دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ |۲۰ صفر ۱۴۴۶ | Aug 26, 2024
ابوترابی

حوزه/ نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی گفت: ریشه تورم کشور بدون تردید از نظام بانکی است، متاسفانه سیستم های بانکی امروز در کشور فعالیت می کنند که بانک مرکزی اوراق آنها را امضا نمی کند و تا سیستم بانکی متناسب با نظام اسلامی نشود مشکلات کماکان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی شامگاه پنجشنبه در آیین بزرگداشت چهلمین روز درگذشت حجت الاسلام والمسلمین قرهی در حسینه شهدا قم اظهارداشت:  برای حل مشکلات و معضلات جامعه باید از مسیر علم و دانش قدم برداشت، امروز بسیاری از مسائل کشور  راه و نقشه حل آن مشخص و روشن است، هواها، هوس ها، فرصت طلبی ها، روزها را دیدن، سال ها را ندیدن، امروز را دیدن و صندوق رای را ملاک قراردادن و به آینده نگاه نکردن این نوع نگاه زمینه به وجود آمدن چالش های اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی است.

این استاد دانشگاه ادامه داد:  مساله اشتغال، تولید دغدغه کشور است و روش و نقشه راه نیز وجود دارد که باید مورد توجه همه مسئولان و خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد.

وی با بیان اینکه با بدنه سنگین اجرایی کشور، نمی توان به سمت ثبات حرکت کرد، افزود: متاسفانه امروز با این بدنه سنگین اجرایی و پرهزینه ای که داریم نمی توان کشور را به سوی ثبات پیش برد و هر قدمی که بر می داریم از اهداف فاصله می گیریم.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: فقیه در تراز قرآن ، انسان آراسته به دانش، به علم و معرفت است که می تواند منظر باشد و جامعه را با سخن و رفتار خویش در مسیر دین و اقامه دین خدا هدایت کند.

وی افزود: علاوه بر این انسان هنگامی می تواند نقش اقامه کننده دین در جامعه را داشته باشد که دین خود را در جان و روح خود اقامه نموده باشد که این حرکت در واقع کار بزرگ علما و شاگردان مکتب امام صادق(ع) می باشد که بدون تردید می توان گفت اگر نبودند این ستارگان درخشان آسمان اسلام، قرآن، نبوت، عترت و امامت، امروز نام و نشانی از دین و باورهای دینی در جوامع اسلامی و عالم تشیع مشاهده نمی شد، لذا هر چه داریم ثمره تلاش و خدمات ارزشمند و ماندگان آنان است.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) تجسم صراط است و امام تجسم صراط مستقیم است، بیان داشت: برای فهم صراط مستقیم می‌توانیم از دو راه بهره گرفت که اولین راه قرآن است و برای فهم قرآن هم نیازمند تلاش علمی و جدی هستیم.

وی افزود: خداوند راه بسیار سهل و آسانی جلوی ما قرار داده که آن راه، معرفی انسان‌هایی است که خود قرآن حکیم و صراط مستقیم هستند و اگر پیامبر(ص) را بشناسیم، با شناخت وی، صراط مستقیم را در فراروی خود به صورت مجسم می‌بینیم و اگر حضرت علی(ع) را بشناسیم، صراط مستقیم را شناخته‌ایم که با شناخت امام می‌توان صراط مستقیم را در متن زندگی شناخت.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد با بیان اینکه قرآن زمانی صراط مستقیم است که در دست پیامبر خاتم(ص) باشد، گفت: اگر پیامبر و امام را بشناسید، قرآن و صراط مستقیم را می‌شناسید و با شناخت یک انسان همه آموزه‌ها و قرآن مجسم مقابل شما قرار می‌گیرد.

این نماینده سابق مردم در خانه ملت تصریح کرد: اگر می‌خواهیم سالک صراط مستقیم باشیم باید به مقام عبودیت خدای سبحان نائل شویم، همانطور که پیامبر و امام نیز عبد خداوند هستند و اگر می‌خواهید بدانید به صراط مستقیم رسیده‌اید، یا نه باید ببینید آیا در این مسیر قدمی در جهت رسیدن به عبد خداوند بودن برداشته‌اید؟

وی با بیان اینکه آیا همه انسان‌ها تحت تربیت قرآن قرار می‌گیرند، بیان کرد: اولین ویژگی برای استفاده از هدایت قرآن، تبعیت از قرآن، کتاب آسمانی است که در آیه‌ای از سوره یاسین آمده است کسانی از قرآن بهره می‌گیرند که زنده‌اند و کسانی که مرده‌اند هیچ بهره‌ای از آن نمی‌برند

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه حیات واقعی، حیات در پرتو وحی است گفت: اگر انسان در سایه پرتو وحیانی حرکت کند به حیات ابدی می‌رسد و حیات ابدی زیبنده انسان است که با قرار گرفتن در پرتو نورانی قرآن امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه جامعه اسلامی باید عقلانی و علمی باشد، گفت: قرآن به دلیل آنکه ما را به سوی علم هدایت کرده است جامعه را زنده می‌کند و انسان عاقل و عالم، انسانی است که قرآن تربیت می‌کند و جامعه عاقل و عالم جامعه‌ای است که تحت تربیت وحی قرار می‌‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد با بیان اینکه وقتی جامعه تحت تربیت وحی قرار گرفت به حوزه‌های برتری از علم دست و به حقایق علم راه پیدا می کند، گفت: این ثمره حیات وحیانی است و این حیات وحیانی در سایه حیات عقلانی و علمی به دست می‌آید.

وی اظهار داشت: جامعه اسلامی زنده نمی‌شود، مگر در سایه ریشه‌کن شدن فقر از جامعه و در سایه سلامت اقتصادی در جامعه و  امکان ندارد جامعه انسانی از غبار فقر پاکیزه شود، مگر آنکه انسان‌ها آراسته به انفاق شوند.

نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انسان‌های زنده نسبت به دیگر انسان ها بی‌تفاوت نیستند و به همه نیاز‌های آنها پاسخ می‌هند خصوصاً فقر و تهی دستی، گفت: قرآن در این زمینه می‌فرماید، انسان‌هایی که در برابر فقر دیگران بی تفاوت هستند، در ردیف افراد کافر قرار دارند و در آموزه‌های ما آمده است که آنچه خدا به شما داده انفاق کنید.

استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش به حدیثی از حضرت امیرالمومنین علی(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: بر طبق این احادیث دینداری و عقلانیت از مهم‌ترین صفات حسنه‌ای است که در اعمال و رفتار و گفتار انسان و بویژه جوانان و مسئولان فرهنگی و هنری باید وجود داشته باشد.

وی افزود: انسان بدون عقلانیت مرده متحرکی است که سایر صفات و آثار مثبت و ارزنده او هیچ ارزشی نخواهد داشت و همه باید تلاش کنند تا عقل فردی و گروهی به عقلانیت عمومی در جهت پیشرفت جامعه اسلامی مبدل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی از علم و دانش به‌عنوان مهم‌ترین عامل در جهت تقویت عقلی یاد کرد و گفت: نتیجه و ثمره حیات علمی، حیات عقلی است و رشد عقلانی و علمی همواره باید در دستور کار جوانان بویژه در عرصه‌های فرهنگی باشد.

نایب رئیس دوره نهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قرآن کریم تاکید دارد که از اختلاف در دین خدا بپرهیزید ادامه داد: قرآن کریم به دو اختلاف هشدار داده است، اولین هشدار قرآن ناظر بر اختلاف علما در فهم حقایق ناب دین است که مبادا در این حوزه اختلاف کنید و دوم اینکه میان امت و جامعه اسلامی اختلاف به وجود آید.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی بیان داشت: تلاش انبیا و نزول کتب آسمانی بر قلب پیامبران الهی و آراستگی آنان بیشتر برای آن است که پاسخگوی جامعه بشری بودند و مبعوث شدند تا ریشه اختلاف را بسوزانند چراکه هم قرآن کریم و هم انبیاالهی برای پاسخگویی به سوالات آمده اند.

وی اظهارداشت: اگر اختلاف قبل از معارف و حقایق ناب دین صورت گرفته باشد در واقع جای تکریم و احترام است چرا که این تلاش خستگی ناپذیر علما در مباحث مورد انذار دین و هر انسان خردمندی است که جامع به نور علم، دانش و خرد آراسته گردد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: نوعی دیگری از اختلاف مربوط به بعد از دستیابی به علم است، این اختلاف ریشه در هوای نفس و هوس دارد، چرا که می داند و در مقابل دانش ایستادگی می کند، این نوع اختلاف خیلی خطرناک می باشد.

وی تصریح کرد: ریشه همه مشکلات اینجاست که در مقابل علم ایستاده ایم ، مگر این نیست که نظام اسلامی در این طوفان های سهمگین جهان و با این همه فشار و دشمنی توسط رهبری در راستای اعتلای نظام اسلامی مدیریت می شود و به جای اینکه بدون چون و چرا، مطیع و حامی او باشیم باز تردید می کنیم، تردید برای چیست؟

این محقق و پژوهشگر علوم اسلامی با اشاره به انتخاب رهبری در روزهای نخست و پیام آیت العظمی گلپایگانی به ایشان خاطرنشان کرد: وقتی رهبری انتخاب شدند، این مرجع بزرگ در پیامی که توسط فرزنداشان به رهبر انقلاب رساندند، فرمودند ما در مسائل اجتماعی، سیاسی اگر نقطه نظراتی داشتیم به شما منتقل می کنیم اگر انجام شد که الحمدلله و اگر انجام نشد جایی بازگو نمی کنیم چون تضعیف شما را حرام می دانیم! این یعنی تربیتی دینی و زانو زدن در مکتب اخلاق و زانو در آوردن هوای نفس است.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha