پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ |۱۸ محرم ۱۴۴۶ | Jul 25, 2024
آیت الله واعظ طبسی

حوزه / تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی جای مهم و حساسی است و نباید افرادی به آن راه یابند که بر اثر فشار حرکت های انحرافی و جریان ها و گروه هایی، به تصویب آنچه مورد رضای خدا نیست، مجبور شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله واعظ طبسی، در مراسم تجلیل از برترین های حوزه علمیه خراسان با اشاره به اهمیت انتخابات 7 اسفند، گفت: مجلس شورای اسلامی جای مهم و حساسی است و نباید افرادی به آن راه یابند که بر اثر فشار حرکت های انحرافی و جریان ها و گروه هایی، به تصویب آنچه مورد رضای خدا نیست، مجبور شوند.

وی، علم، تدبیر، ایمان را از شاخصه های یک نامزد انتخاباتی دانست و با بیان اینکه نباید تنها به لیست ها توجه کرد، افزود: این طور نیست که نتوان کاندیدای اصلح را تعیین کرد، بلکه با مشورت انسان های مطلع، می توان اشخاصی را بررسی و انتخاب کرد.

تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: مردم باید علاوه بر حضور خود در انتخابات، به دیگران نیز توصیه کنند که شرکت حداکثری داشته باشند تا این انتخابات هم مایه کوری چشم دشمنان اسلام شود.

مدیر عالی حوزه علمیه خراسان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی انحراف ها در جامعه، گفت: مسئولیت حوزه علمیه در برابر شبهات و سئوال ها مانند مسئولیت در  برابر تعرض دشمن است که باید بسیار قوی، محکم، استوار و پایدار بود.

وی، نخبگی را تنها منحصر در فقه و اصول ندانست و تاکید کرد: البته اصل کار در حوزه علمیه فقه و اصول است و آن مقدار از علومی که به فقاهت و اجتهاد ارتباط دارد، لازم است، ولی این امور همه وظیفه روحانیت نیست.

نماینده ولی فقیه در خراسان با اشاره به تهاجمی که از سوی دشمن با آن روبرو هستیم، گفت: حوزه علمیه باید نسبت به اموری مانند اینترنت و وسایل مشابه اطلاعات بیشتری کسب کرده و در برابر تعدی دشمن به افکار ملت بایستد، چرا که این حرکت دشمن برای استحاله نسل جوان است و هیچ کسی بهتر از حوزه علمیه نمی تواند وظیفه مقابله را به خوبی انجام دهد.

آیت الله واعظ طبسی افزود: البته همه مردم شجاع، سلحشور و پاک به مقداری که بتوانند دفاع می کنند، اما این امر باید منطقی، علمی و مستمر باشد.

وی به دشمنی استکبار با اسلام ناب، مبانی، ارکان و ارزش های دینی به ویژه نسبت به جمهوری اسلامی اشاره و خاطر نشان کرد: امروز جمهوری اسلامی و ملت آن، عزیزترین و مستقل ترین کشور و مردم هستند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مسئولیت ایستادن طلاب و روحانیون در برابر دشمن می بایست نسبت به سایر اقشار مردم بیشتر باشد، بحث های کلامی قوی و پخته با اصطلاحات ساده و قابل انتقال را از راه های مقابله با شبهات عنوان کرد.

مدیر عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه از طلاب خواست تا نقد و پیشنهاد داشته باشند و آنچه برای حوزه مفید می دانند را به استادان و مدیران انتقال دهند.

وی خطاب به نسل جوان و موفق حوزه خراسان گفت: بحث ایمان و علم و رابطه آن دو با اخلاق بسیار مهم می باشد؛ به طوری که شهید علامه مطهری نیز به خوبی به آن پرداخته است.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه ایمان، عمل با جوارح و اعتراف زبانی است، تصریح کرد: صرف اعتقاد قلبی برای مدعی داشتن ایمان کافی نیست بلکه باید به ارکان دین احترام گذاشته و عمل کند.

آیت الله واعظ طبسی با اشاره به اینکه علم نیز وسیله و زمینه ای برای روشنگری و روشنفکری فراهم می آورد، ابراز داشت: ایمان مایه عشق و در نتیجه امید، مقاومت و ثبات قدم در برابر دشمنان دین می شود و علم در  این میان تاریکی را برطرف می کند و راه برای عمل به ایمان فراهم می گردد.

عضو مجمع تشخسص مصلحت نظام، بروز این نتیجه را گاهی بر عکس دانست و توضیح داد: برخی زمان ها علم به جای زمینه سازی برای پیشرفت های معنوی، بستر را برای گرایش های مادی فراهم می کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان با بیان اینکه علم، خرافات و انحرافات دین که در بین برخی صاحب مسلکان وجود دارد را از بین می برد، گفت: البته امروز در جامعه ما این خرافات، تخیلات و توهمات رو به افزایش است.

آیت الله واعظ طبسی با اشاره به اینکه ایمان به انسان های دارای کمبودهای معنوی، معنویت و تکیه شان به خدای متعال را روز به روز افزون می کند، افزود: علم وسیله ایمان و کم کردن مجهولات یعنی ظلمات و تاریکی است که با روحیه معنوی خود آن را برطرف می کنیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه افزود: باید به حوزه علمیه ای که بر اساس امید، ایمان، عشق و مبارزه در  برابر دشمن، زیر بار ظلم و ستم نرفته است، افتخار کرد.

آیت الله واعظ طبسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ایام فاطمیه، یادآور شد: این روزها، ایام مناسبی برای بحث های اصولی نظام در ارتباط با وحدت و نظام اسلامی با کسانی است که در سلیقه دیگری دارند.

وی بر احترام به یکدیگر با حفظ همه اعتقادات تاکید و خاطرنشان کرد: اگر بررسی درستی داشته باشیم، خواهیم دید که اسلام در چه فضایی رشد کرده است.

تولیت آستان قدس رضوی در پایان از حضور پرشور مردم در راهپیمایی باشکوه 22 بهمن 94 تقدیر کرد و خواستار مشارکت حداکثرس در انتخابات شد.

بر پایه این گزارش، در این مراسم از تعدادی از استادان ، پژوهشگران و ممتازان آموزشی حوزه علمیه خراسان تقدیر شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha