پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر / اختتامیه جشنواره ادبی رسانه ای ابوطالب (ع)

حوزه/ دبیر نهضت جهانی نهج‌البلاغه در جشنواره ادبی رسانه‌ای حضرت ابوطالب(ع) که امشب با حضور اهالی ادب و رسانه در قم برگزار شد گفت: امروز کسی که یک بیت شعر یا یک خط برای حضرت ابوطالب(ع) می‌نویسد از امام علی(ع) و در حقیقت از کل اسلام دفاع کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، جشنواره ادبی رسانه‌ای حضرت ابوطالب(ع) عصر امروز یکشنبه با حضور اهالی ادب و رسانه در سالن کوثر اداره کل تبلیغات اسلامی  استان قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام علی اسفندیار دبیر جشنواره ادبی رسانه‌ای حضرت ابوطالب(ع) در ابتدای این برنامه ضمن قدردانی از همکاری مجمع جهانی اهل بیت(ع) در راستای برپایی این جشنواره اظهار کرد: بی‌شک بیرون آوردن حضرت ابوطالب از سایه گمنامی و مظلومیت جز با همکاری بخش‌های مختلف و مشارکت هنرمندان، اهالی ادب و رسانه امکان‌پذیر نیست.

وی تصریح کرد: هدف جشنواره حضرت ابوطالب(ع) از تعیین رشته‌های مختلف پذیرش آثار این بوده است که پویش همگانی نوشتن برای این شخصیت بزرگ صورت گیرد.

دبیر جشنواره ادبی رسانه‌ای حضرت ابوطالب(ع) با بیان اینکه در مجموع ۱۰۸ اثر طی مدت یک ماهه مهلت دریافت آثار به دبیرخانه جشنواره رسید افزود: ۴۲ اثر مربوط به بخش شعر، ۲۴ اثر مربوط به بخش یادداشت، ۱۵ اثر مربوط به بخش مینیمال، ۲۰ اثر مربوط به بخش نثر ادبی و پنج اثر مربوط به بخش گزارش بوده است.

حجت‌الاسلام اسفندیار اضافه کرد: چهار شعر به زبان آذری، چهار شهر به زبان عربی و یک شعر به زبان سریلانکایی و یک شعر به زبان هندی نیز در بین اشعار دریافتی جشنواره وجود داشت که به مرحله داروی رسید.

*آثار منتخب جشنواره ابوطالب (ع) منتشر می‌شود

وی اذعان کرد: تمام آثار دریافتی بدون نام و تنها با کدهای اختصاصی در اختیار داوران جشنواره قرار داده شد و از بین ۱۰۸ اثر ۱۵ اثر برگزیده شد.

دبیر جشنواره ادبی رسانه‌ای حضرت ابوطالب(ع) ادامه داد: آثار منتخب جشنواره بعد از ویراست منتشر خواهد شد.

حجت‌الاسلام اسفندیار جشنواره ادبی رسانه‌ای حضرت ابوطالب(ع) را نخستین جشنواره حق‌التألیفی دانست و گفت: هدف از این رویکرد تشویق همگان به نوشتن بوده است چرا که نوشتن مبنای اسلامی و وجهه دینی دارد.

وی با اشاره به محدودیت‌های کرونایی که بسیاری از مجالس سخنرانی و محافل خطابه حضوری را به تعطیلی کشانده است گفت: کرونا اهمیت نوشتن و قلم را برای اهالی حوزه و فعال در عرصه‌های دینی و فرهنگی به وضوح روشن ساخته است و بسیاری از آنان را وارد عرصه نویسندگی کرده است.

*ضرورت توجه اهالی ادب و رسانه به معرفی حضرت ابوطالب(ع)

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مهدوی ارفع دبیر نهضت جهانی نهج‌البلاغه نیز در ادامه این برنامه عنوان کرد: علت اینکه طی ۱۴۰۰ سال گذشته تا کنون حمله به شخصیت ابوطالب(ع) همواره از سوی دشمنان اسلام با شدت جریان داشته است این است که امیرالمؤمنین(ع) نقطه دق و حقد دشمنان بوده است ولی آنان نمی‌توانستند کوچکترین اشکالی نسبت به  امام مطرح کنند از همین رو به ساحت حضرت ابوطالب(ع) هجمه وارد کردند.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ آیه قران صریحاً و تمام قرآن تأویلاً درباره امام علی(ع) اذعان دارد بیان کرد: دشمنان اسلام که از عظمت امیرالمؤمنین(ع) آزرده خاطر بودند برای سبک کردن کینه درونی خود پدر ایشان را هدف گرفتند.

دبیر نهضت جهانی نهج‌البلاغه ادامه داد: امروز کسی که یک بیت شعر یا یک خط برای حضرت ابوطالب(ع) می‌نویسد از امام علی(ع) و کل اسلام دفاع کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع تصریح کرد: برای معرفی حضرت ابوطالب(ع) هیچ سندی بهتر از شخصیت والای فرزند برومند ایشان امام علی(ع) نیست.

وی اذعان کرد: ضروری است قریحه، هنر، قلم‌های خلاق و هنرمند ادیبان و اهالی رسانه به سمت معرفی شخصیت پرنور حضرت امیرالمؤمنین و پدربزرگوار ایشان حضرت ابوطالب(ع) که بعد از ۱۴۰۰ سال هنوز ناشناخته مانده‌اند بروند.

*توصیه امام علی(ع) به بازخوانی اشعار حضرت ابوطالب(ع)

حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی نویسنده برجسته کشوری نیز در ادامه این برنامه با اشاره به حدیث امام علی(ع) مبنی بر ضرورت بازخوانی، تدوین، فراگیری و کمک به نشر اشعار پرمفهوم حضرت ابوطالب(ع) اظهار کرد: از این کلام امام علی(ع) این مسئله درک می‌شود که اشعار خوبی که دارای معانی و محتوای فاخر هستند باید نشر داده شوند.

وی با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) توصیه کرده ‌است اشعار حضرت ابوطالب(ع) به کودکان آموزش داده شود تصریح کرد: علت این توصیه می‌تواند این باشد که اگر کودکی اشعار والای حضرت ابوطالب و یا دیگر اشعار دارای مضامین ارزشمند را فرا بگیرد، این مفاهیم با جانش آمیخته می‌شود و او را به سوی کمال راهنمایی می‌کند.

نویسنده برجسته کشور ادامه داد: از دیگر علل تأکید امام علی(ع) بر بازخوانی اشعار حضرت ابوطالب(ع) این بوده است که وی خدا پرست بوده و مضامین توحیدی در اشعارش به وضوح روشن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محدثی ادامه داد: اشعار حضرت ابوطالب(ع) باید مورد توجه مجموعه‌های فرهنگی قرار گیرد.

سید میلاد حسینی، طاهره‌سادات ملکی، مجتبی خرسندی، عرفان حیدر از هند، مهدی جهاندار، سعید احمدی و علی سلیمانیان از جمله هنرمندانی بودند که در طول برنامه آثار منتخب خود در بخش‌های مختلف یادداشت‌نویسی، شعر و ... را بازخوانی کردند.

در بخش پایانی این برنامه از صاحبان ۱۵ اثر برگزیده جشنواره از سراسر کشور تجلیل شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۶۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha