شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ |۲۵ صفر ۱۴۴۶ | Aug 31, 2024
کد خبر: 859041
۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۵
عکس آرشیوی/ کودکان در حین بازی رایانه ای

حوزه/ پژوهشگر و استاد حوزه خواهران گفت: بازی‌های رایانه ای غربی حتی به نمایش عریان رابطه جنسی محدود نشده، بلکه تولیدکنندگان این بازی‌ها در یک اقدام کاملا هدفمند و توطئه‌آمیز، مسائل دیگری مانند تجاوز را هم به نمایش کشیده‌اند که تماشای آن برای کودکان و نوجوانان فاجعه‌ آمیز است.

زهرا کیانی، پژوهشگر و استاد حوزه خواهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان با اشاره به محتوای جنسی ارئه شده در بازی‌های رایانه ای، اظهار کرد: در غرب پس از غیر دینی شدن حکومت‌ها، سرمایه‌داران در جستجوی سود بیشتر اقتصادی به سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ پرداختند که آنها از این طریق سعی کردند، سلایق خود را بر همگان تحمیل کنند و فرهنگ را تبدیل به کالاهایی قابل فروش کنند.

وی ادامه داد: تا جایی که هالیوود به عنوان صنعت فیلم‌سازی آمریکا به جریانی غالب در سراسر دنیا تبدیل شد و طرفداران بسیاری پیدا کرد و باید بدانیم که هالیوود زمانی شکل گرفت که عرف اجتماعی هنوز به صنعت فیلم‌سازی اجازه نمایش برهنگی را نمی‌داد و از نمایش رابطه جنسی حتی به صورت خفیف هم پرهیز می‌شد.

اسارت انسان دستاورد فضای مجازی است

کیانی تشریح کرد: درچنین شرایطی به تدریج ساخت فیلم‌هایی با صحنه‌های تحریک‌آمیز روز به روز افزایش یافت و شاهد بودیم که نمایش این فیلم‌ها در آمریکا با اعتراضات مردمی مواجه شد، اما سازندگان این فیلم‌ها برای توجیه استفاده از این فیلم‌ها از دو دلیل اصلی بهره بردند. نخست اینکه نمایش این صحنه‌ها چیزی غیرمعمول نیست، بلکه واقعیت زندگی افراد است و دوم افراد بیشتری از قبل جذب فیلم سینمایی شده‌اند و خواهان تماشای این فیلم‌ها هستند، بنابراین توانستند به کمک آن و با فریب توده مخاطبان، در طول زمان مرزهای بی‌بند و باری را یک به یک پشت سر گذاشته و دامنه آن را به رسانه‌ای کلیدی و مهم مانند بازی‌های رایانه ای مورد علاقه نوجوانان بکشانند.

 فرهنگ و اصالت؛ قربانی پول

پژوهشگر و استاد حوزه خواهران اضافه کرد: امروز بازی‌های مطرح و پرفروش دنیا هیچ‌گاه خالی از صحنه‌های تحریک‌آمیز جنسی نبوده است و براساس  ایده به دنبال به دست آوردن سود اقتصادی و منفعت بیشتر، خود را مجاز به استفاده از همه ابزارها می‌دانند.

کیانی اذعان کرد: در بیشتر بازی‌ها انسان به ویژه جنس زن بسیار تحقیر شده و در تازه‌ترین تحقیقات نشان داده شده که در ۸۵ درصد بازی‌های رایانه ای زن یا اصلا حضور ندارد یا کاملا مورد ظلم و ستم قرار می‌گیرد و یا شخصیتی است که فقط برای نشان دادن ویژگی‌های زنانه و جلب توجه نمایش داده می‌شود.

وی بیان کرد: اگر از زبان یک کودک ۷ ساله کشورمان شنیدیم که دوست دارد در آینده زنش را با کابل کتک بزند، باید بدانیم که ماجرا در کجا ریشه دارد، بنابراین ایجاد انحراف اخلاقی در نوجوانان پروسه‌ای طولانی مدت توسط بازی‌های رایانه ای غربی است.

۳۰ درصد والدین از جزئیات بازی‌های رایانه ای اطلاع ندارند

این پژوهشگر حوزه خواهران گفت: بازی‌های رایانه ای غربی حتی به نمایش عریان رابطه جنسی محدود نشده، بلکه تولیدکنندگان این بازی‌ها در یک اقدام کاملا هدفمند و توطئه‌آمیز، مسائل دیگری مانند تجاوز را هم به نمایش کشیده‌اند که تماشای آن برای کودکان و نوجوانان فاجعه‌ آمیز است.

وی ادامه داد: به جرأت می‌توانم بگویم که بازی‌ها رایانه ای توانایی دارند هرآنچه که والدین برای تربیت فرزندان  تلاش کرده‌اند و به نوعی آنها را از دیدن برخی مناظر دور نگه داشته‌اند، پنبه کنند.

کیانی تأکید کرد:  برای کنترل و پیشگیری، خانواده‌ها باید همواره محتوای بازی‌های فرزندانشان را تحت نظارت داشته باشند، چراکه طبق بررسی جدید «شرکت اکتیویشن» از بزرگترین عرضه‌کنندگان بازی‌های رایانه ای،  ۳۰ درصد والدین از جزئیات بازی‌هایی که در اختیار کودکشان است، اطلاع ندارند.

پژوهشگر و استاد حوزه خواهران  در پایان گفت: اگر بازی‌هایی با کیفیت و سرگرم‌کننده در داخل کشور مطابق با فرهنگ و شئونات جامعه ما ساخته شود، می‌تواند آثار مخرب استفاده از این بازی‌ها را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha