چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
حجت‎الاسلام والمسلمین رحیمیان

حوزه/ تولیت مسجد مقدس جمکران به تشریح چگونگی خطاطی کتیبه های ایوان حرم امام حسین(ع) در کربلا پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‎الاسلام والمسلمین رحیمیان عصر امروز در گردهمایی اساتید و هنرمندان و هنرجویان خوشنویس حوزوی در نگارستان اشراق قم گفت: پیشوایان دین ما همیشه حرف اخر را در همه عرصه ها بیان کرده اند و در این زمینه نیازی به بیگانگان نداریم؛ وای به حال کسانی که با داشتن علی(ع) و اولاد(ع) همیشه از غربیان و ملحدان عالم سخن به میان می آورند.

وی افزود: مروری بر زندگی و نهضت امام راحل بسیار درس آموز و عبرت انگیز است؛ امام راحل در 4 آبان سال 43 آخرین سخنرانی را علیه کاپیتولاسیون  کردند؛ پس از این سخنرانی، رژیم طاغوت شبانه ایشان را به تهران آوردند و سپس به ترکیه اعزام کردند.

تولیت مسجد مقدس جمکران بیان کرد: 11 ماه بعد، امام را از ترکیه به عراق منتقل کردند؛ مرحوم آقا مصطفی بیان می کردند، زمانی که در فرودگاه عراق از هواپیما پیاده شدیم، هیچ پولی نداشتیم و نمی دانستیم به کجا می رویم؛ حتی پولی هم نداشتیم که به کاظمین برویم در همین حین ماشینی کنار ما ایستاد و به با تعجب به ما نگاه کرد و سپس در گوش من گفت که این آقا سید الخمینی است و پس از آن مشتاقانه ما را به سمت کاظمین برد که بعد متوجه شدیم که وی در ایران امام را دیده بوده و آرزو داشت که امام را از نزدیک ببیند.

وی گفت: پس از فشارهای حزب بعث امام تصمیم به حضور در کویت داشتند که کویتی ها این نعمت را کفران کردند که خداوند نیز بعدها این کفران را به این کویتی ها پس داد و باعث شد که صدامیان پس از جنگ با ایران بلایی به سر کویتی ها آوردند که آنها مجبور شدند که سگ ها و گربه ها را بخورند تا از گرسنگی نمیرند.

حجت‎الاسلام والمسلمین رحیمیان اظهارکرد: پس از حضور در فرانسه پس از 14 سال و سه ماه در چنین روزی به ایران بازگشتند؛ با احتساب 10 ماه زندان ایشان 15 سال و یک ماه در دوری از کشور و مردم به سر بردند، ولی در بازگشت، میلیون ها نفر عاشق و شیفته دیدار امام بودند.

تولیت مسجد مقدس جمکران بیان کرد: امام راحل در موقع بازگشت به ایران زمانی که در خصوص حس ایشان سوال شد فرمود، هیچ احساس ندارم؛ آدم هایی که درکی از معنا نداشتند نمی فهمیدند که امام از منظر دیگری به آنها جواب داد؛ زیرا منظور امام آن بود که چه روزی که غریبانه تبعید شدم و چه روزی که غریبانه اجازه حضور در کویت را نیافتم و امروزی که با این سیل اشتیاق عمومی روبرو هستم تنها خدا را مد نظر قراردادم و چیزی برای خود نخواستم.

وی گفت: امام با باور به پیروزی انقلاب و زمینه سازی این انقلاب برای ظهور قدم در راه این انقلاب باشکوه گذاشت؛ ایشان باور داشتند که این انقلاب به انقلاب جهانی حضرت ولی عصر(عج) ختم می شود.

حجت‎الاسلام والمسلمین رحیمیان اظهارکرد: خداوند متعال در تمام مسیر نهضت، هر کیدی که دشمن علیه ایشان ونظام اسلامی و انقلاب وارد کردند را بر علیه خود دشمنان به کار برد.

تولیت مسجد مقدس جمکران بیان کرد: یکی از ویژگی های امام خمینی(ره) خط خوب امام بود؛ خط خوب در برد هدف انسان نقش مهمی دارد؛ همانگونه که بیان نقش مهمی دارد، خط نیز نقش مهمی در جلب توجه مخاطب دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت هنر گفت: کار خط امری مهم در عرصه تبلیغ دین است؛ همه پیشرفت این هنر مدیون متون دینی است؛ نگارش قرآن و بیانات معصومین نقش بسیار مهمی در توسعه این هنر داشته است.

حجت‎الاسلام والمسلمین رحیمیان اظهارکرد: مقام معظم رهبری در تصویب اساسنامه مسجد مقدس جمکران ضمن نفی برخی از وظایف مسجد، روی دو مساله پژوهش و هنر تاکید کردند؛ ایشان به شدت با همه وجود چه در عرصه ادبیات و رمان و شعر و سینما دارای بحث هستند؛ هر هفته یا دو هفت یک بار ایشان جلساتی با هنرمندان رشته های مختلف دارند.

تولیت مسجد مقدس جمکران بیان کرد: امروز دشمن بالاترین استفاده را از عرصه هنر برای معارضه با اسلام و محو و تحریف معارف اسلامی دارد و به همین خاطر در این شرایط دارای وظیفه بسیار سنگینی هستیم که باید برای مقابله با دشمنان برنامه صحیحی داشته باشیم.

وی گفت: حضور این همه هنرمند خوشنویس و هنرمندان عرصه های مختلف در حوزه های علمیه مایه خرسندی است زیرا در زمان شاه تصور چنین ظرفیتی در حوزه نمی شد.

حجت‎الاسلام والمسلمین رحیمیان اظهارکرد: در طول مدتی که به حرم حضرت امام حسین(ع) مشرف شدم مشاهده می کردم که خط سوره هل اتی که گرداگرد حرم امام حسین(ع) نوشته شده بود بسیار زیبا بود وقت این خط خوش با معانی و مفاهیم سوره هل اتی مشاهده می شد حس وحال عجیبی به انسان دست می داد.

تولیت مسجد مقدس جمکران بیان کرد:در همان زمان آرزویی داشتم که کاری برای حضرت در عرصه هنری انجام دهیم؛ زمانی که ایوان حرم در حال تعویض بود مساله کتیبه نویسی ایوان مطرح شد و از من هم خواستند که طرحی برای کتیبه بنویسم؛ برای نگارش نیز با توجه به ابعاد ایوان با اتودی که روی کار زدیم متوجه شدیم که باید سوره ای 17 سطری نوشته شود که با مراجعه به قرآن متوجه شدیم که تنها می توان سوره صف را روی این ایوان نگاشت، ولی وقتی به آیات سوره صف دقت کردیم گویا این آیات مرتبط با جهاد را خداوند گویی برای این آیوان نازل کرده اند!.

وی گفت: دشمن برای خاموش کردن هیچ نوری به اندازه نور امام حسین(ع) در طول تاریخ تلاش نکرد، ولی هر روز که می گذرد به مصداق آیات میانی سوره صف بر این نور و تشعشع این نور در جهان افزوده می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha