پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024
مقامات میانماری، نماز جماعت مردم در خانه‌هایشان را ممنوع کردند

حوزه/مقامات یانگون، پایتخت سابق میانمار با صدور دستورالعمل جدیدی، برگزاری نماز جماعت مردم در منازل، تشکیل هر گونه اجتماعات مذهبی در خانه‌ها و تحصیل مذهبی را به طور کامل ممنوع اعلام کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از dvb، مقامات یانگون، پاتخت سابق میانمار محدودیت‌های مذهبی را افزایش داده‌اند. مقامات میانماری طی حکمی نماز جماعت مردم در منازل‌شان را نیز ممنوع کرده و تشکیل هر گونه اجتماعات مذهبی در خانه‌ها و اماکن غیردولتی را غیرقانونی اعلام کرده‌اند.

براساس حکم جدید، ساکنان مسلمان در یانگون اجازه ایجاد ساختارهای مذهبی را نداشته، تدریس متون مذهبی یا اجتماع مردم در منازل برای برگزاری نماز جماعت غیرقانونی و غیرمجاز اعلام شده و ایجاد مدارس دینی یا هر گونه ساختار و نهاد مذهبی نیاز به مجوز از سوی دولت دارد.

این نامه همچنین در راستای اختلافات مذهبی تاکید و تهدید کرده است، کسانی که به محتوای دستور جدید عمل نکنند، با برخورد شدید مواجه خواهند شد. هنوز مشخص نیست این دستورالعمل جدید ربطی به خشونت‌های اخیر در ایالت آراکان داشته باشد که در آن حملاتی از سوی شبه نظامیان انجام گرفت.

در این میان وزارت امور مذهبی و فرهنگ میانمار گفته است که دستی در اجرای قوانین جدید نخواهد داشت. آئونگ سان وین سخنگوی وزارت امور مذهبی و فرهنگی میانمار رسما اعلام کرد دستوری در این باره دریافت نکرده است. و این حکم توسط دولت محلی صادر شده است.

در این میان وزارت بخش رانگون نیز روز گذشته در این باره به خبرنگاران پاسخی نداده است.

مائو زو یکی از ساکنان مسلمان شهر تاکتا روز گذشته گفت: مقامات شهر تاکتا نیز دستورالعمل محدودیت‌های مذهبی را اجرا کرده و با نزدیک شدن به عید سعید قربان، با مشکل مواجه شده‌ایم.

وی در ادامه گفت: بیشتر مسلمانان فقیر هستند و به همین جهت برای برگزاری اعیاد اسلامی در منازل مسلمانان متمول جمع می‌شوند. قرار بود 2 سپتامبر رسما جشن عید قربان برگزار شود اما با دستورالعمل جدید، مسلمانان از شرکت در مراسم عید با معضل جدیدی مواجه شده‌اند.

درحالی که اختلافات مذهبی در میانمار بالا گرفته، دولت این کشور تنها به سرکوب مسلمانان اکتفا می‌کند.  اواخر ماه آوریل  بیش از 100 تن از راهبان و بودایی‌های افراطی با اعتراض منجر به بسته شدن دو مدرسه اسلامی به جرم برگزاری نماز جماعت شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha