پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024
جامعة المصطفی

حوزه/ اداره کل قرآن و حدیث جامعة المصطفی، گزارشی از برنامه ها و فعالیت های المصطفی در حوزه نهج البلاغه در سال های اخیر را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،  تهیه طرح مطالعه نهج البلاغه در 110 روز ویژه دانشجویان مجازی المصطفی، تدوین کتاب روش حفظ نهج البلاغه و تدوین نرم افزار چهار زبانه نهج البلاغه به زبان فارسی، عربی، انگلیسی و چینی، بخشی از مهم ترین فعالیت های نهج البلاغه ای جامعة المصطفی در حوزه توسعه و پژوهش است.

از دیگر فعالیت های جامعة المصطفی در حوزه توسعه و پژوهش، چاپ نهج البلاغه به زبان‌های چینی، آیغوری، کردی، تایی، شیپ و تاجیکی است. همچنین تعداد پایان نامه‌هایی که طی این سال‌ها با موضوع نهج‌البلاغه تدوین و دفاع شده است، 87 عنوان در مقاطع مختلف ارشد و دکتری و نیز تحقیق پایانی بوده است.

بر اساس این گزارش، فعالیت های نهج البلاغه ای جامعة المصطفی در حوزه آموزش، شامل وجود دو واحد رسمی آشنایی با نهج‌البلاغه برای تمامی طلاب مقطع کارشناسی، برگزاری 67 دوره آموزشی آشنایی با نهج‌البلاغه و نیز حفظ و مفاهیم نهج‌البلاغه به صورت فوق برنامه و طراحی و تصویب آیین‌نامه حفظ قرآن و نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه به صورت ترتیبی و یا موضوعی و به دو روش متمرکز و متناوب و نیز برگزاری دوره آشنایی با نهج البلاغه در کشور ترکیه با حضور حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی، مدیر گروه نهج البلاغه دانشکده علوم حدیث است.

خاطرنشان می شود: تعداد حافظان نهج‌البلاغه در بین طلاب و خانواده‌های صف داخل المصطفی 163 نفر است که شامل 79 نفر حافظ ثلث، 54 نفر حافظ نصف و سی نفر نیز حافظ کل نهج البلاغه هستند.

جامعة المصطفی در حوزه ترویج نهج البلاغه، مسابقات، محافل و نشست‌های متعددی از جمله همایش امام علی(ع) و نهج البلاغه در ترکیه با پیام تصویری آیت الله  العظمی جوادی آملی در بهمن ماه 1390 و  مسابقه حفظ و مفاهیم نهج البلاغه در تانزانیا در سال 1391 را برگزار نموده است.

همچنین در دوره‌های چهاردهم تا هجدهم جشنواره بین المللی قرآن وحدیث المصطفی، با رشته‌های حفظ و ترجمه و شرح موضوعی و در جشنواره‌های نوزدهم تا بیست و یکم به صورت سیر مطالعاتی کل نهج البلاغه با عنوان کلام ناب برگزار گردیده است که مجموع مشارکت کنندگان 4423 نفر دوره می گردد.

برگزاری 95 محفل نهج‌البلاغه ای با موضوع قرائت، ترجمه و شرح، پانزده نشست علمی _ترویجی و 57  مسابقه در قالب‌های مختلف در واحدهای المصطفی، از دیگر فعالیت المصطفی در حوزه نهج البلاغه به شمار می آید.

گفتنی است، در کشور تانزانیا مسابقات نهج‌البلاغه بین حوزه‌های علمیه آن کشور برگزار شده و نیز سامانه‌ پیامکی به زبان سواحیلی راه‌اندازی شده که به صورت روزانه بخش‌هایی از نهج البلاغه را برای صدها نفر از طلاب، مسئولان کشوری و شخصیت‌های علمی و دانشگاهی ارسال می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha