شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ |۲۲ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 29, 2024
محفل بانوان

حوزه/ کارشناس معارفی حرم بانوی کرامت اظهار داشت: نکته مهمی که در سیره معصومین علیه‌السلام درباره تکریم و احترام کودک وجود دارد، شخصیت دادن به کودک است که این به مراتب بالاتر از تکریم و احترام است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم همتی در رواق حضرت خدیجه(س) حرم مطهر بابیان اینکه کودکان دوست ندارند موعظه شوند، اظهار داشت: ارتباط برقرارکردن با کودک به شکل سخنرانی، نصیحت و موعظه کمترین میزان اثربخشی را دارد.

وی افزود: برای تذکردادن به کودکان کوتاهترین جملات را انتخاب کنید و از فرزندانتان انتظار نداشته باشید دقیقا آنگونه که شما می خواهید رفتارکنند.

همتی گفت: به فرزندان خود اجازه دهید بچگی کنند و برای آنها امکان بازی ساده و متحرک را فراهم کنید، چراکه اگر دوره کودکی به خوبی و درستی طی شود، کودکی سالم، قوی، مؤدب، باانگیزه و امیدوار با ارتباطات صحیح و موثر تربیت و به جامعه تحویل داده می شود.

کارشناس معارفی حرم، تکریم و احترام به شخصیت کودک را به عنوان یک وسیله و روش تربیتی معرفی کرد و خاطرنشان کرد: اسلام به اولیاء و مربیان توصیه می‌کند به کودک احترام بگذارند، به طوری که پیامبر اکرم(ص) دراین زمینه فرمودند: فرزندان خود را گرامی بدارید و آنان را نیکو تربیت کنید تا خداوند گناهانتان را بیامرزد.

این استاد حوزه تکریم و احترام کودک را از نیازهای طبیعی او درخانواده دانست و افزود: اگر والدین کودک خود را تحقیر کنند، شخصیت کودک دچار لطمه و زیان خواهدشد و کودک اعتماد به نفس خود را ازدست می دهد.

وی تکبر، زورگویی و نفاق را از پیامدهای سوء تحقیر کودکان ذکر کرد و گفت: تحقیر کودک سبب ایجاد خودکم‌بینی در او می شود که دارای آثار و پیامدهای منفی بسیاری است.

کارشناس معارفی حرم بانوی کرامت تکبر و زورگویی را از پیامدهای خودکم‌بینی عنوان کرد و ادامه داد:کسی که خود را کوچک می بیند، برای جبران این ناکامی پیوسته خود را بزرگ می پندارد و تکبر می‌ورزد. همانطور که امام صادق علیه السلام می فرمایند: هیچ فردی تکبر نمی کند مگر به سبب حقارتی که در خود می بیند.

همتی نفاق را از نتایج تحقیر دوران کودکی برشمرد و ابرازداشت: وقتی انسان خود را عاجز از هرکارمثبتی می بیند، ناچار دست به تظاهر می زند و خود واقعی خویش را نشان نمی دهد و همواره سعی می کند ازطریق تظاهر به خوبی ها، ضعف و حقارت خود را بپوشاند و این تظاهر درعمل، رفتار، عقیده و گفتار او خواهد بود.

وی ادامه داد: باتوجه به تساوی انسان ها درکرامت و اهمیت و نگرش رفتار دیگران به کودکان نقش آن در تربیت شکل‌گیری شخصیت این آینده سازان جامعه، بزرگان دین نه تنها کودکان را در احترام و بزرگداشت با بزرگسالان مساوی می دانند، بلکه در مواردی احترام ویژه به کودکان می‌گذاشتند.

کارشناس معارفی حرم بانوی کرامت اظهار داشت: نکته مهمی که در سیره معصومین علیه‌السلام درباره تکریم و احترام کودک وجود دارد، شخصیت دادن به کودک است که این به مراتب بالاتر از تکریم و احترام است. به این معنا که نگاه به کودکان آن گونه نیست که کودک روز خود را به بازی و سرگرمی به پایان می برد، بلکه کودکان را افرادی با شخصیت و با فهم وکمال قلمداد می‌کردندکه در آینده بزرگان قوم خود خواهندشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha