یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ |۲۱ محرم ۱۴۴۶ | Jul 28, 2024
قربانزاده

حوزه/ مدیر پرتال دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه آنچه با اندیشه مرتبط است و پیام را به ذهن منتقل میکند، حقیقت است، خواه از ابزار حسی یا ماورای حس استفاده شود، گفت: محیط مجازی ای که با آن سروکار داریم کاملاً عینی است و عملکرد و اثری واقعی دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، محمدرضا قربان زاده در نشست علمی افق های پژوهش علوم انسانی در نسبت با آینده ی تمدنی فضای مجازی تصریح کرد: برای اینکه بخواهیم افق های پژوهشی علوم انسانی را در فضای مجازی تعریف کنیم باید ابتدا بتوانیم تعریف مناسبی را از فضای مجازی ارائه کنیم.

وی افزود: نمی توان فضای مجازی را مترادف با اینترنت دانست، اما اینترنت ابزار ورود به فضای مجازی و سامانه ای جهانی از شبکه های رایانه ای به هم پیوسته است که از «مجموعه پروتکل اینترنت» برای ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند.

این فعال رسانه ادامه داد: به عبارت دیگر اینترنت، شبکه شبکه هاست که از میلیون ها شبکه خصوصی، عمومی، دانشگاهی، تجاری و دولتی در اندازه های محلی و کوچک تا جهانی و بسیار بزرگ تشکیل شده است که با ارائه وسیعی از فناوری های الکترونیکی و نوری به هم متصل شده اند و گر بخواهیم آنچه اینترنت را تشکیل می دهد معرفی کنیم باید به سه بعد زیرساخت، خدمات و محتوا اشاره کنیم.

وی با تشریح هریک از این ابعاد گفت: از سه مورد اشاره شده، آنچه اهمیت و کاربرد بیشتری دارد، خدمات فضای مجازی است و فضای مجازی آن قدر از لحاظ محتوایی خدمات متنوعی دارد که به سختی می توان دسته بندی ای از آن ارایه داد، اما خدمات موجود را تقریباً میتوان در دسته بندی های استقرایی شامل خدمات پایه، خدمات مبتنی بر انتشار اطلاعات، انتقال پیام، آموزش و تحصیل، خدمات شهروندی بین مردم و حاکمیت، کسب و کار، شبکه های اجتماعی و پیام رسان و... قرار داد.

قربان زاده با تشریح و تعریف هر یک از این خدمات در بخش دیگری از سخنانش به ویژگی های فضای مجازی پرداخت و گفت: پیش از هر چیز باید توجه داشت که فضای مجازی پیوستاری از فضای واقعی است، اگرچه تفاوت هایی هم با فضای فیزیکی دارد.

وی گفت: فضای مجازی را می توان فضایی تلقی کرد که واقعیت دارد چون اعمال انسان در این فضا تأثیری واقعی دارد و برای مثال در آن پول جابه جا میشود، مالیات پرداخت می شود، فعالیت های مدیریتی از راه دور انجام می شود، انسانها به همدیگر دلبسته می شوند و رشد علمی و اخلاقی پیدا می کنند، نشست های علمی مثل همین نشست و سایر نشست هایی که پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دارد، برگزار می شود و  بنابراین محیط مجازی ای که با آن سروکار داریم کاملاً عینی است و عملکرد و اثری واقعی دارد.

دبیر نشست علمی افق های پژوهش علوم انسانی در نسبت با آینده ی تمدنی فضای مجازی با اشاره به تعبیری  از آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: ایشان در خصوص فضای مجازی می فرمایند «چیزی که امروز به عنوان فضای مجازی معروف شده در اصل حقیقت است چرا که مجاز را می توان کنار زد، اما حقیقت را نمی توان، بنابراین فضای مجازی در اصل خودش حقیقت است، این سیم و تلویزیون حقیقت نیست بلکه آن چیزی که معرفت و شناخت باشد حقیقت است».

وی خاطرنشان کرد: به بیان دیگر آنچه با اندیشه مرتبط است و پیام را به ذهن منتقل می کند، حقیقت است، خواه از ابزار حسی یا ماورای حس استفاده شود و با این نگاه است که می توان افق های پژوهش علوم انسانی در نسبت با آینده ی تمدنی فضای مجازی را مورد بررسی قرار داد.

قربان زاده در بخش دیگری از این نشست با تشریح برخی از فعالیت ها و ظرفیت های دفتر تبلیغات اسلامی در عرصه فضای مجازی و تاسیس معاونتی در همین خصوص در این دفتر، بر ضرورت و توسعه همکاری های مشترک میان تمام نهادهای فعال در عرصه فضای مجازی و انجام فعالیت های پژوهشی دقیق و ناظر به نیازهای روز در این عرصه تاکید کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha