سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
حجت الاسلام زمانی معاون بین الملل حوزه

حوزه/ معاون بین الملل حوزه گفت: امروز بحران نفوذ وهابیت در مجلس العلمای اندونزی در حال اوج گیری است و عربستان با پول هنگفت، در حال صدور بیانیه ای با ۱۰ بند علیه شیعیان این کشور می باشد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی امروز در جمع کارکنان خبرگزاری حوزه با اشاره به سفر اخیر خود به کشور اندونزی، اظهار داشت: این کشور نزدیک به 250 میلیون نفر جمعیت داشته که قریب به 230 میلیون نفر از آنان مسلمان و عمدتا شافعی مذهب می باشند.

*نگاهی بر خصوصیات اخلاقی و رفتاری مردم اندونزی

وی با اشاره به برخی از ویژگی های اخلاقی و رفتاری مردم اندونزی، ابراز داشت: تدین، بردباری، حلم، صبوری، عدم سخت گیری به یکدیگر، عدم عصبانیت سریع و ... از جمله ویژگی های رفتاری مردم اندونزی است که در برخورد با آنان متوجه خواهیم شد.

معاون بین الملل حوزه خاطرنشان ساخت: گذشت و بردباری، صفتی عام در میان مردم اندونزی بوده و به صورت فرهنگ درآمده است.

رایزن سابق فرهنگی ایران در مصر با اشاره به اینکه تبسم دائمی، از خصلت های همیشگی مردم این کشور است، تصریح کرد: مردم اندونزی علیرغم مشکلات مالی که برای آنان وجود داشته، تبسم بر چهره دارند و مشکلات مالی را بهانه ای برای چهره درهم قرار نمی دهند.

این کارشناس مسائل بین المللی، قناعت را صفت دیگر مردم اندونزی عنوان و بیان داشت: نبی مکرم اسلام(ص) قناعت را بهترین سرمایه انسان عنوان کردند و همه مردم باید از این روش استفاده نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به اینکه چند میلیون شیعه در اندونزی زندگی می کنند، اظهار داشت: بسیاری از مردم شافعی مذهب این کشور با شیعیان ارتباط مناسب داشته و با هم تعامل دارند؛ البته دلیل این تعامل، روحیات اعتدالی شیعیان اندونزی می باشد.

*نامگذاری خمینی، مطهری، بهشتی و ... بر روی فرزندان

وی با اشاره به اسامی برخی از فرزندان مردم اندونزی، ابراز داشت: در سخنرانی که در این کشور داشتم، جمعی از مردم برای تشکر حضور داشته و خانمی به بنده گفت: برای فرزند من دعا کنید که نام فرزند او را پرسیدم که گفت: نام او مطهری است. در پاسخ گفتم: مطهری فامیلی است و نمی توان به عنوان اسم استفاده کرد؛ اما در پاسخ جواب داد: ما از فامیلی هایی همچون مطهری، خمینی، بهشتی و ... به عنوان نام فرزندان خود استفاده می کنیم.

معاون بین الملل حوزه ادامه داد: این جریان را برای نماینده رهبر انقلاب در اندونزی تعریف کردم که در جواب من گفت: فرزندی را در این کشور مشاهده کردم که نام او «روح الله موسوی خمینی» بود و فامیلی اندونزیایی داشت.

رایزن سابق فرهنگی ایران در مصر در ادامه به بحران جدید در این کشور از سوی وهابیت اشاره کرد و گفت: از گذشته دو نهاد روحانیتی به نام های «نهضت العلما» و «جمعیت محمدیه» در این کشور وجود داشت که به دلیل برخی اختلافات، نهادی با نام "مجلس العلما"، در راستای نظارت و اشراف بر این دو نهاد راه اندازی و امورات مسلمانان تبیین و بررسی می شد؛ اما جدیدا با نفوذ جریان وهابیت در این نهاد، شخصی به عنوان رئیس انتخاب گردید که تفکراتی غیر شیعی داشته و به دنبال صدور و تصویب بیانیه ای است تا از فعالیت های شیعیان جلوگیری کند.

*فعالیت عربستان برای صدور بیانیه ای 10 بندی علیه شیعیان اندونزی

این کارشناس مسائل بین المللی افزود: امروز این بحران در این مجلس در حال اوج گیری است و عربستان با پول هنگفت در حال صدور بیانیه ای با 10 بند علیه شیعیان اندونزی می باشد.

*سخنان شجاعانه شیخ الازهر

حجت الاسلام والمسلمین زمانی خاطرنشان ساخت: این مجلس در آستانه انتشار این بیانیه، احمد الطیب، شیخ الازهر را به اندونزی دعوت کرد تا بتواند استفاده ابزاری از این شخصیت داشته، فضا را آماده برای صدور این بیانیه کند؛ اما وی در سخنرانی خود اعلام کرد: شیعه و سنی دو بال امت اسلامی بوده و شیعه مذهبی اسلامی است.

وی تصریح کرد: پس از این سخنرانی، شیخ الازهر را به مجلس العلمای اندونزی به ظاهر دعوت و در اصل احضار کردند تا اشکالات خود را  علیه شیعه بیان کنند که وی پس از اتمام سخنان آنان، گفت، صحبت های شما مبنای علمی و تاریخی ندارد.

معاون بین الملل حوزه در پایان بیان داشت: خیز بعدی مسئولین مجلس العلمای اندونزی، دعوت از مسئولان عربستانی است تا بتوانند این بیانیه را صادر نمایند؛ اما در مقابل این جریان، رئیس جمهور اندونزی و علمای سنی معتدل ایستاده و با آن مخالف هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha