جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
نشست وحدت حوزه و دانشگاه

حوزه/ ۱۰ سال از فرمان مقام معظم رهبری نسبت به جمعیت می‌گذرد، اما نه حوزه علمیه و نه دانشگاه هیچ اقدام مثمر ثمری در این زمینه انجام نداده‌اند.

به گزارش خبر گزاری حوزه از یاسوج، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم افتخاری، مدیر حوزه علمیه خواهران کهگیلویه و بویراحمد در نشست وحدت حوزه و دانشگاه با اشاره به سرانه بودجه بسیار پایین هر طلبه در مقایسه با دیگر نهادهای دانشگاهی، اظهار کرد: متاسفانه در قوانین بودجه کشور، حوزه های علمیه را به صورت کامل به عنوان یک نهاد آموزشی ندیده اند، در صورتی که حوزه علمیه یک نهاد آموزشی است.

وی، سرانه بودجه هر طلبه حوزه علمیه خواهران را در ردیف بودجه را ۲ میلیون و پانصد هزار تومان اعلام کرد و گفت: از طرف دیگر برای هر دانشجوی کارشناسی رشته های علوم انسانی ۷ میلیون و پانصد هزار تومان و برای مقطع ارشد ۱۲ میلیون و برای مقطع دکتری ۱۸ میلیون تومان، بودجه دیده شده است و این بی عدالتی در توزیع بودجه میان مراکز آموزشی و علمی، باید اصلاح شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: عمده بودجه‌ای که برای حوزه‌های علمیه دیده شده، از ردیف بودجه فصل دین است نه فصل آموزش. با این وجود معمولاً ردیف بودجه فصل دین یا محقق نمی شود و یا درصد پایینی از آن تخصیص داده می شود، که این موضوع به خودی خود مشکلات عدیده‌ای را برای حوزه های علمیه وجود می‌آورد.

وی عنوان کرد: ما در حوزه های علمیه خواهران، به خاطر عدم تأمین مالی  هیئت علمی و یا استاد تمام وقت نداریم  و حدود ۸۰ استاد حوزه خواهران در استان که عموما دارای تحصیلات ارشد دانشگاهی هستند به صورت حق التدریس مشغول تدریس و فعالیتهای علمی و پژوهشی هستند.
افتخاری بیان کرد: در حوزه علمیه خواهران، امسال در جشنواره علامه حلی ۱۱۶مقاله گردآوری شد و در این زمینه فعالیت‌های علمی متعدد در حوزه‌های مختلف داشتیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین افتخاری تاکید کرد: همه توان و تلاش خود را برای تحقق وحدت عملی بین دو نهاد حوزه و دانشگاه بکار می گیریم. و در همین جا اعلام میکنم که که درب کلاس‌ها و فضای علمی حوزه های علمیه برای همه اساتید دانشگاه باز است، خصوصا در بحث روش پژوهش، و انجام تحقیقات میدانی مثل موضوعات آسیب‌های اجتماعی و خانواده و جمعیت به تخصص اساتید عزیز دانشگاه نیاز داریم.

دانشگاه‌ها و نخبگان برای اجرای فرمان زمین‌ مانده ده ساله رهبری پای کار بیایند

همچنین در این نشست زهرا مرادیان، استاد مدرسه علمیه فاطمیه (س) یاسوج بیان کرد: ۱۰ سال از فرمان مقام معظم رهبری نسبت به جمعیت می‌گذرد، اما نه حوزه علمیه و نه دانشگاه هیچ اقدام مثمر ثمری در این زمینه انجام نداده‌اند.

دانشگاه ها و حوزه های علمیه برای اجرای فرمان زمین‌ مانده ۱۰ ساله رهبری پای کار بیایند

وی افزود: در خصوص بحث بیت الزهرا که اینجانب خدمت مقام معظم رهبری رسیده‌ام جمله‌ای که حضرت آقا خطاب به ما فرموده‌اند این بود که جلوی متلاشی شدن نظام خانواده را بگیرید و دیگری اینکه در زمینه رشد و ارتقاء جمعیت کار کنید و اثر بخش فعالیت نمایید.

مرادیان ادامه داد: از سال ۷۰ که بحث فرزند کمتر به میان آمد مراکز بهداشت و درمان چند کار جدی انجام داده‌اند، یکی انجام رایگان عمل جلوگیری از بچه‌دار شدن مردان، توزیع رایگان امکانات جلوگیری از بارداری زنان و فرهنگ‌سازی جدی دانشگاه در زمینه اینکه خانواده‌ها نباید بیش از دو فرزند داشته باشند بود نا اینکه به عنوان یک اصل در خانواده ها پذیرفته شد.

زهرا مرادیان تاکید کرد: پیشنهاد می‌شود دانشگاهها و نخبگان برای اجرای فرمان زمین‌ مانده ده ساله رهبری پای کار بیایند و همانگونه که روزی در زمینه فرزند کمتر تلاش جدی انجام داده‌اند الان نیز در زمینه رشد و افزایش جمعیت تلاش کنند.

استاد مدرسه علمیه فاطمیه (س) یاسوج با اشاره به به فرموده مقام معظم رهبری همه باید در زمینه رشد و افزایش جمعیت تلاش کنند، اظهار کرد: ۲۴ هزار زن نابارور در استان داریم که دانشگاه در این زمینه باید تمام قد وارد شود و درمان نازایی آنها را با هدف حمایت از زوج‌های نابارور در جهت افزایش رضایتمندی جامعه هدف بر عهد بگیرند و از هیچ کمکی دریغ نکنند.

دوگانگی بین حوزه و دانشگاه برداشته شود.

پریناز رومینا، معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران کهگیلویه و بویراحمد در ادامه این نشست گفت: برای اینکه میان حوزه و دانشگاه وحدت ایجاد شود باید محتوای مشترک تولید شود که این محتوای مشترک هدف مشترک می‌خواهد و لازمه هدف مشترک نظام باوری و ارزشی مشترک است.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ما باید از فرصت حیات و ذخیره علمی خود در تولید محتوای علمی اسلامی استفاده کنیم.

وی افزود: باید دوگانگی بین حوزه و دانشگاه برداشته شود و وحدت حوزه و دانشگاه مصداق عینی پیدا کند و افکار خوبی را به نسل آینده منتقل کنیم.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران اصافه کرد: باید جهت رشد بیش از پیش وحدت میان حوزه و دانشگاه تلاش جدی انجام دهیم. چون وحدت حوزه و دانشگاه، زمانی حاصل می‌شود که هم دانشگاه و هم حوزه در تمام ابعاد اعم از علمی، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی، تربیتی و مدیریتی بر اساس آموزه‌های اسلامی عمل کنند، آنها هر قدر به آموزه‌های اسلامی عمل کنند، به همان اندازه به وحدت نزدیکتر می شوند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha