دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ |۲۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 3, 2024
image-20210510134934-1.jpeg

حوزه/ نخستین سمینار پروژه «پژوهشی در بازنمایی اطلاعات علوم اسلامی» بصورت حضوری و مجازی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام والمسلمین سید تقی واردی در نخستین سمینار پروژه «پژوهشی در بازنمایی اطلاعات علوم اسلامی» در سالن شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با رعایت پروتکل های بهداشتی بصورت حضوری و مجازی برگزار شد، در توضیح این پروژه گفت: با توجه به این که نمایه سازی یکی از ارکان مدیریت اطلاعات است و پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی وظیفه راهبری آن را در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بر عهده دارد، نداشتن چنین نظام نامه ای نه تنها موجب اختلاف سلایق و عملکردها می گردد، بلکه یک نقص قابل توجه برای پژوهشکده محسوب خواهد شد، از این رو اقدام به تهیه و تدوین آن یک ضرورت غیر قابل انکار می باشد.

مدیر ساماندهی اطلاعات پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: این پژوهش، که از جهت گردآوری، کتابخانه ای و از جهت مطالعات، توصیفی با رویکرد تحلیلی و بر اساس هدف، کاربردی است. در صدد تبیین مفاهیم، اصول، رویکردها و روش های نمایه‌سازی از جهت تئوری و چگونگی بومی سازی و پیاده سازی آن ها در مقام عمل بر روی منابع و موضوعات علوم اسلامی است که نسبت به سایر منابع علوم انسانی و علوم تجربی الزامات و اقتضائات ویژه خود را دارند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین یعقوب نژاد، ناظر پروژه پژوهشی در بازنمایی اطلاعات علوم اسلامی» عنوان کرد: مجری پروژه کار بزرگی در راستای تفحص و تدبر مناسب در حوزه سازماندهی علوم اسلامی و نمایه سازی انجام داده اند؛ به نظر بنده اگر کاربر و مراجعه کننده در حوزه نمایه سازی دنبال منبعی اغنا کننده باشد، این اثر با توجه به حجم کوتاه آن در این حوزه کافی خواهد بود و خوشبختانه این پروژه به عنوان محصول انتقال تجربیات پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی در بخش نمایه سازی، کار جدیدی است؛ آقای واردی در این اثر تجربه چندین ساله خود و مجموعه مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی و همچنین پیش کسوتان را جمع کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین مجیدی نظامی، ارزیاب پروژه پژوهشی در بازنمایی اطلاعات علوم اسلامی» هم در این سمینار ابراز داشت: ارزشمندی کار به لحاظ بدیع بودن آن و اینکه کار دارای پشتوانه حداقل ۲۰ سال تجربه و تالیفی بودن آن به جای ترجمه است.

وی پیشنهاداتی برای ارتقاء کیفیت این پروژه مطرح کرد و گفت: «تدوین پرسشنامه از مطالب هر بخش در پایان همان بخش»، «معرفی منابع اصیل، مرجع و پر استناد مرتبط با مباحث کتاب در ادامه مقدمه» و «تقویت بخش توضیح واژگان در بخش تعاریف و اضافه کردن مواردی دیگر (مثلا تبیین مقصود از ترجمه در نمایه سازی)» از جمله نکاتی است که می توان این پروژه را با آن ارتقا بخشید.

گفتنی است: این پروژه در سال ۱۳۹۷ در شورای پژوهشی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی و میز تخصصی توسعه و توانمندی سازی علوم اسلامی با هدف آشناسازی حوزویان و مراکز حوزوی و اسلامی با مفاهیم، اصول، رویکردها و روش های مختلف نمایه سازی به منظور دستیابی به شیوه متناسب با نمایه سازی اطلاعات علوم اسلامی، در قالب یک سند پژوهشی و آموزشی به تصویب رسید و در گروه سازماندهی اطلاعات و مدارک کار پژوهش آن آغاز شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha