جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین  نظری منفرد

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که ارتباط با عالم غیب از توانایی‌های بشر خارج است، گفت: رسول اکرم(ص) بعد از مبعث با عالم غیب به‌واسطه وحی در ارتباط بود و بشر را هدایت می‌کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین  نظری منفرد پیش از ظهر امروز در  جشن عید مبعث حضرت رسول اکرم(ص) که در دفتر مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی در قم برگزار شد، با اشاره به بعثت پیامبر اسلام(ص)  اظهار داشت: یک مسئله‌ای که امروز شبهه افکنان در آن  ایجاد شبهه می‌کنند فلسفه بعثت است که متأسفانه یک عده‌ای هم که خبر ندارند در برخی زمان‌ها این موارد را باور می‌کنند.

وی ادامه داد: شبهه افکنان در این زمینه می‌گویند که بعثت در ۱۴ قرن گذشته به جا و درست بوده است اما الان هزار و ۴۵۵ سال از بعثت می‌گذرد آن زمان عقل بشر محدود بود و نیاز به راهنما داشت اما امروز که این‌همه فناوری وجود دارد بشر نیاز به راهنما ندارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین  نظری منفرد ابراز داشت: در واقع شبهه این است که آن روز بشر نمی‌دانست اما امروز انسان‌ها کسب علم کرده‌اند و نیاز به بعثت و هدایت‌های آن ندارند.

وی بیان داشت: درست است که بشر در زمینه‌های علمی پیشرفت‌های خوبی انجام داده است اما کارشناسان می‌گویند  این ۴ درصد از علم است که کسب شده  اما ۹۶ درصد مجهول است و نکته مهم‌تر این‌که محدوده و حوزه علم بشر مادیات است.

استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: زمین‌شناسی، طب، فیزیک،  شیمی، ریاضی و... محدوده همه این‌ها مادیات است و خداوند این استعداد را در بشر قرار داده تا این کارها را انجام بدهد.

وی ادامه داد: اما آیا بشر توانسته به ماوراءالطبیعه دست پیدا کند یا به‌عبارت‌دیگر با عالم غیب ارتباط برقرار کند، این در حالی است که ایمان به غیب در قرآن و سوره بقره نیز بیان شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین  نظری منفرد با بیان این‌که ارتباط با عالم غیب از توانایی‌های بشر خارج است، تأکید کرد: رسول اکرم(ص) بعد از مبعث با عالم غیب به‌واسطه وحی در ارتباط بود و بشر را هدایت می‌کرد.

وی در ادامه صحبت‌های خود به روایتی از امام علی (ع) اشاره کرد و بیان داشت: امام علی(ع) وقتی پیامبر خدا را دفن کردند فرمودند با رفتن ایشان چیزی از بشریت جدا شد که کسی دسترسی به آن ندارد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: بشر درست است که عقل دارد اما در زندگی چقدر از عقلانیت استفاده می‌کند و اساساً چرا در دنیا بعد از جنگ جهانی دوم سازمان ملل را تشکیل دادند چون بشر در کنار عقل غرائز دیگری مانند مقام، جاه، ثروت و...دارد که اجازه نمی‌دهد با عقل حرکت کند.

وی ادامه داد: خداوند به‌واسطه پیامبر و  با بعثت عقل دفن شده بشر را بیدار کرد به‌طوری‌که خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: ما انبیا را فرستادیم تا بشارت‏دهنده و بیم‏ دهنده باشند تا بعدازاین پیامبران، حجتی برای مردم بر خدا باقی نماند باشند و در واقع دین آمد تا بشریت را وادار کند عقل را به هوی‌وهوس ترجیح دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین  نظری منفرد تأکید کرد: سعادت بشر در ارتباط با خداوند است که پیامبران این مسیر را از طریق وحی دریافت کرده و به مؤمنان انتقال می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: نیاز بشر به وحی دائمی بوده و بر اساس مواردی که ذکر شد این شبهه بی‌اساس است.

در ابتدای این جلسه نیز مراسم عمامه گذاری سه تن از طلاب توسط آیت‌الله فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین صورت گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha