جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
کد خبر: 1074045
۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷
1

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین میرلوحی گفت: آثار استاد الحسینی تولید علم است و با توجه به سابقه تحصیل و تدریس و تحقیق استاد الحسینی در سطوح بین‌المللی و اعتباراتی که در برجسته‌ترین حوزه‌ها و دانشگاه‌ها در کشورهایی مانند ایران، عراق، انگلستان و... به صورت تخصصی داشته‌، جامعیت‌بخش آن در حوزه تخصصی دانش زبان‌شناسی توحیدی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، به اهتمام سازمان شهرداری تهران و به پاس یک عمر مجاهدت و تلاش چهره ماندگار استاد سید محمدعلی الحسینی قائم‌مقامی، مؤلف، محقق، فیلسوف، آیین تجلیل و نکوداشت از مقام علمی و عملی او در فرهنگسرای آیه تهران برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی میرلوحی به عنوان نخستین سخنران، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و لزوم تزکیه در دو ماه رجب و شعبان جهت ورود به ماه پر فضیلت رمضان و بهره‌مندی از شب‌های پر فضیلت قدر، در خصوص فضایل استاد الحسینی گفت: در وصف ایشان همین بس که در زمینه‌های گوناگون به تحصیل و تحقیق پرداخته و نام‌آشنا هستند.

شاگرد استاد الحسینی در ادامه به دو مبحث جامعیت و تخصص که هر کدام طرفداران خاص خود را دارد اشاره کرد و افزود: اگرچه نگاه تخصصی به موضوعات امروزه بسیار مقبول است، اما با توجه به اختلاف سلایق بین اساتید نیاز به یک دید و عقل مافوقی است که بتواند نگرش های تخصصی را جامعیت بخشیده و مدیریت کند.

حجت الاسلام و المسلمین میرلوحی بیان کرد: در واقع ملاک ارزش علم در نفع‌رسانی آن به دیگران است؛ این نقل قول از آیت‌الله بروجردی(ره) در آن درس بسیار است. لذا با توجه به سابقه تحصیل و تدریس و تحقیق استاد الحسینی در سطوح بین‌المللی و اعتباراتی که در برجسته‌ترین حوزه‌ها و دانشگاه‌ها در کشورهایی مانند ایران، عراق، انگلستان و... به صورت تخصصی داشته‌، جامعیت‌بخش آن در حوزه تخصصی دانش زبان‌شناسی توحیدی است.

در ادامه سعید حدادیان مداح و ذاکر نام‌آشنای کشور ضمن ابراز خرسندی از حضور در این همایش، به فضائل استاد الحسینی اشاره کرد و گفت: مباحث رئوس ثمانیه در علم شامل ۸ بخش از جمله تعریف، موضوع، فایده، غایت، هدف، نهایت، ابداع و... است، و با توجه به بررسی ریشه بیش از یک میلیون لغت توسط استاد و تسلط ایشان در چند زبان بین‌المللی از جمله فارسی، ترکی، عربی، انگلیسی، فرانسه، اسپانیایی و... ارتباط بین زبان‌ها و زبان‌شناسی توحیدی، منجر به تولید و ابداع علم نموده‌اند که این بسیار ارزشمند است.

حمیدرضا شکارسری شاعر مطرح کشور، دیگر سخنران این آیین بود و در مورد فضائل استاد الحسینی به ایراد سخن پرداخت و گفت: در مسافرتی که خدمت ایشان بودم و مباحثه‌ای که بین ما شکل گرفت، با علم و دانش خود من را بسیار شگفت زده و کنجکاو کرد.

تقدیر از زحمات علمی  استاد الحسینی

وی در پایان تصریح کرد: آثار استاد الحسینی تولید علم است نه شرح علم. به همین علت به نظر من کتاب زبان‌شناسی توحیدی استاد می‌تواند زمینه‌ساز گفتگوی تمدن‌ها در جهان باشد.

سخنران پایانی مراسم دکتر علیرضا منوچهریان بود که گفت: انسان بهتر است در همه حال روحیه دانش‌آموزی را داشته و آن را حفظ کند و استاد الحسینی با درجه استادی دارای چنین ویژگی بارز و ممتازی است و بنده بسیار مفتخرم که از محضر استاد چه به صورت حضوری و چه مجازی بهره‌مند شده و این بسیار مایه خرسندی است.

استاد سید محمد علی الحسینی قائم‌مقامی متولد ۱۳۱۹ شمسی، نویسنده، فیلسوف و نظریه‌پرداز دارای دکترای فلسفه و زبان‌شناسی تطبیقی در سال ۱۹۷۹ میلادی از دانشگاه سنت‌اندروز است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha