پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
حجت الاسلام میرکتولی

حوزه/ جوانان نیاز به استدلال برای پذیرش دین ندارند، بلکه عملکرد مسئولان حکومتی و کارگزاران حکومت ها و متولیان فرهنگی است که نقش بسیار عمده ای در تقویت مبانی دینی جوانان خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به عوامل ارتقای دینی جوانان، گفت: نسبت به باورهای دینی جوانان لازم است، حوزه های علمیه و عالمان دینی توجه کنند که ریشه باورهای دینی تنها با دادن اطلاعات گسترده تقویت نمی شود. فکر می کنیم که در دوران گذشته آموزش های دینی در مدارس سست بود در حالی که دین تخطئه و تحقیر می شد، لذا می گفتیم آموزش و پرورش را در اختیار بگیریم و این مشکل را حل کنیم.

دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه افزود: الان ۴۰ سال از آن زمان می گذرد چه قدر جوانان ما از نظر دینی پیشرفت و رشد کرده و دین باوری شان تقویت شد. هم اکنون اطلاعات دینی نسل امروز  نسبت به گذشته خوب است، ولی آیا به همین انداز باورها رشد داشته است؟.

وی بیان داشت: در گذشته اطلاعات دینی نسل گذشته کمتر ولی باورهای دینی زیاد بود، ولی نسل امروز در دوران تحصیلی کتابهای معارف را می خوانند و فلسفه اخلاق را هم به خوبی می دانند، اما آیا به همین انداز سطح دینی شان هم تقویت شده، قطعا این گونه نیست، اما چرا این گونه است چون تاثیرگذاران عرصه اعتقاد، متولیان آن گروه واحد یعنی حوزویان نیستند.

این استاد حوزه اظهارداشت: در ادوار گذشته جوانان اعتقادت خود را از علمای متخلق، حوزویان و مراجع و دین مداران راستین که در هر شهر و روستا بودند می گرفتند، اما امروز می بینیم که این مسئله به دلیل تکثر پایگاه های دینی و عدم فعالیت درست و عملکرد بعضی مسئولین دینی و بازیگران عرصه دین وشخصیت ها و چهر های مذهبی که گاهی گرفتار انواع زشتیها و بداخلاقی ها و فساد ها می شوند، می تواند نقش مهمی در ضعف دینی جوانان داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی گفت: آمدن فضای مجازی و شکستن مسیر اخبار صحیح و کنترل اخبار و از سویی می بینیم که بخش عمده ای هجمه های اعتقادی و خبرهای اختلاس و فسادهای اقتصادی در سیستم حکومتی در حال انجام است؛ این موارد مطرح شده خود می تواند عامل دیگر در تضعیف باورهای دینی جوانان باشد.

دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه افزود: برای بالابردن و افزایش باورهای جوانان این گونه نیست که در رسانه انواع دعاهای ندبه، کمیل و زیارت عاشوراها، سخنرانی های مذهبی و ... پخش شود یا بخشی از نظام آموزشی مدارس به معارف اختصاص پیدا کند، اگر چه اینها باید باشد، اما کافی نیست.

وی بیان داشت: اگر سیستم دستگاه قضایی برخورد مناسب با مفساد اجتماعی، اقتصادی و مفاسد مدیران و کارگزاران داشته باشد، این مسئله در تقویت باورها بسیار تاثیرگذار خواهد بود. همین حرکت هایی که در این قوه در باب مبارزه با فساد انجام شد، بسیار خوب بود و یا در بحث اجتماعی فعالیت های که انجام می شود مانند دستگیری از فقرا و نیازمندان، اینها مناسب است و جوانان اینها را می بینند و ایمانشان تقویت می شود.

این استاد حوزه اظهارداشت: شهادت سردار قاسم سلیمانی نیز مسئله دیگر اجتماعی بود و همه دیدند چندین میلیون جوان در تشیع این شهید سرافراز جمع شده بودند و برای انتقام خونش هم قسم شده بودند و برای او گریه کردند.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی گفت: تقویت دینی تنها به اطلاعات دادن به جوانان نیست بلکه باید همه امکانات را به میدان آورد تا بتوانیم نقش آفرینی کنیم. امروز جوانان نیاز به استدلال ندارند بلکه عملکردهای حوزه ها، مسئولان حکومتی و کارگزاران حکومت ها و متولیان فرهنگی است که نقش بسیار عمده ای در تقویت مبانی دینی جوانان خواهد داشت.

دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه افزود: امیدواریم همه متولیان امور فرهنگی و کارگزاران حکومتی توجه داشته باشند که خطاهای آنها به پای مسائل دینی نوشته می شود و تاثیر مثبت و یا منفی در ارتقای سطح دینی جوانان خواهد گذاشت.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha