شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ |۲۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 6, 2024
حجت الاسلام حمید بهرامپور

حوزه/ معاون تهذیب مدرسه علمیه سفیران هدایت بیجار گفت: اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی می‌تواند مشکلات جدی تحصیلی و خانوادگی برای مخاطبان بوجود آورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام حمید بهرام پور، پیش از ظهر امروز در جمع طلاب مدرسه سفیران هدایت بیجار اظهار داشت: یکی از مشغولیات و دغدغه‌های نسل امروز ما استفاده بیش از حد از اینترنت و شبکه‌های فضای مجازی است، این مشکل که بیشتر جوانان و میانسالان ما را درگیر کرده است به تازگی به قشر نوجوانان نفود پیدا کرده و باعث به وجود آمدن مشکلات بیشتری گردیده است.

معاون تهذیب مدرسه علمیه سفیران هدایت بیجار ادامه داد: گسترش فضای مجازی در حوزه رابطه فرزندان و والدین نیز تغییراتی به وجود آورده است که از جمله آن به کاهش نقش خانواده به عنوان مرجع، کاهش ارتباط والدین با فرزند، شکاف نسلی به دلیل رشد تکنولوژی، از بین رفتن حریم بین فرزندان و والدین و ایستادن در برابر یکی از والدین یا هر دو را می‌توان نام برد.

حجت الاسلام بهرام پور ادامه داد: در بحث ازدواج‌ها نیز مسائلی چون ناپایداری ازدواج‌ها، تغییر الگوی همسرگزینی، نداشتن مهارت‌هایی برای ازدواج، ناتوانی والدین برای آموزش به فرزندان، افزایش روابط دختر و پسر در زمان نامزدی بدون عقد، تمایل به دریافت مهریه‌های سنگین، بالا رفتن سن ازدواج و … را می‌توان اشاره کرد.

استاد حوزه علمیه سفیران بیجار بیان داشت: متأسفانه رشد فضاهای مجازی و اجازه ورود به این راه، در کشور ما خیلی سریع و بدون تحقیق اتفاق افتاد و شاید به خاطر همین هم باشد که مشکلات زیادی را به خاطر ورود به این فضا متحمل شده‌ایم. اینکه جوانان و میانسالان ما وارد این فضا‌ها شده‌اند شاید خیلی قابل جلوگیری و کنترل نبود، چرا که جوان و میانسال هر کدام به تناسب نیاز‌های کاری و اطلاعاتی خودش می‌تواند دلایلی داشته باشد، ولی ورود بی حد و اندازه نوجوانان به چنین فضاهایی غیر قابل توجیه است.

معاون تهذیب مدرسه علمیه سفیران هدایت بیجار ضمن تاکید بر اینکه باید نظارت بر فضای مجازی به علمی و تخصصی باشد، افزود: وقتی جوانان و میانسالان ما در فضای مجازی حضور دارند به دلیل بمباران اطلاعاتی، سطح آگاهی‌شان کاهش می‌یابد و بدون تحقیق و بررسی هر اطلاعاتی را چه درست و چه غلط باور می کنند.

وی اضافه کرد: متأسفانه دیده می شود که افراد بدون هماهنگی‌ها، چارچوب‌های اخلاقی، عاطفی و روانی وارد فضای مجازی می‌شوند و آسیب‌های متعددی هم می‌بینند. همان طور که در فضای واقعی ما یک نوع نظارت را برای خود در نظر می گیریم، باید در فضای مجازی هم این موضوع رعایت شود. اساسأ دو نوع نظارت وجود دارد؛ یکی نظارت درونی و یکی نظارت بیرونی و هر چقدر خودخواهی و خود نظارتی و خود ارزیابی قوی‌تر باشد آدم‌ها رفتار مناسب‌تری را از خود نشان می‌دهند.

حجت الاسلام بهرام پور افزود: اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی می‌تواند مشکلات جدی تحصیلی و خانوادگی برای مخاطبان بوجود آورد. ما شاهد این پدیده در میان جوانان و نوجوانا‌نمان هستیم، به طوری که برخی از جوانان، شب‌ها را تا صبح با اینترنت و فضای مجازی می‌گذرانند و تمام صبح را خواب هستند و این مسئله آغازگر آسیب‌های متعدد دیگر نیز می‌شود.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: استقبال زیاد از فضای مجازی مشکلات لاینحلی را به وجود می آورد که در ادامه آن جامعه را نیز به سوی خطر می‌کشاند. از آنجایی که خانم‌ها به طور کلی در جامعه و خانواده در مقایسه با مردان بیشتر با تربیت کودکان سر و کار دارند. برهمین اساس آثار شبکه‌های اجتماعی و مشکلاتی که نوجوانان درگیر این موضوع می‌کند هم، بیشتر متوجه خانم‌ها می شود و باعث گردد که به همان نسبت، تنها راه نجات از این مشکلات، دست به کار شدن زنان و مادران در این مسأله باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha