یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
نشست تریبون آزاد مسجد حضرت ابوالفضل العباس(ع) منطقه فیه آبادان

حوزه/ در نشست تریبون آزاد مسجد حضرت ابوالفضل العباس(ع) منطقه فیه آبادان، کارشناسان حوزه محیط زیست از وضعیت اسف‌بار آبادان و خرمشهر، سخن به میان آورده و گفتند: کشاورزی و صنایع ارتباط تنگاتنگی با آب دارند، روزبه‌روز شاهد گسترش بیماری‌های خاص به دلیل آلودگی آب هستیم. وضعیت آبی باعث از بین رفتن نیم میلیون نخل شده است. تالاب شادگان به‌جای آب مارون از زهاب نیشکر پر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، نشست تریبون آزاد در مسجد حضرت ابوالفضل العباس(ع) منطقه فیه آبادان با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، برگزار شد.

در این جلسه، نسیم آل علی، استادیار دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، ضمن اشاره به از کاستی‌های استان گفت: خوزستان در رتبه پنجم بیکارترین استان‌ها و همچنین در رتبه دوم تولید ناخالص ملی و درآمد پس از تهران قرار دارد.

وی افزود: خوزستان در رتبه‌بندی آموزشی کشور در بین سایر استان‌ها در رده سی و یکم قرار گرفته است؛ یعنی رتبه دوم از آخر! اهواز تنها کلان‌شهری است که دانشگاه آن در سطح یک کشوری نبوده و آبادان و خرمشهر تنها شهرهای صنعتی هستند که دانشگاه تخصصی برای پوشش صنایع و منابع کشاورزی ندارد!.

حرف‌های تلخ کارشناسان حوزه محیط زیست از وضعیت اسف‌بار آبادان و خرمشهر

همچنین در ادامه، ایمان اسپرغم، پژوهشگر حوزه میراث فرهنگی، گفت: بافت شهری آبادان با شهر الاحمدی کویت مقایسه می‌شود اما آنجا رشد کرده و اینجا درجا می‌زند، بناهای تاریخی ما همچنان در حال تخریب است.

از سوی دیگر، عباس ربیحاوی، کارشناس کشاورزی و محیط زیست نیز مهم‌ترین و حساس‌ترین مطالبه را آب دانست و گفت: کشاورزی و صنایع ارتباط تنگاتنگی با آب دارند، روزبه‌روز شاهد گسترش بیماری‌های خاص به دلیل آلودگی آب هستیم. وضعیت آبی باعث از بین رفتن نیم میلیون نخل شده است. تالاب شادگان به‌جای آب مارون از زهاب نیشکر پر شده است.

حرف‌های تلخ کارشناسان حوزه محیط زیست از وضعیت اسف‌بار آبادان و خرمشهر

وی افزود: قانون توزیع آب سال ۶۱ دیگر کارساز نیست و ادامه این ناکارآمدی ذهنیت تعمد و تبعیض را در بین مردم تقویت کرده است. همچنین مشکلات دیگری وجود دارد به‌طوری‌که خام فروشی خرما فقط در خوزستان انجام می‌شود و در تصدی‌گری وزارتخانه‌ها نقشی نداریم.

همچنین نادر فاضلی مطوری، از بزرگان اجتماعی آبادان نیز از جفا و تبعیض علیه جوانان و تحصیل‌کردگان آبادان و خرمشهر انتقاد کرد و گفت: ما از دولت آینده نتیجه ملموس می‌خواهیم و نگاه مهربانانه را جایگزین دیگر نگاه‌ها بکنیم.

حرف‌های تلخ کارشناسان حوزه محیط زیست از وضعیت اسف‌بار آبادان و خرمشهر

در پایان نیز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری، با بیان اینکه توقف انتقال آب و احیای نخیلات مطالبه اصلی نخبگان آبادانی است، اظهارداشت: از نخبگان می‌خواهم که ناامید نشوند و به مطالبه گری از راه صحیح خود ادامه دهند و باید با تمام قوا در انتخابات جهت تغییر وضع موجود شرکت کنیم و این پیام را به دولت جدید بدهیم که چرا وزارت نیرو از متخصصان خوزستانی تهی شده است؟ نخل‌های سربریده آبادان و خرمشهر نتیجه عملکرد وزارت نیرو است.

حرف‌های تلخ کارشناسان حوزه محیط زیست از وضعیت اسف‌بار آبادان و خرمشهر

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha