سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
بایدن

حوزه/ این پیرمرد ۸۰ ساله با چندین بیماری می‌خواهد آمریکا را اداره کند. اولین چالش پیش روی جو بایدن؛ «جو بایدن» است که معلوم نیست بتواند دوره ۴ساله‌اش را به پایان ببرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام حکمت حکیمی فر، مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) در یادداشتی به بررسی چالش های پیش روی جو بایدن؛ رئیس جمهور جدید آمریکا پرداخته است.

جو بایدن که متولد ۱۹۴۲ است اکنون و در سال ۲۰۲۱در آستانه ۸۰ سالگی قرار دارد. سن ۸۰ سالگی اساسا سن مناسبی برای اداره اجرایی کشوری مانند آمریکا نیست، مضافا بر این که او با بیماری‌های گوناگونی روبروست. حالا این پیرمرد ۸۰ ساله با چندین بیماری می‌خواهد آمریکا را اداره کند. اولین چالش پیش روی جو بایدن؛ «جو بایدن» است که معلوم نیست بتواند دوره ۴ساله‌اش را به پایان ببرد.

یکی از میراث‌های ترامپ برای آمریکا تشدید دوقطبی عوام‌گرایی و خواص‌گرایی، تقویت روحیه افراطی ملی‌گرایی در مقابل منطقه‌گرایی، تشدید دوقطبی سیاهپوستان و سفیدپوستان است. همه این‌ها باعث شده است که بایدن با یک کشور شورش‌زده و نیمه‌جنگی روبرو باشد. شرایط کنونی آمریکا چیزی شبیه حاکمیت یک حکومت نظامی است. این وضعیت برای بایدن یک چالش بزرگ است. برگزاری مراسم تحلیف با ۲۵هزار نفر نیروی رزمی، یادآور زمان جنگ است.

آمریکا همواره روی گسل‌های تجزیه‌طلبی بوده است. جنگ‌های شکل‌گیری آمریکا که به چند نوبت جنگ داخلی منجر شد اکنون دوباره درحال شعله‌ورشدن است. ماه ها و سالهای آینده گسل‌های تحریک‌شده تجزیه‌طلبی با شدت بیشتری تحریک خواهد شد و آمریکای آینده زلزله‌های سیاسی فراوانی را به خود خواهد دید.

بایدن علاوه بر دست به گریبانی با جهش بیماری کرونا در زمستان، با بی‌مدیریتی مفرط نظام درمانی اولین ابرقدرت جهان! روبروست. علاوه بر رکورداری آمریکا در ابتلا و فوت بر اثر کرونا، رسوایی‌ها و گسترش بی‌اعتمادی به واکسن آمریکایی همزمان تبدیل به یک چالش داخلی و خارجی برای ایالات متحده شده است.

آمریکا دیگر ابرقدرت نیست. چون لازمه ابرقدرتی، قدرت جمع‌کنندگی و زدن حرف آخر در دنیا است. اکنون حرف آمریکا حتی در کشورهای کنار گوش خود هم، شنوا ندارد. وضعیت او در حوزه بین‌الملل به‌ویژه غرب آسیا هم معلوم است.  رهاورد هفت میلیون میلیارد هزینه در غرب آسیا چیزی جز تضعیف قدرت نفوذ آمریکا نبوده است. مقاومت در همه کشورهای اسلامی ریشه دوانده و از خاورمیانه‌ی بزرگ جز اسمی باقی نمانده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha