پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
تصاویر/ نشست خبری بمناسبت هفته پژوهش در بنیاد بین المللی اسراء

حوزه/ رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء تصریح کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند انجام پژوهش های عمیق و کارآمد در عرصه علوم انسانی و اسلامی هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی جوادی آملی طی سخنانی در نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش که در سالن جلسات این بنیاد برگزار شد، با تأکید بر اهمیت و ضرورت توجه به مقوله پژوهش در دنیای امروز اظهار داشت: یکی از مهم ترین الزامات در این عرصه آن است که پژوهش بر اساس رویکرد عمیق و نیازهای جامعه صورت گرفته و پژوهشگران و نهادهای پژوهشی به خصوص به دنبال کارآمدی و اثربخشی لازم در این باره باشند.

وی با اشاره به ضرورت توجه به لایه های عمیق تر در فعالیت های پژوهشی افزود: شکی وجود ندارد که به هر میزان که پژوهش‌های صورت گرفته عمیق‌تر باشد و کشف علم در لایه های زیرین مورد توجه قرار گیرد، به همان میزان شاهد اثرگذاری بیشتر و ارتقای سطح کارآمدی خواهیم بود.

این استاد حوزه علمیه همچنین با اشاره به ارتباط میان علوم انسانی و علوم اسلامی گفت: یکی از رویکردهای جدی بنیاد علوم وحیانی اسراء و تأکید شخص آیت الله العظمی جوادی آملی، توجه به همین مساله بوده است و این که علوم انسانی و اسلامی بتوانند در نهایت به مسایل مورد نیاز جامعه و نظام اسلامی عنایت لازم را داشته باشند.

وی بیان داشت: اساساً رسالت حوزه‌های علمیه این است که در بخش‌های مختلف علوم اسلامی بکوشند و هر جا که از کتاب و سنت می‌توانند استنباط کنند در قالب فقهی اقدام نمایند و به کارآمدی و نیازهای جامعه توجه داشته باشند.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء همچنین با تأکید بر این که نیازمند انجام پژوهش های عمیق و کارآمد در عرصه علوم انسانی و اسلامی هستیم، گفت: رویکرد حضرت آیت‌الله جوادی آملی همواره بر این بوده که علم را بشکافند، کما این که در پژوهش ها و آثار قلمی و تحریر علوم از سوی ایشان، این مساله بسیار مشهود است و لذا پژوهشگران و فعالان این بنیاد نیز به تأسی از ایشان در همین راستا تلاش می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که حوزه‌های علمیه ناظر بر علوم انسانی تولیدات خود را انجام می دهند، افزود: یکی از مشکلات جدی ما این است که الزاماً تولیدکنندگان علوم اسلامی توجهی به علوم انسانی ندارند و این موضوع یک نقص است و در حوزه‌های علمیه باید این نقص را برطرف نمود چرا که در ارتباط میان علوم انسانی و علوم اسلامی است که می توان نیازها را به درستی شناخت و در جهت رفع نواقص و خلأها اقدام کرد.

وی تصریح کرد: تحقیقات و پژوهش‌ها باید مبتنی بر منابع وحیانی و عمیق باشد و ژرف‌نگری و نگرش‌های عقلی خاص در کارهای پژوهشی صورت گیرد، کما این که در منابع قرآنی از تعبیر تدبر در این باره استفاده شده است.

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء همچنین با اشاره به جایگاه علمی بسیار ممتاز آیت‌الله العظمی جوادی آملی گفت: معظم له در حوزه‌های مختلف علوم اسلامی از ابتدا فعالیت داشته اند و از محضر علما و اساتید و شخصیت‌های یگانه‌ای بهره برده اند و لذا بهترین و ارزشمندترین آثار را به ‌تبع اساتید بزرگوار خود نگاشته اند، کما این که در آرشیو این بنیاد، دستخط‌هایی از ۶۰ سال پیش ایشان وجود دارد.

وی افزود: از سال ۱۳۳۰ هجری شمسی تاکنون، قلم حضرت آیت‌الله جوادی آملی بدون وقفه کارکرده و این قلم به لطف الهی و دعای مردم، قلم اعجازانگیزی است و هم‌زمان در کنار فعالیت‌های قلمی برنامه‌های بیانی دارند و یک‌لحظه در طول ۷۰ سال از تدریس جدا نبوده اند همان‌گونه که امروز درس خارج فقه ایشان در بحث ارث ادامه دارد.

حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی همچنین با بیان این که امروز شصت و یکمین جلد کتاب تفسیر تسنیم قرار است برای چاپ برود، بیان داشت: ازجمله اقدامات مبارک، بحث تفسیر تسنیم است که این موضوع به مدت ۴۰ سال ادامه دارد و این افتخار بزرگ متعلق به جهان اسلام است و ان شاءالله ظرف یکی دو سال آینده همه تحقیقات مربوط به این کار علمی به پایان رسیده و آثار باقی مانده منتشر می شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha