جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ناامنی شغلی کارگران فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی

حوزه/ رئیس فراکسیون کارگری در مجلس یازدهم در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: نگرانی ما به عنوان نماینده مردم در خصوص دقت بیشتر پیرامون افزایش حقوق است. کرونا و بحث اقتصادی کشور، شرایط سختی را برای کارگران ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، علی بابایی کارنامی رئیس فراکسیون کارگری در مجلس یازدهم گفت:  در ردیف بودجه سنوات مختلف از جمله برای سال ۱۴۰۰ ردیف خاصی برای حقوق کارگران در نظر گرفته نشده است و تنها به افزایش حقوق کارمندان دولت پرداخته‌اند. کارگران،کارمندان، قراردادی‌ها و پیمانی‌های فعال در دولت شامل کارکنان دولت می‌شوند.  در بودجه برای این گروه از افراد افزایش ۲۵ درصدی حقوق در نظر گرفته شده است. کمیسیون تلفیق قیدوبندهایی را به این بند اضافه کرده است. بر این اساس سقفی را برای حقوق مدیران لحاظ کرده‌ایم.  
بابایی کارنامی اظهار داشت: در سال‌های قبل مصوب شده بود که ۲۱ برابر حداقل حقوق کارگر یا شورای عالی کار مدیران حقوق بگیرند. امسال این سقف ۳۴ درصد کاهش یافت. در نتیجه ۱۵ برابر حداقل حقوق کارگر یا شورای عالی کار مدیران حقوق می‌گیرند. همچنین برای حقوق کمتر از ۵ میلیون تومان تخفیف‌هایی در نظر گرفته شده است. حقوق بیش از ۵ میلیون تومان به جای ۲۵ درصد ۳۵ درصد مالیات پرداخت می‌کنند.  
وی افزود: افزایش حقوق کارگران شرکت‌های خصوصی و غیردولتی بر اساس اصل ۴۱ قانون کار  به عهده شورای عالی کار است. این شورا متشکل از نماینده کارگران، نماینده کارفرماها و نماینده دولت است که پیش از سال جدید به نتیجه خواهند رسید. چند روزی است که جلسات فنی و کارشناسی را شروع کرده‌اند و در قالب مصوبات شورای عالی کار با محوریت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید تصمیم‌گیری شود.  
رئیس فراکسیون کارگری در مجلس یازدهم در ادامه گفت: فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی رایزنی‌هایی را با دولت شروع کرده است تا تجربیات سنوات قبل تکرار نشود. از آن‌ها خواسته‌ایم که دو کار را مدنظر قرار دهند. اقدام اول طرح ماده مقرر است که تا ابتدای سال تکلیف حقوق مشخص شود. درخواست دوم اجازه دولت برای برگزاری مذاکرات جدی میان کارفرمایان و کارگران است و بدون دخالت دولت جلسات برگزار شود. در سنوات اخیر دولت به عنوان کارفرمای بزرگ نگران افزایش حقوق بود و نظر خود را تحمیل می‌کرد.  
بابایی کارنامی خاطرنشان کرد: در سال قبل شاهد اتفاق بدی بودیم که توافق کارفرما و کارگر صورت نگرفت. در نهایت هم بدون توافق با نماینده کارگران افزایش حقوق مصوب شد. نگرانی ما به عنوان نماینده مردم در خصوص دقت بیشتر پیرامون افزایش حقوق است. کرونا و بحث اقتصادی کشور شرایط سختی را برای کارگران ایجاد کرده است.  
رئیس فراکسیون کارگری در مجلس یازدهم در پایان گفت: پیش‌بینی می‌شود که حداقل افزایش حقوق کارگران ۳۵ درصد و حداکثر ۴۰ درصد باشد. با توجه به تعاملات و رایزنی‌ها احتمالاً پیش از ۱۵ اسفند میزان افزایش حقوق کارگران مشخص خواهد شد.   
گفتنی است: برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha