یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
تصاویر/ نشست مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم

حوزه/ اگر حوزه راهبرد انقلابی نداشته باشد نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد و منزوی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، نشست اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم چهارشنبه شب در سالن جلسات جامعه مدرسین تشکیل شد تا ا دغدغه های رهبری را در خصوص جایگاه و نقش حوزه مورد بررسی قرار داده و پیشنهادهای خود را برای رفع دغدغه‌های رهبری بیان کردند.

مسئله بسیج در مدارس باید بیشتر مورد تأکید قرار گیرد

بر اساس این گزارش: حجت الاسلام و المسلمین سعیدی  با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در مورد انقلابی ماندن حوزه، گفت: مسئله بسیج در مدارس باید بیشتر مورد تأکید قرار گیرد.

وی بیان کرد: گاهی مسئله بسیج در مدارس علمیه مورد غفلت قرار گرفته و تقویت نمی‌شود درحالی‌که رهبری چفیه را بعنوان یادگار بسیجی بودن را همواره همراه خود دارند.

نائب رئیس اول مجمع نمایندگان طلاب با اشاره به مصلحت‌ها و احتیاط‌ های بیجایی که در حوزه وجود دارد گفت: وقتی ما نتوانیم از مواضع امام و جایگاه شهدای روحانیت در برابر مواضع سیاسی نابخردان و محتاط کاران و کسانی که نان را به نرخ روز می‌خورند دفاع کنیم حوزه از انقلاب دور می‌شود.

باید نگاهی دوباره به وظیفه مجمع نمایندگان طلاب داشته باشیم

حجت الاسلام رحمانی نماینده طلاب و فضلای استان اردبیل در مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم  نیز در این جلسه با بیان اینکه باید نگاهی دوباره به وظیفه مجمع نمایندگان طلاب داشته باشیم گفت: بیانات رهبری را می توان به دو بخش اساسی تقسیم کرد که بخش اول مربوط می‌شود به انقلابی بودن و انقلابی ماندن حوزه و بخش دوم مربوط می‌شود به جایگاه نمایندگان طلاب و طبق بیانات رهبری این مجمع مأموریت پیدا می‌کند که بخش اول را عملی سازد.

وی بیان کرد: ایجاد، تقویت، استمرار و بقای روحیه استکبار ستیزی، دین‌داری و ولایت مداری و تحصیل علوم دینی و تعالی آن در حوزه‌های علمیه از مهم‌ترین وظایف مجمع است که رهبری بر عهده این مجمع گذاشته است.

نماینده طلاب و فضلای استان اردبیل ابراز داشت: مجمع نمایندگان طلاب یک نیروی اجرایی نیست و شکی وجود ندارد که رهبری این کار را از مجمع مطالبه کرده است پس معلوم می‌شود که مجمع باید قوانینی را به عنوان نقشه راه تدوین کند.

وی بیان کرد: مجمع باید مجریانی شایسته برای اجرای قوانین فوق‌الذکر داشته باشد و این قوانین را باید برای مقامات اجرایی تدوین کند.

طلبه با عشق به انقلاب وارد حوزه علمیه می‌شود

حجت الاسلام  محمدی نماینده طلاب و فضلای استان ایلام  نیز  گفت: طلبه با عشق به انقلاب وارد حوزه علمیه می‌شود ولی متأسفانه گاهی با آسیب‌هایی مواجه می‌شود و کنار می‌کشد.

وی  تصریح کرد: از طریق مشاورین مدارس می‌توان پرسش‌نامه‌ای در بین طلاب مدارس توزیع شود تا بدون ذکر نام حرف دل خود را بیان کرده و مواضع خود را مطرح کنند.

نماینده طلاب و فضلای استان ایلام با اشاره به اینکه برخوردهای جناحی طلاب را مأیوس می‌کند گفت: طلبه‌ها اطلاعات زیادی در مورد مسائل سیاسی ندارند و با روحیه مقدسی وارد حوزه شده و با این مسائل روبه رو می‌شوند که باعث دلسردی آنها می‌شود و ضربه جبان ناپذیری به آنها وارد می‌شود.

وی بیان کرد: اتاق فکر باید ابزارهای لازم را داشته باشد تا بتواند با استفاده از این ابزارها برنامه‌ریزی کند و تا زمانی از طرز فکر طلاب آگاهی نداشته باشد نمی‌تواند تصمیم مناسبی بگیرد.

از کارهای شکلی و مقطعی در حوزه پرهیز شود

حجت الاسلام  همتیان نماینده طلاب و فضلای استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه باید از کارهای شکلی و مقطعی در حوزه پرهیز شود گفت: کارهای شکلی و مقطعی سر و صدای زیادی دارد اما تأثیری زیادی در انجام کارها ندارد.

وی بیان کرد: مجمع نمایندگان طلاب نباید به کارهای مقطعی بسنده کند و باید ارتباط خود با بدنه طلاب به عنوان رسالت اصلی پیگیری کند.

نماینده طلاب و فضلای استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه گاهی طلابی که وارد حوزه علمیه می‌شوند شبهاتی را مطرح می‌کنند که ما تصور این شبهات را نمی‌کنیم، گفت: ما باید ارتباطمان با طلاب به صورت نظام مند باشد تا بتوانیم به درستی برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه در دانشگاه درس انقلاب اسلامی را به عنوان واحد درسی وجود دارد ولی در حوزه انقلاب اسلامی تدریس نمی‌شود، افزود: اصل مترقی ولایت فقیه در حوزه مورد غفلت قرار گرفته است و باید دوباره به بدنه حوزه وارد شود.

انقلاب و ولایت فقیه به خوبی برای طلاب تبیین شود

حجت الاسلام  بچاری نماینده طلاب و فضلای خوزستان نیز در این جلسه گفت: انقلاب، یعنی رسیدن به وضعیت مطلوب و لازمه آن فعال کردن کمیسیون های مجمع نمایندگان است که وضعیت کنونی حوزه را مورد بررسی قرار دهند.

وی با بیان اینکه در حوزه ما تبیین به خوبی صورت نگرفته است، بیان کرد: طلابی که می‌خواهند ولایت فقیه را برای مردم تبیین کنند باید انقلاب و ولایت فقیه به خوبی برای آنها تبیین شده باشد.

نماینده طلاب و فضلای خوزستان با اشاره به اینکه انقلاب یعنی به روز رسانی مطلوب حوزه و کمیسیون ها باید این وضعیت را بررسی کرده و تبیین کنند، افزود: این تبیین نیازمند این است که کارگروه‌های تخصصی در مجمع تشکیل شود و مجمع چند نفر را که در این کار سررشته دارند برای بررسی مسئله تبیین در حوزه منصوب کند.

نیازمند تفکر و روحیه انقلابی هستیم

حجت الاسلام  موسوی نماینده طلاب و فضلای استان زنجان در مجمع نمایندگان طلاب گفت: مجمع وظیفه هدایت اندیشه‌های امام را دارد و برای رسیدن به این مهم در مرحله نخست نیازمند تفکر و روحیه انقلابی هستیم.

وی بیان کرد: برای رسیدن به دغدغه‌های رهبری در انقلابی بودن حوزه باید ابتدا معنای سخن رهبری تبیین شود و بفهمیم ایشان چه فرمایشی کردند.

نماینده طلاب و فضلای استان زنجان با بیان اینکه انقلابی بودن حوزه به معنی حکومتی شدن حوزه نیست، گفت: رهبری همواره با حکومتی شدن حوزه مخالفت کرده‌اند و بارها فرموده‌اند که حوزه باید مستقل باشد.

وی با اشاره به اینکه برای انقلابی بودن حوزه باید مسئولین خودشان انقلابی عمل کنند و در قالب حرف نباشد، تصریح کرد: اگر حوزه راهبرد انقلابی نداشته باشد نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد و منزوی می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی بیان کرد: ما باید انقلابی بودن را از خودمان شروع کنیم و ببینیم که انقلابی هستیم یا خیر؛ گاهی ظاهر انسان‌ها انقلابی هستند ولی باطناً طور دیگری هستند.

از اساتید انقلابی استفاده شود

حجت الاسلام عبداللهی نماینده طلاب و فضلای استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه برای ایجاد حوزه‌ای با بدنه تمام انقلابی باید چند گام مهم و اساسی برداشته بشود، گفت: در پذیرش طلاب حوزه‌های علمیه باید سابقه انقلابی گری در فرد، خانواده و بستگان متقاضی مورد بررسی قرار گیرد.

وی بیان کرد: شخصیت و منش طلبه‌ها محصول شخصیت و تفکر استاد است و برای انقلابی ماندن حوزه باید اساتید با اولویت انقلابی و سابقه جبهه و جنگ تعیین شود.

نماینده طلاب و فضلای استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه  معرفی الگوهای انقلاب راهکار تربیتی مناسبی است و تأثیر بسیاری در انقلابی شدن حوزه دارد، گفت: حضور فعال بسیج در ترویج تفکر انقلاب در حوزه راهبردی است.

وی ابراز داشت: برگزاری نشست‌های تبیین مبانی انقلاب، حلقه‌های بصیرتی و تحلیلی می‌تواند در بسط تفکرات انقلابی مفید باشد.

حجت الاسلام عبداللهی عنوان کرد: باید گروه‌های غیر اخلاقی و نزدیک به آنها برای طلاب و قشر جوان معرفی شوند و همچنین گروه‌های جهادی مانند راهیان نور برای آنها فراهم شود.

وی تصریح کرد: حضور مستمر و مداوم شخصیت‌های انقلابی در حوزه، عدم بکار گیری اساتید غیراخلاقی و معاند، حضور مراجع تقلید در مدارس علمیه استان‌ها، اجرایی شدن طرح امر به معروف و نهی از منکر در حوزه، اهتمام به امر تهذیب و تلاش در وحدت کلمه و جذب همه سلیقه‌ها از راهکارهای تلاش برای انقلابی ماندن حوزه است.

انتهای پیام/313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha