدگاه امير المومنين در نهج البلاغه پيرامون عزّت و ذلت انسان است، فصل بندى يا باب بندى  درآن صورت نگرفته و فقط شامل متن مى‏باشد.

 متن کتاب که دارای يازده عنوان از كلمات اميرالمومنين در نهج البلاغه می باشد و مؤلف آنها را شرح داده است داراى حجم بسيار كم، ولى حاوى مطالب بسيار سودمند و مفيد مى‏باشد. مطالب و مباحث كتاب، بسيار ساده و روان بيان شده است به طورى كه براى عموم قابل فهم و درك مى‏باشد.

مؤلف، قبل از شروع سخنان امير المومنين( ع)، پيرامون عزت و ذلت در اسلام توضيحاتى بيان مى كند.

وى در ابتدا مى‏گويد:« تمام مردم به دليل تمايل طبيعى و كشش غريزه حب ذات، علاقه دارند كه در جميع شئون و مظاهر زندگى همواره از نعمت عزت و بزرگوارى برخوردار باشند و از خوارى و ذ لت بر كنار.

آيين مقدس اسلام مسأله عزت و احترام را در تعاليم خود مورد توجه قرار داده و مسلمانان را مؤظف نموده است كه در حفظ عزت و احترام كوشا باشند، بزرگوارى و شرافت خويش را مصون دارند و...».

مؤلف، در اين زمينه احاديثى از ائمه معصومين( ع) بيان مى‏نمايد و مختصرى توضيح مى‏دهد. 

 همچنین ترجمه كلمه« عزت» را از كتاب مفردات راغب بيان مى‏كند:

«( العزه حاله مانعه للانسان من ان يغلب) يعنى: عزت، يك حالت روحى و ترفّع روانى است كه نمى گذارد آدمى مغلوب ديگرى شود».

اولين عنوانى كه مؤلف بيان مى‏كند« على( ع) و مال» است. و در آن تنها جمله‏اى از نامه حضرت على( ع) به عثمان بن حنيف آورده مى‏شود. جمله مذكور چنين است:

« قسم به خدا كه از دنياى شما طلا و نقره‏اى ندوختم و از غنايم آن مالى ذخيره نكردم و بر كهنه جامه‏اى كه در بر دارم جامه كهنه ديگرى آماده نساختم».

درعنوان دوم که با موضوع« على( ع) و مقام» است ،كلام معروف حضرت به ابن عباس بيان مى‏شود در زمانى كه حضرت كفش كنهه خود را وصله مى‏زدو فرمود:

« به خدا قسم اين كفش بى ارزش، نزد من محبوب تر از رياست و فرمانروايى بر شماست، مگر آن كه بتوانم در پرتو اين مقام اقامه حقى كنم يا باطلى را دفع نمايم».

مؤلف، در ادامه به بيان علل و عواملى متعددى مى‏پردازد كه مى‏تواند محيط را دگرگون نمايد و بر اوضاع و احوال فرد و جامعه تاثير بگذارد و مى‏تواند عزيزان را ذليل، و به ذليلان عزت و بزرگى ببخشد.

مؤلف، از ميان خطبه‏ها، نامه‏ها و حكمت‏ها به سه عامل اشاره مى‏كند انقلاب،جهاد، رابطه حكومت و مردم.و در اين زمينه كلماتى از امير( ع) نقل مى‏كند و شرح مى‏دهد.

 عناوين ديگرى كه در كتاب ذكر شده است بدين ترتيب است:

على( ع) و اقبال و ادبار مردم؛

على و تملق گويان؛

على و عرصه پيكار.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha