چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
حجت الاسلام مجتبی ملکی - آموزش و پرورش

حوزه/ نشست هم اندیشی هیئت تحریریه «فصل نامه حلقه وصل» بعد ازظهر امروز در ستاد همکاری های حوزه های علمیه وآموزش و پرورش برگزارشد.

 به گزارش خبر گزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین  مجتبی ملکی، حضور گسترده مردم در راهپیمایی22 بهمن را گامی بلند برای حضور بهتر و با شکوه تر در 7 اسفند ماه، روز انتخابات دانست.

مشاور وزیر آموزش و پرورش، گفت: این حضور گسترده مردم غیرتمند ایران اسلامی، باعث شد دشمن نتواند به اهداف خود برسد و بار دیگر با هدایت و رهمنودهای رهبری انقلاب  و حضور مسئولین و  مردم ولایت  مدار ایران، توطئه های دشمن خنثی شد.

وی به شخصیت حضرت زینب(س)  هم اشاره کرد و گفت: حضرت زینب(س) به عنوان پیام رسان اصلی کربلا، وظیفه خود را در تحقق اسلام ناب و مظلومیت امام سوم شیعیان(ع)  و همچنین تحقق ارکان امامت مهدوی به درستی انجام داد و به شایستگی پیام کربلا را به جامعه رساند.

دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش با تاکید براین که  حوزه هم امروز میراث دار آن گنجینه عظیم است، افزود: بایستی حوزه همانند گذشته در تمام صحنه حضور جدی داشته باشد، تا بتواند تحول بهتری در همه عرصه ها در جامعه اسلامی به وجود بیاورد.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی در ادامه یکی از برنامه های این ستاد را حضور طلاب برای گذران دوره سربازی تحت عنوان « سرباز طلبه» در آموزش و پرورش دانست و عنوان کرد: این مسئله با عنایت خاص رهبرانقلاب و مسئولین زیی ربط به تصویب نهایی رسیده و فرصتی است که در اختیار حوزه و روحانیون قرار گرفته  است.

وی بیان داشت: بر همین اساس، ضروری است حوزه  از این فرصت برای پیشبرد اهداف عالیه تعلیم و تربیت و گسترش بهتر فرهنگ علوی در آموزش و  پرورش نهایت استفاده را بکند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان این که  آموزش و پرورش در مقوله نظری و تولید علم فعالیت نمی کند، گفت: موضوع مهم در آموزش و پرورش، حرکت براساس سند تحول چشم انداز بنیادین و به اجرا در آمدن و عملیاتی کردن مباحث ارزشی و تربیتی و اجرای الگو  سازی است و گرنه صرف ارائه مبانی که حتی در سند بنیادین مطرح شده است اثر چندانی به همراه نخواهد داشت.

وی گفت: بر اساس سند تحول بنیادین  نقشه راه از طریق همین سند طراحی می شود و رهبری هم تاکید بر اجرای همین سند دارند و همه مسئولین آموزش و پروش بر اساس آن برنامه ها را تنظیم می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی گفت: آموزش و پرورش در شرائط فعلی نیازمند بازفنآوری و باز تولید مباحث تربیتی و اخلاقی است و از مطالبات جدی دست اندر­کاران زیی ربط درآموزش و پرورش نیز به شمار می رود و باید عمده فعالیت ها در این عرصه صورت بگیرد تا شاهد تاثیرات آن در آموزش و پرورش باشیم.

دبیرستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش با ارائه مثالی در این زمینه  عنوان کرد: مثلا در موضوع حیات طیبه می خواهیم ببینیم شاخصه های حیات طیبه چه چیزهایی است و چه طوری می توان آن را به اجرا در آورد و به مرحله عمل رساند؛ باید روی این شاخصه ها  کار کرد.

وی گفت: متأسفانه کمبود جدی در بحث ارائه راه هکار وجود دارد و نیازمند دقت و بررسی بیشتر و جدی تر در این موضوع  هستیم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در مباحث نظری سخن زیاد گفته شده، ولی متأسفانه به مرحله عمل نرسیده و در حال حاضر این مطالبه وجود دارد و ضروری است برای این موضوع آینده نگری و هدف گذاری کرد و اگر چه ظرفیت برای تحقق آن برنامه فعلا وجود نداشته باشد، ولی بعدا این ظرفیت ایجاد می شود.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی با بیان اینکه وظیفه اصلی ستاد،  همکاری و تعامل با سایر ارگان ها و استفاده از تشکیلات موجود برای تاثیر گذاری و نقش آفرینی بهتر است نه اینکه وظایف سایر ارگانها را به عهده بگیرد، بیان داشت: مهم افق دید وسیع و نگاه به آینده است و برای این امر هم  سیاست گذرای  صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه باید واقع گرا باشیم و باز کردن گره کار و مشکلات در عرصه تربیتی خدمتی بزرگ به این وزارت خانه در مسئله تربیتی است، ابراز داشت: مخاطبین نشریه حلقه وصل، طیف وسیعی در عرصه تعلیم و تربیت اعم از حوزویان و مسئولین آموزش و پرورش می باشند و یکی از مهمترین  هدف در نشریه حلقه وصل توسعه مخاطبین  است.

 مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که این امر نیازمند  ارائه برنامه جدی در بحث تعلیم و تربیت و ارائه راه کارها و کاربردی سازی در دو بخش باز تولید و باز فنآوری و عملیاتی کردن تولیدات  است ابرازداشت: یکی از فعالیت های  دست اندر کاران  این مجله این است که باید تولیدات و مفاهیم تربیتی  را از عرشی به فرشی و قابل فهم برای همگان  تبدیل  کنند و بنیان های الگویی ارائه دهند و اگر چه این کار سختی است ولی با تعامل همکاری فی ما بین قابل اجرا است.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی  گفت: بحث راه کار و الگوی  عملی مهم است و حتی  قرآن با ارائه الگوی عملی  مردم را دعوت  به یکتا پرستی و سایر امور تربیتی می کند و بهترین شیوه  در این عرصه توصیف کردن نیست، بلکه شیوه ارائه دادن الگوی عملی است.

وی بیان داشت: مباحث در حد نظریه پرداز ی مانده  که باید ازاین حالت بیرون بیاید و  ورود جدی به آن پیدا کرد تا موجب رشد وکابردی کردن مباحث  تربیتی  شود.

  انتهای پیام:۴۰/۳۱۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha