چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ |۲۸ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 2, 2024
کد خبر: 973013
۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶
آیت الله سید احمد مددی

حوزه/ مباحث اصول فقه از ابتدای طرح آنها ـ از زمان صحابه ـ تا زمان شکل گیری کلی مباحث آن علم، هیچگونه ربطی به منطق اصطلاحی نداشته و ندارد بعد از ورود کلام، منطق و فلسفه به حوزه های دینی خیلی از دانشمندان سعی کردند بخشهایی از مباحث اصول را با روش منطقی تفسیر و تحلیل کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله سید احمد مددی از اساتید حوزه علمیه به چند پرسش پیرامون مباحث طلبگی و تحصیل و تحقیق پاسخ گفت .

    

- سؤال

با عرض سلام

پیشنهاد حضرتعالی برای کسی که تنها فرصت مراجعه به یک کتاب فقهی را دارد، از جهات مختلف، مراجعه به کدام یک از موسوعات فقهی است؟

     

جواب:

بسم الله الرحمن الرحیم

هنوز کتاب «جواهر الکلام» ارزش‌های عالی علمی خود را حفظ کرده است.

    

- سؤال

السلام علیکم و رحمة الله

أنا طالب فی الحوزة العلمیة فی قم و مهتم بعلم الرجال، أحببت أن أعرف هل الشیخ النجاشی یحتاج الی توثیق، لأن بعض الوهابیین أشکلوا بأنه لم یوثق

جزاکم الله خیر الجزاء

     

جواب:

بسم الله الرحمن الرحیم

المشایخ الأجلّا مستغنون عن التوثیق، و الشیخ النجاشی قدّس الله نفسه الزکیّة فوق الأجلاء.

    

- سؤال

سلام علیکم و رحمة الله

علل تداخل اصول فقه با علم منطق چیست؟

     

جواب:

بسمه تعالی

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

مباحث اصول فقه از ابتدای طرح آنها ـ از زمان صحابه ـ تا زمان شکل گیری کلی مباحث آن علم، هیچگونه ربطی به منطق اصطلاحی نداشته و ندارد بعد از ورود کلام، منطق و فلسفه به حوزه های دینی خیلی از دانشمندان سعی کردند بخشهایی از مباحث اصول را با روش منطقی تفسیر و تحلیل کنند.

     

پاسخ استاد حوزه به چند پرسش طلبگی

- سؤال

سلام علیکم

عرض ادب و احترام خدمت استاد گرانقدر

ابتدا بخشی از بیانات حضرتعالی را می‌آورم :«اولین بار شیخ بهایی بود که بحث تدوین کتاب «جامع المقدمات» را مطرح کرد که مجموعه‌ای از کتب مقدماتی حوزه است. البته من کتاب جامع‌ المقدمات تدوین‌شده از سوی شیخ بهایی را ندیده‌ام، ولی شنیده‌ام که در آن کتاب علاوه بر کتبی درباره صرف و نحو و منطق و اخلاق، طب و نجوم هم وجود داشته است که اگر اکنون چنین کتاب جامعی تدوین شود، خوب است».

پرسش ۱ مربوط به متن بالا ؛ به نظر حضرتعالی چه علومی در کتاب جامع المقدمات مطلوب امروزه حوزه‌های علمیه لازم است آورده شود؟ طرح و برنامه مورد نظر شما استاد بزرگوار به چه نحو است؟

پرسش ۲ ؛ برای آشنایی با سبک فقهای بزرگ شیعه آیا سیر مطالعه کتب زیر مناسب است یا خیر؟ در صورت نامناسب بود چه سیری را پیشنهاد می‌فرمایید؟ (النهایه، شرایع الإسلام، قواعد الأحکام، اللمعة الدمشقیة و الروضة البهیه) به نظر حضرتعالی کدام کتب برای شناخت روش ایشان سودمند تر است؟

از خداوند متعال عافیت و خیر العواقب را برای شما و خادمان اسلام مسئلت میکنم.

    

جواب:

بسمه تعالی

کتب مقدماتی در ادبیات ، منطق ، فقه ، اخلاق ، رجال ، حدیث ، نجوم و طبّ (بالخصوص برای آشنائی با روایات) اقتصاد ، جامعه‌شناسی برای تدوین جامع المقدمات مناسب است.

در سیر تحقیقی فقه نیز ، ابتدا با آیات کتاب الله العزیز آشنا شود، بعد به مجموعه روایات منقول از پیامبر گرامی اسلام (ص)، وبعد سخنان صحابه و تابعین وفقها بعنوان زمینه درک صحیح از روایات ائمه معصومین سلام الله علیهم اجمعین ، امیر المؤمنین سلام الله علیه تا آخرین امامی که از او حدیث داریم ، بعد به مجموعه‌های حدیثی فقهی (از قبیل کافی ، فقیه ...) بعد به کتب اوائل اصحاب ، مانند فقه الرضا، رساله ابن بابویه ، مقنع شیخ صدوق ، مقنعه شیخ مفید وبالخصوص با دقت به کل مجموعه فقهی شیخ طوسی ... و سرانجام به شرائع و آثار علامه حلّی ، شهید اول... مراجعه شود.

    

- سؤال

سلام

در دوران طلبگی چه میزانی باید به تعلیم و تعلّم ادبیات عرب پرداخت؟

    

جواب:

بسمه تعالی شأنه

چون در حوزه های علمیه ، رشته‌های گونا گونی وجود دارد که احتیاجات مختلف به ادبیات عرب دارد، باید طبق همان احتیاج به تعلیم و تعلم ادبیات عرب بپردازد.

     

- سؤال

با سلام

بنده چند سال درس خارج رفته و تا مقدار نسبتا خوبی به رسائل و کفایه در حد تدریس معمولی آشنایی دارم. آیا می توانم مطالعه، اصول را شخصا ادامه دهم و فقط درس فقه شرکت کنم؟

بطور کلی تا چه مقدار باید درس خارج رفت؟ تا حد اجتهاد؟ با تشکر.

    

جواب:

بسمه تعالی

السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته

ان شاء الله تا حدّ احاطه بر افکار و آراء علماء همان رشته علمی.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha