سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
دومین نشست شبکه نوآوری‌های فقهی صراط

حوزه/ دومین نشست شبکه نوآوری‌های فقهی صراط با ارائه نظریه حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی شهیدی‌پور مبنی بر عدم حجیت اطمینان و نقد و بررسی آن از سوی ناقدان برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دومین نشست شبکه نوآوری‌های فقهی صراط با ارائه نظریه حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی شهیدی‌پور مبنی بر عدم حجیت اطمینان و نقد و بررسی آن از سوی ناقدان برگزار شد.

بر اساس این گزارش: در ابتدای این نشست  حجت الاسلام و المسلمین سید حسن روحبخش از شاگردان استاد شهیدی به تقریر نظریه و برخی آثار و ثمرات آن پرداخت.

در این نظریه با در نظر گرفتن تبیین خاصی از مفهوم اطمینان و قطع، سیره عقلا محدود به عمل به قطع دانسته می شود و حجیت اطمینان نزد عقلا پذیرفته نمی شود. همچنین به برخی روایات برای نفی حجیت اطمینان، استشهاد می شود.
در ادامه، ناقدین جلسه حجج اسلام حاج سید جوادی و محمدی ابهام‌ها و اشکالات مهمی را به نظریه مطرح کردند. همچنین ادله دیگری برای حجیت اطمینان مطرح شد که در تقریر نظریه مورد توجه قرار نگرفته بود.
پس از بیان پاسخ هایی از سوی ارائه کننده، حجت الاسلام و المسلمین سید طاهر غفاری به عنوان استاد داور به جمع بندی مطالب مطرح شده پرداخت.
حجیت اطمینان با وجود نقش بنیادین و بسیار پراثر در استنباط احکام و تشخیص موضوعات در منابع متقدم و نیز متاخر اصولی به عنوان اصلی مسلم پذیرفته شده و مستقلا مورد بحث قرار نگرفته است.
در پایان جلسه نیز گفت و گوی آزاد میان شرکت کنندگان و ارائه دهنده و ناقدان ادامه یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha