سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
استاد محمد علی مجاهدی

حوزه/ پدر شعر آیینی کشور گفت: به برکت پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز شاهد روند رشد شعر آیینی و ظهور شعرای جوان در این سبک می باشیم به طوری که دهه اخیر را دهه بالندگی شعر آیینی می شناسند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، استاد محمد علی مجاهدی شامگاه پنجشنبه در چهارمین جشنواره ملی شعر رسول مهربانی، اظهار داشت: اگر امروز به ویژه دهه اخیر شاهد ظهور و قوت گرفتن اشعار آیینی هستیم، به جهت عنایت ویژه رهبر انقلاب و تشویق ایشان به ادامه این سبک می باشد.

وی ادامه داد: با تذکرات به جای ایشان و اهتمامی که شعرای متعهد کشورمان در این رویکرد دارند، توانسته ایم امروز در سبک شعر آیینی جایگاه ارزشمندی را به دست آوریم.

شاعر پیشکسوت کشورمان تصریح کرد: در شعر آیینی توجه به ابعاد ارزشی فرهنگ ولایی و آموزه های دینی و بیان ناگفته ها و ناشکفته ها در دل این اشعار رنگ و بوی ویژه ای را به این سبک شاعری داده است.

 پدر شعر آیینی کشور بر لزوم توجه مداحان و شاعران کشور به ارزش های متعالی اسلامی در سرودن اشعار مذهبی تاکید کرد و افزود: شعر آیینی قطعاتی را در کنار هم جمع کرده است؛ به عنوان مثال شعر توحیدی شامل اجزای مختلف است؛ دیگر مباحث را نیز می توان در راستای شعر توحیدی و آیینی برشمرد.

وی افزود: تفکر اسلامی تفکر رهایی بخش و ظلم ستیز است و با خودکامه های جهانی کنار نمی آید؛ جامعه اسلامی در نهایت حرکت خود به دنبال رسیدن به حریت است و در همین راستا شعر رهایی شکل گرفت.

پدر شعر آیینی تصریح کرد: شعر بیداری یکی از اشکال شعر آیینی است؛ در همین رابطه باید با محتوای دینی استفاده کرده و محتوای شعر آیینی را به غنای لازم برسانیم.

وی افزود: پس از انقلاب شاهد رویش های چشمگیری در عرصه شعر آیینی بودیم و شعر ولایی در جایگاه بسیار والایی قرار گرفت که در این قالب شعر نبوی، علوی، فاطمی، عاشورا، بقیع، رضوی، مهدوی و اهل بیتی(ع) شکل گرفت و خوشبختانه رویش های بسیار چشمگیری در این عرصه ایجاد شد.

انتهای پیام   313/17

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha