چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
حجت الاسلام میثم شریف

حوزه/معاون نهاد رهبری دانشگاه اصفهان گفت : عید نوروز فرصتی برای تحقق عینی صله رحم در کشور است

حجت الاسلام میثم شریف در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»در اصفهان به بیان دیدگاه اسلام در مورد فرهنگ های قبل از خود پرداخت و گفت: هنگامی که شریعت مقدس اسلام وارد عربستان شد، همانگونه با خرافه و بدی ها مبارزه و مقابله کرد، از سنت ها و رسوم خوب نیز جانب داری نمود. یکی از مسائلی که اسلام با آن با آن به نیکی برخورد کرد، سنت نو شدن سال بود که در آن به نو شدن تفکر و ایجاد یک اراده جدید برای تغییر در زندگی اهمیت داده شود.

وی ادامه داد: نوروز از سنت هایی است با شریعت اسلام تضادی ندارد و این تفکر که انسان به نو کردن وسایل و لباس خود بپردازد در اسلام سفارش و تاکید شده است. نو کردن اخلاق نیز خصیصه نیکوست که نیاز به یک اراده مضاعف دارد که این اراده با حلول سال نو قوت می گیرد.

معاون نهاد رهبری دانشگاه اصفهان در پاسخ به سوال سندیت بلامانع بودن عید نوروز بیان داشت: حتی اگر سند و راویتی هم موجود نباشد، همین که نو شدنی در زندگی فرد و هم مقطعی برای نو کردن روحیات و اخلاق است و از طرفی جنبه شادی و نشاط با آمدن بهار دارد، نشانه نیکو بودن آن است.

وی ادامه داد : برای نشان دادن این نو شدن میهمانی میدهند و میهمانی می روند که خود نوعی صله رحم است و لباس نو می پوشد که نمادی از اراده به تغییر است مشروط به اینکه حد اعتدال در آن رعایت شود.

 حجت الاسلام شریف در مورد تجمل گرایی بیان داشت: در قرآن به نگاه داشتن اعتدال به شدت توصیه و تاکید شده است. افراط کردن در خرید لباس و میهمانی رفتن مورد تایید خدا نیست. خداوند به زیبا بودن و آراستن خود تاکید دارد و از طرف باید آیه اعتدال در آن رعایت شود و نگاه اسلامی تجمل گرایی مورد پذیرش نیست.

وی در مورد مضرات تجمل گرایی اظهار داشت: تجمل گرایی گاهی ضایع کردن اموال است وبخشی گسترش فساد است و بخشی هم دنیا گرایی است. قرآن می فرماید مواظب باشید دنیا شما را فریب ندهد. دین آمده تا از دنیا ما را به جهان آخرت برساند . مواظب باشیم اصل پوشیدن لباس زیبا نباشد. اینجاست که ارزش و ضد ارزش جاش آن عوض می شود. قرآن نمی گوید زندگی دنیا باید حذف بشود و توصیه می کند در هنگام مسجد رفتن زینت خود را در بر گیرید.

مبلغ دانشگاه اصفهان ادامه داد: اگر به دنبال بازی دنیا و تفاخر، سرگرمی و افزون طلبی نتیجه آن فریب خوردن است. لازم است در فضای دینی نوروز، این صله رحم را تبدیل به فرصت کنیم ، وسعی داشته باشیم در هنگام صله رحم چیزی به انبان آخرتمان افزوده شود .اینگونه اندیشیدن ما به گناه نمی کشاند و رنگ تجمل را کم می کند. غیبت نمی شود و کلام بیهوده گفته نخواهد شد.اینگونه یک صله رحم اسلامی شاد اتفاق میافتد که سکویی برای رسیدن به آخرت می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha