یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ملکی

حوزه/ اگر سیاست، راهبرد وفرایند های تعلیم و تربیت به درستی از مبانی دینی و ارزشی والهی استخراج شود؛ قطعا بسیاری ازمشکلات عرصه تعلیم وتربیت برطرف خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ملکی امروز در هم اندیشی دبیران  قطب یک  ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش که در قم  برگزار شد گفت: پیامبر اسلام(ص) در روایتی فرمودند« مردم همانند معادن می باشند و اصل و نسب در انسان اثر گذاراست و تربیت نامناسب مانند اصل و نسب نامناسب  است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: معدن دارای خصوصیتی است،  از جمله خصوصیت خام بودن، تا معدن از حالت خامی بیرون نیاید و استخراج و تبدیل به فن آوری  نشود،  نمی توان از آن استفاده کرد. 

 دبیر ستاد همکاریهای حوزه وآموزش و پرورش با بیان اینکه انسان معدن است عنوان کرد: استخراج و فنآوری معادن در حقیقت همان تعلیم و تربیت است، عنوان کرد: اگر می خواهیم شاهد ثمرات مفیدی در عرصه تعلیم و تربیت باشیم، باید تعلیم و تربیت در فرایندی تعریف شده  استخراج و در غالب  که همانا فطرت و قوانین الهی و دینی است، قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با بیان اینکه معادن مختلف و متفاوت هستندگفت: مهمترین روایت سخن امام صادق(ع) است که فرمودند: ایمان ده پایه دارد  اگر کسی که در پله بالاتر از ایمان قرار دارد؛ نباید از کسی که در پله پایین تر است همان انتظار را داشت، بلکه باید اورا کمک کرد تا به پله  های بالاتر برسد؛ بنابراین مهم توجه به تفاوت ها است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اصل و نسب در تربیت بسیار اثر گذارو مهم است، افزود: باید زمنیه را برای تربیت  درست و صحیح فراهم  کرد؛ تا بستر مناسب نباشد تربیت صحیح براساس مبانی دینی هم صورت  نخواهد گرفت.

وی با بیان اینکه  تربیت نامناسب خرمن را به آتش خواهد کشید و به همین دلیل باید در تعلیم و تربیت  به  مبانی، مواد خام وروش ها توجه کرد افزود: بهترین منابع سخنان ارزشی، دینی و الهی ائمه طاهرین(ع) است؛ مهم، استخراج و به کاری گیری درست از این آموزها در عرصه تعلیم وتربیت است.

 حجت الاسلام والمسلمین ملکی ابراز داشت: همه  به عنوان مسلمان نسبت به تربیت جوانان  در جامعه اسلامی رسالت سنگینی داریم و این امر می طلبد به رسالت خود به درستی عمل کنیم و برای عمل به این رسالت، بهترین مبانی و مواد برای تعلیم وتربیت، سرمایه است که از سوی ائمه طاهرین(ع) دراختیار قرار گرفته است.

وی گفت: اگر سیاست، راهبرد و فرایند های تعلیم و تربیت به درستی از مبانی دینی و ارزشی والهی استخراج شود،  قطعا بسیاری ازمشکلات عرصه تعلیم وتربیت برطرف خواهد شد.

 دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش در شرائط حساسی در جامعه از لحاظ تعلیم وتربیت قرار گرفته و جوانان زیادی برای تربیت و آموختن مباحث ارزشی به مدارس می آیند، افزود: باید طوری برنامه ریزی کرد تا بتوان  جوانان را به سمت درست رهنمون کرد.

 وی افزود: امسال برنامه ها با پی گیری ها و هم فکری اعضای ستاد ابلاغ و به ثمر نشسته، چون این برنامه ها در اجرای سند بنیادین تعریف شده  و به همین دلیل باید سعی کرد تا با همکاری های  همه مسئولین  استانها،  این برنامه در استانها هم برای اجرای بهتر ابلاغ و پی گیری  شود.

 مشاور وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: ابلاغ این برنامه تنها دستور العمل و بخش نامه صرف نیست، بلکه مهم رسالت الهی و عرق دینی مدیران به جایگاه بحث تربیت و تعلیم است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha