جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
محمد جعفر طبسی

حوزه/ معاون پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت: امروز ما باید بیش از پیش مردم جامعه را از دستاوردهای علمی و پژوهشی حوزه مطلع کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر طبسی سه‌شنبه شب طی سخنانی در همایش وحدت حوزه و دانشگاه که با هدف تبیین دیدگاه امام خمینی(ره) در این باره در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد، با اشاره به مطلب فوق ابراز داشت: آن چه مهم است این که باید فعالیت‌های حوزه‌های علمیه برای همگان تبیین شود، به خصوص فعالیت های علمی و پژوهشی که آحاد جامعه خاصه نسل جوان علاقه مند به تحقیقات و پژوهش باید از آن ها مطلع شوند.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از افراد جامعه از فعالیت‌های علمی و پژوهشی حوزه‌های علمیه و نهاد روحانیت آگاهی مناسب را ندارند و لذا ما در این خصوص وظیفه داریم که با ابزار اطلاع رسانی این مسایل را نه فقط برای مردم خود بلکه برای دنیا تبیین کنیم.

این استاد حوزه همچنین با بیان این که کتب درسی و دانشگاهی ما در معرض غرب زدگی است، گفت: ما نباید اجازه دهیم که منابع درسی دانشگاهی ما دچار این مساله شود و حال آن که می بینیم در بسیاری از کتب دانشگاهی، نظرات و دیدگاه های دانشمندان غربی مطرح می شود، در حالی که می بایست به جای آن‌ها به احادیث و روایات صادره از ناحیه ائمه اطهار(ع) توجه گردد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از محققان و پژوهشگران خواست که در نقل از کتب و منابع پژوهشی امانتدار باشند و افزود: یکی از شاخصه های مهم پژوهشگر در تراز جامعه اسلامی، التزام به تعهد و امانت داری است و این که در نگارش‌ تحقیقات و آثار پژوهشی به این مسایل بیش از دیگران اهمیت دهد.

معاون پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) همچنین با اشاره به این که در دنیای امروز ، فضای مجازی به یک ظرفیت و رسانه بسیار پرتاثیرگذار تبدیل شده است، اظهار داشت: امروز ما وظیفه داریم که از این ظرفیت فضای مجازی که در اختیارمان است در مسیر نشر معارف و آموزه های دینی استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: به ویژه در امر پژوهش و تحقیقات که استفاده از رایانه و فضای مجازی بسیار مفید است ، هر چند که به عقیده بنده نباید بیش از حد به فضای مجازی اعتماد داشت چه آن که برخی از مطالب منعکس شده در آن حقیقتاً صحت ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین طبسی در خاتمه سخنان خود اهمیت نیاز‌ حوزه‌های علمیه به شبکه‌ های ماهواره‌ای به منظور نشر معارف الهی و اسلامی را متذکر شد و گفت: حوزه‌های علمیه به در راستای نشر معارف دینی باید شبکه ماهواره‌ای ایجاد کرده و به این وسیله پیام اسلام را به گوش جهانیان برساند.

۳۱۳/۸

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha