شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
مصاحبه با حجت السلام والمسلمین بهرامی

حوزه/ تولید نرم‌افزار حدیث ولایت وظیفه‌ای بر دوش مجموعه مرکز بود که در راستای ترویج اسلام ناب محمدی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین بهرامی، در آیین رونمایی از نسخه جدید نرم‌افزار حدیث ولایت سخنان خود را با آیه ۲۱ سوره احزاب آغاز نمود که می‌فرماید: لَّقَد کَانَ لَکُم فِی رَسُولِ ٱللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَة لِّمَن کَانَ یَرجُواْ ٱللَّهَ وَٱلیَومَ ٱلأخِرَ وَذَکَرَ ٱللَّهَ کَثِیرا. (یقیناً برای شما در [روش و رفتار] پیامبر خدا الگوی نیکویی است برای کسی که همواره به خدا و روز قیامت امید دارد؛ و خدا را بسیار یاد می کند). 


رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) در ادامه به لزوم اقتدا و پیروی از سیره و سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم پرداخت و افزود: اگر پیامبر مکرم اسلام، برای مسلمانان اسوه نامیده شده‌اند، مطمئناً به زمان حیات آن حضرت اختصاص ندارد و همواره ایشان الگویی ممتاز در همه زمان‌ها بوده‌اند. یکی از بهترین راه‌ها برای دست یابی به سیره و معارف آن حضرت در قالب آیات و روایات، دسترسی به محتواهایی است که از طریق علما و بزرگان تدوین و عرضه شده. امروز این در دسترس بودن منابع، ناظر به عرضه محتوا با فناوری اطلاعات است. در قالب نرم‌افزار یا پایگاه های اینترنتی است که این دسترسی شکل می‌گیرد. خداوند را شاکریم که تدبیر مقام معظم رهبری در تأسیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، موجب شد که عرضه و نشر منابع علوم اسلامی بسیار تسهیل شود و به ندرت بتوان کار علمی و پژوهشی پیدا کرد (چه در حوزه علمیه و چه دیگر پژوهشگاه‌های مرتبط با علوم اسلامی) که در آن از تولیدات فناورانه مرکز نور استفاده نبرده باشند.

حجت الاسلام و المسلمین بهرامی به تولیدات مرکز در سال ۱۳۹۹ اشاره کرد که در اولین فرصت اقدام به رونمایی و عرضه خواهند شد. تولیداتی مانند دانشنامه‌های قرآنی تفسیر صافی، تفسیر طبری، معجم موضوعی فروغ خرد، معجم موضوعی حکمت مشاء، درختواره و کتابخانه کلام اسلامی، کتابخانه دروس حوزوی در بستر نرم‌افزارهای ویندوزی عرضه خواهند شد. در بستر اندروید هم نرم‌افزارهایی مانند جامع الاحادیث و نهج البلاغه به سرانجام رسیده.
وی در مورد پایگاه‌های اینترنتی افزود: کار بسیار عظیم در پایگاه کتابخانه نور (نورلایب) به سرانجام رسید، هم از نظر محتوا و هم قابلیت‌های فنی. محتوای این پایگاه در مدت کوتاهی از ۴۰ هزار جلد کتاب به ۶۰ هزار جلد، افزایش داشته است که می‌توان ادعا کرد (بزرگترین کتابخانه جهان اسلام) را با قابلیت‌های فنی قابل توجه، عرضه کرده ایم. ان شاءالله به زودی نسخه جدید این پایگاه نیز عرضه خواهد شد.

رئیس مرکز نور با اشاره به پایگاه قاموس نور به عنوان بزرگترین پایگاه فرهنگ لغت در زبان عربی و فارسی، خبر از نهایی شدن این پایگاه داد که به زودی از انتشار آزمایشی به انتشار پایدار و نهایی خواهد رسید. 

حجت الاسلام و المسلمین بهرامی با تأکید بر به‌روزرسانی مستمر تولیدات مرکز، به خدمت دیگر مرکز در زمینه تولیدات نرم‌افزار از آثار مفاخر علمی و فرهنگی، اشاره نمود.

وی گفت: تولید نسخه دیجیتالی از آثار نویسندگان و دانشمندان معاصر و غیر معاصر و نیز آثار مؤسسات و مراکز علمی، از خدمات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی بوده است. تاکنون بیش از ۱۵۰ عنوان نرم‌افزار با این گرایش تولید شده که بیش از ۳۰۰۰ جلد از آثار محققانی که نسخه چاپی آنها شاید به سادگی در دسترس نیست، در قالب نرم‌افزار عرضه شده است. نرم‌افزارهایی که مطابق با نیاز محقق و با امکانات رایج کتابخانه های نور، تولید و عرضه شده و در کنار آثار بزرگان و منابع مرجع به صورت یکپارچه، آورده شده تا جستجو آسان و ساده تر صورت گیرد. حجت الاسلام بهرامی به محدودیت هایی که در تولید نرم‌افزار از آثار برخی بزرگان وجود داشته است پرداختند و اظهار امیدواری کردند که این محدودیت ها به زودی برطرف شود.


 حجت الاسلام و المسلمین بهرامی افزود: در زمینه تولید نرم‌افزار از آثار مقام معظم رهبری به‌صورت ویژه می‌بایست پرداخته شود و اشتیاق فراوانی برای این منظور داشته‌ایم. چه به لحاظ ترویج نظرات و منویات یک اندیشمند این کار لازم می نماید و چه به لحاظ ولی و امام جامعه که وظیفه داریم تبیین کنیم هدفی را که سر انگشتان ایشان به آن اشاره دارد. این علاقه در مرکز وجود داشت و توفیق داشتیم که از سال ۱۳۹۲ این نرم‌افزار تولید شود و الحمدلله در سال ۱۳۹۹ منشورات انقلاب اسلامی هم به آن اضافه شده که یا مستقیماً تألیفات حضرت آقا هستند یا بر محوریت اندیشه و نظریات ایشان شکل گرفته است. ما این نرم‌افزار را مجموعه آثار حضرت آقا می‌دانیم و امیدواریم نسبت به گذشته همچنان روند به‌روز شدن و پر بار شدن این اثر ادامه یابد.


حجت الاسلام و المسلمین بهرامی تولید این نرم‌افزار را وظیفه‌ای بر دوش مجموعه مرکز دانستند که در راستای ترویج اسلام ناب محمدی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی در پایان سخنان خود، از میهمانان (چه حاضرین و چه بینندگان مجازی) و نیز از دست اندرکاران تولید این نرم‌افزار تقدیر نمود و تأکید داشت که این نرم‌افزار از امروز در پایگاه‌های فروشگاهی مرکز، قابل دریافت خواهد بود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha