شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ |۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 15, 2024
سیده زهرا حسینی

مدیر کل امور تربیتی جامعةالزهرا(س) گفت: ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه از جمله رسالت های مهم دغدغه مندان در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است.

سیده زهرا حسینی در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری حوزه، با اشاره به اهمیت کتاب خوانی در کلام مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر لزوم اُنس با کتاب اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در بیانات و رهنمودهای خویش بر این نکته تأکید دارندکه با کتاب مأنوس باشیم و با کتاب خوانی سلامت فکری خود را حفظ و حراست کنیم.

وی افزود: در واقع همان طور که نیاز به حراست از سلامت جسمی و روحی داریم باید با کتاب و کتاب خوانی سلامت فکری خود را مراقبت نماییم، کما این که در آموزه های دینی نیز توجه به امر مطالعه بسیار حائز اهمیت است.

نویسنده کتاب"روش های نهادینه سازی ارزش های دینی در نوجوانان" همچنین گفت: از سویی وقتی رهبر و امام جامعه به ما متذکر می شوند که باید در جهت ترویج فرهنگ کتاب خوانی گام برداریم، این یک تکلیف مهم در جبهه فرهنگی به شمار می رود که باید دغدغه مندان این عرصه آن را با قوت دنبال کنند.

وی ادامه داد: علاقه شخص بنده به کتاب خوانی به دوران دبیرستان برمی گردد و خاطرم است که نقش یکی از معلمان ما در زمینه انگیزه دادن و تشویق کردن ما به کتاب خوانی بسیار تأثیرگذار بود. البته نقش خانواده نیز بسیار مؤثر بود، کما این که پدر بنده به عنوان یک شخصیت حوزوی در این زمینه یک الگو بود.

حسینی همچنین بیان داشت: بانوان نقش مهمی در راستای هویت بخشی به جامعه دارند و در این راستا با کتاب خوانی می توانند جایگاه انسان سازی و تربیتی خویش را جامه عمل بپوشانند، کما این که مقام معظم رهبری نیز بر لزوم معرفی الگوی سوم زن تأکید داشته اند.

وی اضافه کرد: در همین خصوص طلاب در راستای عملیاتی کردن این الگوی سوم که نه شرقی و نه غربی است بلکه الگوی زن ایرانی و اسلامی می باشد باید بکوشند و در همین جهت از ظرفیت های فرهنگی از جمله بحث کتابخوانی نهایت استفاده را ببرند.

مدیر کل امور تربیتی جامعه الزهرا(س) همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم توجه به مؤلفه های فرهنگی و تربیتی نهاد خانواده بر اساس مبانی دین مبین اسلام و آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) گفت: رهبر معظم انقلاب تأکید می فرمایند که نقش و جایگاه مادری را به غیر از مادران کسی نمی تواند عهده دار شود و لذا اولویت باید جایگاه مادری و همسری زنان باشد و در وهله بعد به جایگاه اجتماعی آن ها توجه شود.

وی افزود: از سوی دیگر، با توجه به تراکم امور و این که هجمه های مختلف فرهنگی به خصوص از ناحیه فضای مجازی را شاهد هستیم، ما زنان به خصوص بانوان طلبه باید در جهت زمینه سازی فرهنگی و تمدن سازی کار کنیم. یعنی ما بانوان طلبه علاوه بر نقش مادری و همسری می بایست در جامعه خود ایفای نقش داشته و به تکالیف خویش جامه عمل بپوشانیم.

حسینی خاطرنشان کرد: از سویی نیز باید اول هویت طلبگی را شناخته و با آن زندگی کنیم و این الگو را درست معرفی کنیم و بر این اساس بنده معتقدم که اتکای صرف به دروس کلاسیک، ما را بانوی فرهیخته ای که بخواهد مؤثر و تمدن ساز باشد بار نمی آورد.

وی با اشاره به این که طبعاً دروس حوزوی و دانشگاهی، ریل گذاری مسیر علمی را مشخص می کند، گفت: باید توجه داشت که پایه و اساس همان نور اعتقادی و باورهای دینی است که باید این زمینه را تقویت کنیم و در وهله بعد این که در مباحث تربیتی و سبک زندگی، قبل از هر چیز گذشت زمان را تدبیر کنیم و این مهم در سایه ارتباط با خدای متعال به عنوان مدبر الامور محقق می شود.

این استاد حوزه و پژوهشگر فرهنگی همچنین در خاتمه سخنان خود بیان داشت: توکل بر خداوند و ارتباط با اهل بیت(ع) به ویژه توسل به حضرت صاحب الزمان(عج) از جمله زمینه هایی است که باعث برکت در زمان می شود و این زمان پربرکت باعث می شود که ما در کارها با توفیق بیشتری همراه باشیم. در حقیقت باید برنامه ریزی و اولویت بندی در زندگی داشته باشیم تا بهتر بتوانیم از حداقل زمان بیشترین استفاده را ببریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha