دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
داریوش یاری فیلم‌نامه نویس و کارگردان سینما

حوزه/ یکی از افرادی که در همایش معرفی و تجلیل از خادمان قرآن کریم در حوزه هنرمندان قرآنی از او تجلیل شد، داریوش یاری فیلم‌نامه نویس و کارگردان سینما با فیلم‌های کوتاه و داستانی متعدد در حوزه قرآن کریم و اهل بیت(ع)، بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران؛ بیست و نهمین دوره همایش معرفی و تجلیل از خادمان قرآن کریم با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در شبستان مصلای امام خمینی(ره) برگزار و طی آن از ۱۵ خادم برگزیده قرآن کریم تجلیل شد.

یکی از افرادی که در همایش معرفی و تجلیل از خادمان قرآن کریم در حوزه هنرمندان قرآنی از او تجلیل شد، داریوش یاری فیلم‌نامه نویس و کارگردان سینما با فیلم‌های کوتاه و داستانی متعدد در حوزه قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام، بود. داریوش یاری متولد ۱۳۵۲ تهران بوده و فارغ التحصیل کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی است. او فعالیت خود را با همکاری در پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی به عنوان مدیر تولید، دستیار کارگردان، مدیر برنامه‌ریز و ... شروع کرد؛ اما شروع کار او با سینما بود.

سال ۱۳۸۰ بود که یاری در ۲۸ سالگی اولین فیلم خود با نام «دخیل» را کارگردانی کرد. پس از آن کارگردانی فیلم‌هایی مثل «پناه آخر»، «لیلاج»، «حرف مردم»، «حبیب»، «مسافر باران» و سریال‌هایی مثل «در کنار پروانه‌ها»، «هاتف»، «خانه‌ای روی تپه»، «مدرسه ما» و ... را نیز عهده‌دار شده بود. یکی از آثار این هنرمند، مستند سینمایی «کربلا؛ جغرافیای یک تاریخ» است که واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) را به طور متفاوت و غیرکلیشه‌ای روایت می‌کند. این مستند با صدای شهاب حسینی ساخته شده و تأثیر قیام امام حسین(ع) را بر فرهنگ و سبک زندگی شیعیان از گذشته تا امروز نمایش می‌دهد. یکی دیگر از آثار او را می‌توان فیلم سینمایی «شور عاشقی» دانست که درباره دوران اسارت خانواده شهدای کربلا است که وظیفه تاریخی آن‌ها روایتی است که بتوانند ظلم بنی‌امیه را به گوش تاریخ برسانند.

این فیلم درباره کاروان اسرای کربلاست که از کوفه تا شام حرکت می‌کنند و سلما زنی است که مأمور می شود رسانه کاروان اسرای کربلا و حضرت زینب(س) باشد و با آگاهی دادن آدمهایی که توسط شمر و ماموران فریب خورده‌اند را روشن کند. این زن کاری انجام می‌دهد تا نگذارد جای جلاد و شهید عوض شود و حقیقت بار دیگر گم شود. او که پرچم یا حسین(ع) را بلند کرده و در پیشاپیش کاروان حضرت زینب(س) حرکت می‌کند، خودش نیز یکی از یاران کربلا می‌شود.

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از اول فرودین‌ماه در شبستان مصلی امام خمینی(ره) آغاز شده و تا ۱۴ فروردین سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha