چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
تصاویر/ نخستین آیین نکوداشت هفته پژوهش وتجلیل از برترینهای پژوهشی مدارس علمیه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی گفت: ما امروز باید جهان را بشناسیم؛ جهان منتظر عذرهای ما نخواهد ماند؛ یکی از بسترهای بسیار قابل دسترس برای ما در جهت رساندن پیام امامین انقلاب و شهدای اسلام به سراسر دنیا بستر پژوهش است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه، امروز در آیین نکوداشت هفته پژوهش و تجلیل از برترین های پژوهشی مدارس علمیه سطح یک استان قم که در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد، گفت: پژوهش درسی تنها یکی از ۳۰ برنامه ای می باشد که در آیین نامه پژوهشی مدارس علمیه تعریف شده است.

وی افزود: انگیزه سازی در زمینه پژوهش می تواند با برنامه های الزامی هم اجرایی گردد؛ اجبار همیشه موجب کاهش انگیزه ها نیست؛ اگر بخواهیم الزامات پژوهشی را مخل ترویج این امر بدانیم می بایست الزامات آموزشی را هم مخل تحصیل علم طلاب دانست.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی، خاطرنشان کرد: سنجش و ارزیابی پژوهشی مدارس با بیش از ۳۰ شاخص انجام گرفته است و نتایج آن رضایت بخش نبوده است؛ از وزن هرکدام از این شاخصه ها می توان برای برنامه ریزی مدارس استفاده کرد.

وی احیای کانون های علمی را یکی از راه های انگیزه بخشی پژوهشی به طلاب دانست و گفت: در این کانون ها با برگزاری جلسات نقد مقاله، نقد کتاب و برنامه های اینچنینی که برونداد آن ها می تواند تنوع قلمی را هم به دنبال داشته باشد یکی از راهکارها در جهت افزایش انگیزه تحقیق طلاب است.

معاون پژوهش حوزه تصریح کرد: در پژوهش نیز همانند هر امر دیگری مشوق های محیطی می توانند تأثیرگذار باشند.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه «پژوهشگران» افزود: اگر سامانه پژوهشگران آغاز به کار نماید به راحتی می توان خروجی های حمایتی و سوابق پژوهشگران حوزوی را در دسترس آنان قرار داد.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی، بیان داشت: ما امروز باید جهان را بشناسیم؛ جهان منتظر عذرهای ما نخواهد ماند؛ یکی از بسترهای بسیار قابل دسترس برای ما در جهت رساندن پیام امامین انقلاب و شهدای اسلام به سراسر دنیا بستر پژوهش است.

وی گفت: بستری که طلبه را به فعلیت در راستای نشر معارف اسلام و انقلاب اسلامی برساند عرصه پژوهش و قلم زنی های کوتاه و بلند با دایره مخاطبین گسترده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha