چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024
جلسه

حوزه/ استاد اخلاق فقر را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: فقر معیشتی و اقتصادی که موجب آزمایش و ایمان انسان می‌شود و فقری که موجب فخر است و منظور از آن، فقر وجودی است. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین قادری، در نشست درس اخلاق که با حضور طلاب در موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران قم برگزار شد، به موضوع غرور علمی در مجامع علمی پرداخت و با تشریح قبح غرور، راهکارهایی را جهت درمان این رذیله بیان کرد.

وی در تبیین این مسئله عنوان کرد: روایات فقر به دو دسته تقسیم می‌شوند که دسته اول از پیامبر صلی الله علیه و آله است که می‌فرمایند: «کادَ الفَقرُ أن یَکونَ کُفرا؛ فقر، انسان را در آستانه کفر قرار می دهد.» این دسته از روایات فقر معیشتی و اقتصادی است.

استاد اخلاق ادامه داد: دسته دوم، هم روایاتی از پیامبر صلی الله علیه و آله است که فرمودند: «الْفَقْرُ فَخْرِی؛ فخر من فقر است» این فقری که موجب فخر است چیست!

وی فقر را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: فقر معیشتی و اقتصادی که موجب آزمایش و ایمان انسان می‌شود و فقری که موجب فخر است و منظور از آن، فقر وجودی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قادری به بحثی درباره نظریه فقریابی پرداخت و اضافه کرد: اول، انسان بپذیرد که ممکن الوجود است یعنی از عدم و نیستی به وجود آمده و دوم، ادامه این وجود هم از آن من نیست و از آن خداست، و سوم، تمام کمالات وجودی ای که انسان دارد از کیست.

وی تصریح کرد: انسانی که این سه مرحله نظری را درست باور کرده باشد امکان ندارد که غرور داشته باشد. ایشان توصیه کردند طبق آیه قرآن «یا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَی اللهِ وَ اللهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ» هر کس خودش را فقیر بداند و خدا را غنی بداند دچار غرور نمی‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha