یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ |۳۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 7, 2024
پژوهش

حوزه/ معاون پژوهش مرکز تخصصی ائمه اطهار با اشاره به ضرورت طراحی و اجرای رشته-گرایش‌های پژوهش محور در سطح ۴ خواستار تصویب جایگزین‌هایی برای رساله پایانی سطح ۳، مانند مناظرات، تدریس‌ها و... شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام سید محمد سلطانی، معاون پژوهش مرکز تخصصی ائمه اطهار (ع)، در نشست مدیران و معاونان پژوهش واحدهای آموزشی حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز با حضور آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قم برگزار شد، گفت: پژوهشگران باید اثر فعالیت خود را در جامعه ببیند و آن را مفید تلقی کنند.

وی با بیان این‌که امروزه بسیاری از پژوهشگران ما انگیزه ندارند و چاپ مقاله، کتاب و پایان‌نامه را خدمتی به جامعه نمی‌بینند، افزود: پژوهشگر باید احساس رشد کند. اما نظام رتبه‌بندی (مانند مراتب هیأت علمی پژوهشگاه‌ها: استادیاری، دانشیاری و ...) در نظام پژوهش حوزه نیست.

حجت‌الاسلام سلطانی اظهار داشت: طراحی سامانه‌ای برای معرفی آثار پژوهشی و طرح‌های در دست اجرا از سوی مراکز حوزوی و در مرحله بعد، مراکز دانشگاهی، ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل هسته‌های رصد اندیشه‌ها، آثار و طرح‌های غیرفارسی (عربی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ترکی، اردو و ...) و تهیه بانک اطلاعاتی از فهرست و کلیدواژه‌های آن‌ها و ارائه آن در قالب نشریات ماهانه و ... ضروری است.

معاون پژوهش مرکز تخصصی ائمه اطهار (ع) ابراز داشت: افزایش حمایت و توجه به مراکز تخصصی و رشته‌های تخصصی در کنار فقه و اصول از دیگر ضروریات است؛ برای نمونه درحالی‌که در رشته تاریخ هنوز در مرحله پیشا علم هستیم تلاش چندانی برای ارتقای آن صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: در مرکز تخصصی ائمه اطهار (ع) در راستای تقویت رویکرد تاریخی در مباحث مذاهب اسلامی، رشته سطح ۴ تاریخ و سیره پیامبر (ص) نیز اجرا گردید که متأسفانه برای دوره‌های جدید هنوز مجوز اجرا داده نشده است.

حجت‌الاسلام سلطانی با اشاره به ضرورت طراحی و اجرای رشته-گرایش‌های پژوهش محور در سطح ۴ خواستار تصویب جایگزین‌هایی برای رساله پایانی سطح ۳، مانند مناظرات، تدریس‌ها و ... شد.

وی با بیان ضرورت جذب هیأت علمی پژوهشی غیرمتمرکز در پایان گفت: لازم است ضوابطی همانند ضوابط پژوهشگاه‌ها تعریف شود و بر حسب امتیازات پژوهشی، افرادی به عنوان پژوهشگر رسمی حوزه جذب شده، و مورد حمایت و ارزیابی مداوم قرار گیرند، اما در همان مرکز خود بمانند تا فضای پژوهشی مراکز را تقویت کنند. متأسفانه فقدان چنین طرحی، سبب مهاجرت پژوهشگران مراکز تخصصی به سایر مراکز حوزوی و غیرحوزوی شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha