یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ |۱۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 23, 2024
کد خبر: 961858
۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۱
حجت الاسلام علی کمساری

حوزه/ سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) گفت: امام خودشان را کوچکترین و کمترین می‌پنداشتند که این نشانه اخلاص و ایمان ایشان بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه،به نقل از رادیو گفت‌وگو، حجت الاسلام علی کمساری سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) با برنامه «سوفیا» درباره تهذیب نفس و کارکردهای سیاسی و اجتماعی آن از منظر امام خمینی (ره) به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.


وی تهذیب نفس و عمل به مبانی اخلاقی را یک بحث فطری و دینی عنوان کرد و گفت: تزکیه و تهذیب نفس به معنای عمل به معارف و مبانی اخلاقی است که رسالت همه انبیاست.

حجت الاسلام کمساری ضمن اشاره به ریشه‌های دینی و معرفتی اندیشه امام، تشریح کرد: امام (ره) در سیره عملی و در آثار متعدد ایشان، به این بحث پرداخته است و تهذیب نفس را در همه امور و تهذیب مردم اجرایی می‌کند.

سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) با استناد به سخنان امام بیان کرد: اساس تمام مسائل انحرافی عدم تهذیب نفس است و انسان در هر جایگاهی که باشد، بدون تهذیب نفس، اثرگذاری نخواهد داشت.

*تهذیب نفس؛ اصل اول اقامه عدل و ایجاد حکومت

وی با بیان اینکه امام (ره) ریشه اختلافات و ناهنجاری سیاسی را صورت نگرفتن تهذیب نفس می‌دانست، تصریح کرد: از منظر امام (ره) تهذیب نفس اصل اولیه برای اقامه‌ی عدل و ایجاد حکومت است و پیش از همه حاکمان به تهذیب نفس احتیاج دارند.

حجت الاسلام کمساری ضمن اشاره به تبلور بهترین شاهد و مصداق برای نظریه اخلاقی امام (ره) در یاران و سربازان ایشان خاطرنشان کرد: بزرگترین دلیل بر سیره عملی اخلاق، تهذیب و عرفان امام (ره)، مجاهدان دفاع مقدس بودند.

*اولین اصل اخلاق؛ گرفتار نشدن در دام عُجب

وی اولین اصل اخلاقی را گرفتار عُجب نشدن عنوان کرد و ادامه داد: امام خودشان را کوچکترین و کمترین می‌پنداشتند که این نشانه اخلاص و ایمان بالای ایشان بود و هیچ استاد اخلاقی در سراسر دنیا نتوانسته مانند امام مملکتی را بر سر کلاس اخلاق عملی خود متخلق به اخلاق الهی کند.

این سرپرست، « شهید حاج قاسم سلیمانی » را یکی از شاگردان امام (ره) خواند و اذعان کرد: در مبانی تفکر امام (ره) تشکیل حکومت و سیاست ورزی اهمیت ندارد و مبارزه با طاغوت و استقلال یک حکومت دینی، برای پیاده کردن اخلاق عملی در جامعه است.

*اهمیت ویژه خدا و مردم از منظر امام راحل

حجت الاسلام کمساری ضمن اشاره به رابطه وسیع بین اندیشه معنوی و اخلاقی امام ( ره ) و توجه به مردم خاطرنشان کرد: در میان همه کلیدواژه‌های امام (ره) دو کلیدواژه خدا و مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و از منظر ایشان همه چیز انتساب به خدا و سایر امور در طول این واقعیت قرار دارد.

وی ضمن اشاره به جایگاه و نقش مهم مردم در اندیشه سیاسی امام (ره) اذعان کرد: توجه امام (ره) به مردم نه به دلیل یک نقش تشریفاتی، ابزاری و مقطعی بلکه توجهی اساسی به مردم دارند و برای آن موجودیت و مشروعیت قائل است.

*اندیشه امام (ره) همچنان جذاب ترین اندیشه است

حجت الاسلام کمساری تعریف انقلاب اسلامی را در آخرین پروژه عرفانی امام (ره) دانست و گفت: امام (ره) مسیر را در اوج عرفان و معنویت و معرفت الهی طی کرده و در سیر چهارم آخرین سفر امام (ره) سفر از مردم با مردم به سمت خداست و شاه بیت اندیشه معنوی، عرفانی و حرکت تهذیب گرایانه امام این است که یک جهان دل‌های مستعد را با خود همراه کرد.

وی در پایان اذعان کرد: اگر تحولی که اندیشه امام (ره) به وجود آورد، شناخته شود همچنان جذاب ترین اندیشه در معاصر، اندیشه ایشان است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha