سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ |۲۳ محرم ۱۴۴۶ | Jul 30, 2024
حرفه

یکی از مواردی که این روزها در جامعه بسیار نبود آن حس می شود، داشتن مهارت است، جوانانی که چندین سال در دانشگاه ها عمر خود را گذاشتند، و حالا بدلیل نداشتن حرفه و مهارت بیکار ماندند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بیرجند،‌طبق تقویم، 6 مرداد به نام روز کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نامگذاری شده است. روزی که خلاقیت و نوآوری جوانان و تلاشگران ارج نهاده می‌شود، با توجه به تعاریف مهارت، توانایی انجام یک کار و مهارت‌های زندگی بهترین وسیله برای خوب زیستن است که در این راستا باید مهارت‌های بسیاری را فراگرفته باشیم.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به اهمیت کار و کارآفرینی از دیدگاه اسلام ایجاد اشتغال، را علاوه بر جنبه مهم ثروت آفرینی، نوعی زمینه سازی برای به کارگیری گنجینه استعدادهای انسانی دانستند و افزودند: ایران، امروز به کارگاه بزرگ تلاش و ابتکار و نوآوری تبدیل شده است اما این واقعیت، تنها گام اول از روند پیشرفت و سرافرازی کشور است.

 

فراگیری حرفه و فن در رشد اقتصادی خلاصه نمی شود

حجت الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا عبادی در دیدار با مدیرکل و کارکنان فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی کار در اسلام  را از بهترین عبادات برشمرد و اظهارکرد:  اگر چه بسیاری از افراد از کار و شغل به عنوان رشد اقتصادی یاد می‌کنند اما هرگز در این خلاصه نمی‌شود.

وی ادامه داد: هر انسان مسلمانی باید برای تامین زندگی خود کار کند و این نیز از نظر احکام در این شرایط جز واجبات است اما در این خلاصه نمی‌شود و کار بر سلامتی بدن انسان نیز تاثیر بسزایی دارد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه کار بر روی روان انسان ها تاثیر گذار است تصریح کرد: کار در بسیاری از جاها یک ورزش بی اسم و نشان است و از نظر روانی نیز کار روی روان اشخاص تاثیر دارد و افرادی که کار می‌کنند از نظر روانی متکی به خود هستند.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی با اشاره به اینکه انسان‌های بیکار در شخصیت خود یک خلأ احساس می‌کنند خاطرنشان کرد: کار از نظر اجتماعی نیز نقش بسیار ارزشمندی دارد و لازم است مسئولان زمینه اشتغال جوانان را فراهم کنند.

وی ادامه داد: بالاتر از اینها نیز ارزش‌های الهی کار کردن است و خداوند انسان‌ها را طوری آفریده که خودشان به دنبال کار بروند و این نیاز بشر را می‌سازد که در این کار خدا حکمتی نهفته است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه علم فراموش می‌شود اگر برای جوان بعد از فراغت از آموزش زمینه اشتغال او فراهم باشد می‌تواند ابتکار خود را توسعه دهد و عمر او ضایع نشود.

 

مهارت آموزی فرهنگ سازی شود

حجت الاسلام سید محمدباقر عبادی، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به اهمیت مهارت آموزی در دانشگاه ها گفت: مهارت در هر کشوری از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به بحث مهارت در دانشگاه‌ها توجه شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از بیکاران در کشور فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، افزود: در دانشگاه‌ها بیشتر به موضوع نظری توجه شده و به مهارت دانشجویان پرداخته نشده است.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی به فرهنگ سازی  مهارت آموزی در کشور اشاره و تصریح کرد: به طور قطع مهارت آموزی و حرفه آموزی در اشتغال جوانان تاثیرگذار است و آمار افراد بیکاری که دارای مهارت هستند کمتر است.

حجت الاسلام عبادی فراگیری مهارت و فن را عزت اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد : باید این فرهنگ سازی صورت می‌گرفت که مهارت و فن به عنوان عزت اجتماعی است امروز چالش‌های اجتماعی در کشور کمتر بود.

وی به  اهمیت بحث مهارت در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: در دانشگاه‌ها به صورت افراطی به سمت‌ آموزش‌های نظری رفتیم و مهارتی در دانشگاه‌ها وجود ندارد.

 

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید در سیستم آموزشی کشور تجدید نظر شود، تاکید کرد: سیستم آموزشی کشور باید نسبت به وضعیت دانشگاه‌ها تجدیدنظر کند و دانشگاه‌ها اموزش‌های مهارتی را دنبال کنند تا دانشجو در کنار کلاس درس نیز مهارت‌ها را فرا بگیرد.

حجت الاسلام عبادی با اشاره به اینکه بحث مهارت‌های عملی در دانشگاه‌ها وجود ندارد، اظهار کرد: باید مهارت‌ها به گونه‌ای باشد که فارغ التحصیلان دانشگاهی بتوانند دردی را از دردهای جامعه درمان کنند.

 

مهارت آموزی موجب ایجاد شغل می‌شود

حجت‌الاسلام محمدرضا بابایی امام جمعه فردوس در گفت و گو با خبرنگار «حوزه»،اظهار داشت:کار بر مبنای نوآموزی و کسب مهارت است.

وی ادامه داد: امروزه تحولات و دگرگونی‌های نظام اجتماعی و اقتصادی در پیشرفت و تغییرات علم و تکنولوژی ریشه دارد به همین سبب تضمین بقاء جامعه  نیازمند خلاقیت و نوآوری است و که تنها با خلاقیت و نوآوری و کارآفرینان میسر می‌شود.

امام جمعه فردوس با بیان اثرات کارآفرینی در جامعه تصریح کرد: کارآفرینی اثرات مختلفی چون ایجاد ثروت، اشتغال‌زایی، ایجاد و توسعه فناوری،‌ ترغیب و تشویق سرمایه‌گذاری، شناخت، ایجاد و گسترش بازارهای جدید،‌ افزایش رفاه و ساماندهی و استفاده اثربخش از منابع را به دنبال دارد.

حجت الاسلام بابایی با تاکید بر توجه جوانان به فراگیری مهارت‌آموزی برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی، خاطرنشان کرد: بر اساس نیاز‌های اشتغال‌زایی و کارآفرینی متناسب با ظرفیت‌های خراسان جنوبی، طرح‌های مطالعاتی انجام شده که نیاز است جوانان نسبت به مهارت آموزی خود اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری همواره می‌فرمایند که نگاه به درون باید داشته باشیم و باید از نیروی انسانی کارآمد استفاده شود، ادامه داد: نیروی انسانی کارآمد کسی است که دارای مهارت باشد و نقش فنی و حرفه‌ای در ایجاد مهارت و اشتغال‌زایی در کشور بسیار مهم است.

امام جمعه فردوس به ضرورت نهادینه شدن فرهنگ کارآفرینی و مهارت‌آموزی در جامعه اشاره و تاکید کرد: زیبنده نیست استان خراسان جنوبی با این همه ظرفیت و توانمندی و معادن مختلف در سطح استان، بیکار داشته باشد.

 

داشتن ایده‌های نو و خلاق، زمینه ای برای کارآفرینی در جامعه است

حجت الاسلام محمودرضا محمد دوست استاد حوزه  در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، ایجاد کارآفرینی در کشور را لازم وضروری دانست و گفت: کارآفرینی مقوله ای که ضرورت زیادی در جامعه دارد؛زیرا کارآفرینی در چنین شرایطی منابع لازم برای ایجاد رشد و توسعه در زمینه‌های تولید و منابع انسانی را فراهم می‌کند و با ایجاد اشتغال و کسب و کار جدید باعث توسعه و تربیت نیروی کار، کارآمد می شود.

وی به اهمیت برگزاری دوره های آموزشی فنی و حرفه ای اشاره كرد و افزود: مراكز فنی و حرفه ای به ایجاد اشتغال و توانمند سازی جوانان بسیار موثر هستند.

این استاد حوزه با بیان اینکه جوانان برای اشتغال زایی در جامعه امروز باید یک مهارت را فرابگیرند، تصریح کرد: هر سال بسیاری از جوانان و هنرآموزان برای کسب مهارت به مراکز فنی و حرفه‌ای مراجعه می‌کنند و لازم است که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هم برای یادگیری یک یا چند مهارت به این مراکز روی بیاورند.

حجت الاسلام محمد دوست به بی توجهی به کارآفرینی در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: کارآفرینان در جامعه ما کمتر مورد توجه قرار می گیرند و این بی توجهی باعث کم شدن تلاش افراد برای ادامه کار می شود.

وی داشتن ایده های نو و خلاق را زمینه ای برای کارآفرینی در جامعه دانست و عنوان کرد: امروزه باید افراد با استفاده از ایده‌های نو و شناسایی فرصت‌های منحصر به فرد به ایجاد کسب و کار رشد یابنده اقدام کنند که همراه با پذیرش مخاطره و ریسک است.

 

سخن پایانی

امروزه در تمام جهان کشور های پیشرفته با شناسایی افراد با استعداد و توانایی آنان در امور مختلف سعی در پیشرفت و سرمایه گذاری در کار ها و ایده های نو هستند.

در جامعه ما کمتر به مسئله کارآفرینی توجه شده است، اما طبق گفته های رهبری باید به دنبال ایده های نو و همین طور سرمایه گذاری در کارگاه های کوچک باشیم تا بتوانیم از استعدادی که از دیرباز در ذات مردم ایران بوده استفاده کنیم.

گزارش: مسعود نوفرستی 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha