پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بسیج اساتید فارس

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه کشور در جمع اساتید دانشگاه‌های شیراز گفت: در دانشگاه و حوزه به مقوله علوم انسانی توجه شده اما کافی نیست و کاستی‌هایی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی وجود دارد، لذا باید چه در حوزه و چه دانشگاه بر روی حوزه فقه، فلسفه، تفسیر، تاریخ و تمدن و روش شناسی کار شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، آیت الله علیرضا اعرافی پنج شنبه شب در جمع اساتید دانشگاه‌های شیراز با اشاره به سخنان حضرت علی(ع)، اظهار داشت: امیرالمومنین(ع) می‌فرماید من عبدی از عبید پیامبر(ص) هستم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور در ادامه با بیان اینکه خطبه ۷۱ نهج البلاغه فرازهای بسیار موثری دارد، اضافه کرد: حضرت امیر(ع) در این خطبه حدود ۲۰ صفت برای نبی مکرم اسلام(ص) مطرح کرده‌اند که از جمله آن این است که پیامبر(ص) فانی در اراده خداوند است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه بخشی از نهج البلاغه پیامبر(ص) شناسی است، گفت: این خطبه از صلوات آغاز می‌شود و بهترین سلام‌ها و درودها را به پیامبر(ٌص) تقدیم می‌کند، سپس ۱۵ ویژگی برای پیامبر(ص) بیان می‌کند که برای امروز ما است، پیامبری(ص) که از لحاظ زمانی در پایان کاروان نور انبیاء بود، این پایان بودن نیز به این دلیل است که باید قرن‌ها بگذرد و پیامبرانی بیایند تا عقل بشر کمال پیدا کند و بتواند از پیامبر(ص) استقبال کنند.

عضو فقهای شورای نگهبان به دیگر صفات نبی مکرم اسلام از دیدگاه حضرت امیرالمومنین(ع) اشاره کرد و یادآور شد: فرازهایی از خطبه ۷۱ به صفت دیگری از رسول خدا(ص) اشاره می‌کند، مبنی بر آنکه پیامبر(ص) پرچمدار معارف الهی است و دریچه‌هایی را برای بشر گشودند که بشر نمی‌توانست به آن اطمینان پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه شعاع نهج البلاغه در ساختار شخصیتی انسان بی‌نظیر است، خاطرنشان کرد: بیش از ۴۰ خطبه‌ای که امیرالمومنین(ع) در خصوص پیامبر(ص) و قرآن سخن گفته‌اند بی نظیر است و یک شور اخلاقی و آرایه‌های ادبی در کلام حضرت امیر(ع) جمع شده و اثر آن فوق العاده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در خصوص جنگ ترکیبی دشمن، گفت: جنگ ترکیبی دارای ۱۵ صفت است، آنگاه که اسلام به سد شیطان و طاغوت بر می‌خورد عقب نمی‌نشیند بلکه شجاعانه وارد میدان می‌شود.

وی تصریح کرد: کسانی که می‌خواهند از اسلام، اسلام سکولار و از حوزه علمیه یک نهاد خاموش بسازند، بدانند این اسلام ناب و رسول خدا نیست که برای آسایش خود دین را سکولار تبیین کند، چرا که دین ما از پیامبر(ص) الهام می‌گیرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور مطرح کرد: در چند سال اخیری که در خدمت حوزه بوده‌ام، منظومه‌ای فکری برای حرکت آینده حوزه طراحی کرده‌ایم که شبیه این طرح را ۲۰ سال قبل در خاموشی و گمنامی در بین الملل تجربه می‌کردیم، که ۱۵ سند و برنامه ۵ ساله با بیش از هزار شاخص که ۱۰۰ طرح تحولی را شامل می‌شود.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: حوزه علمیه دارای ظرفیت‌های بسیاری است، اما ضعف‌هایی هم دارد، که الحمدلله فعالیت‌های مطلوبی را برای رفع آن آغاز کرده‌ایم و ان‌شاءالله در برنامه‌ریزی‌های جدید به دنبال آن هستیم تا مقداری به عمق پاسخ‌گویی در علوم افزوده شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: یکی از قلمروهای مهمی که جای تعامل دارد، دانشگاه است؛ در دانشگاه و حوزه به مقوله علوم انسانی توجه شده اما کافی نیست و کاستی‌های موجود در حوزه علوم انسانی و اجتماعی وجود دارد، لذا باید چه در حوزه و چه دانشگاه بر روی حوزه فقه، فلسفه، تفسیر، تاریخ و تمدن و روش شناسی کار شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha