چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
نماینده ولی فقیه در گلستان

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان گلستان گفت: نامه اعمال هر انسانی همراه اوست و در دنیا و آخرت از او جدا نمی‌شود، لذا صحیفه این کتاب «وجود انسان» است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از گرگان، آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در ادامه سلسله جلسات اخلاق هفتگی در جمع کارکنان و طلاب مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان با استناد به آیه 13 سوره اسراء «وَكُلَّ إِنْسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِي عُنُقِهِ ۖ وَنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كِتَابًا يَلْقَاهُ مَنْشُورًا/ و هر انسانی، اعمالش را بر گردنش آویخته‌ایم؛ و روز قیامت، کتابی برای او بیرون می‌آوریم که آن را در برابر خود، گشوده می‌بیند!(این همان نامه اعمال اوست!)»، گفت: بر اساس واژه "الزمناه" در این آیه، نامه اعمال هر انسانی ملازم و همراه او بوده و در دنیا و آخرت از او جدا نمی‌شود؛ لذا می توان گفت که صحیفه این کتاب "وجود انسان" است.

نماینده ولی فقیه در گلستان ادامه داد: خداوند متعال در ادامه آیه می فرمایند؛ «ما روز قیامت کتابى براى انسان بیرون مى آوریم که آن را در برابر خود گشوده مى بیند (وَنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كِتَابًا يَلْقَاهُ مَنْشُورًا).

آیت الله نورمفیدی در تشریح واژه «کتاب» گفت: منظور از کتاب چیزى جز کارنامه عمل انسان نیست، همان کارنامه اى که در دنیا نیز وجود دارد و اعمال او در آن ثبت مى شود، منتهی در اینجا پوشیده و در آخرت گشوده و باز خواهد شد، لذا تعبیر به "نُخرِجَ" و "مَنشور" در آیه دلالت بر همین مطلب دارد.

وی با اشاره به این حقیقت که اولیای الهی به اسرار درون انسان آگاه هستند، خاطرنشان کرد: اولیای الهی از بر نهان انسان ها عادی در این دنیا آگاهی دارند، چنانچه نمونه های متعددی از این مکاشفات در احوالات ائمه هدی(علیهم السلام) وارد است.

آیت الله نورمفیدی افزود: بر اساس آیه 47 انبیاء «در روز قیامت، موازینی که میزان قسط و عدالت است برپا خواهد شد و بر هیچ کس ظلمی نخواهد شد»، اگر عملی به قدر دانه خردلی باشد حساب می شود و تنها علم خدا و ماموران الهی برای حسابگری کفایت خواهد کرد.

وی در پایان با تاسی از سیره ائمه هدی(علیهم السلام) تصریح کرد: این از غفلت انسان است که به خاطر دنیا به آخرت بی توجه باشد و زندگی را محدود به همین دنیا بداند، چه بسا توجه به آخرت، دنیای ما را تغییر می دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha