یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امر به معروف

مدیر تبلیغ معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان بیان کرد: تنها آموزه ای که می تواند افراد بی تفاوت را از سکوت، بی مسئولیتی و بی تفاوتی خارج کند، امر به معروف و نهی از منکر است.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام صابری تولایی، مدیر تبلیغ معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان در همايش «وارثان عاشورا» در جمع مبلغان اين حوزه با اشاره به عبارت «انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم» و با بیان این که روح حاکم بر تبلیغ باید تقویت انقلاب اسلامی باشد، عنوان کرد: مبلغان باید با اصرار برخی افراد برای مطرح نکردن مسائل سیاسی و روز جامعه مقابله کنند؛ جلسه و هیئت امام حسین (ع) نمي تواند بدون مرگ بر آمریکا باشد.

اهمیت تبیین سبک زندگی صحیح در منبر

وی افزود: احساس و عقلانیت مهم ترین ارکان اطاعت از ولی خدا و تعالیم الهی هستند و مبلغان باید با شناخت عناصر تقویت احساس و عقلانیت، ظرفیت مخاطبین خود را بالا ببرند.

حجت الاسلام صابری تولایی به مبلغان در مورد مطرح کردن مطالب و کرامات غیر قابل هضم در عصر حاضر تذكر داد و گفت: مهم ترین آسیب تبلیغ دینی، تفکیک میان عقلانیت و احساس است.

مدیر تبلیغ معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان بر ضرورت مطرح شدن مباحث مربوط به خانواده و سبک زندگی در ایام محرم و صفر در کنار تبیین حوادث عاشورا تأکید کرد و خرافه ستیزی، غیرتمندی، خانواده دوستی، انتخاب آگاهانه، جوانگرایی، قانون مداری، نوع دوستی و موقعیت شناسی در سیره امام حسین (علیه السلام) و اصحاب ایشان را از موضوعات مورد استفاده برای خانواده های امروزی برشمرد.

زبان مشترک؛ لازمه موفقیت تبلیغ

وی مخاطب شناسی را از ویژگی های اصلی مبلغان دینی دانست و ابراز کرد: مبلغ باید با توجه به سطوح مختلف مخاطبان، تنوع سلایق، روش های تبلیغی گوناگون، تفاوت زمان و محیط های تبلیغی و سایر جنبه های مورد توجه در مخاطب شناسی، موضوعی را انتخاب کند که بیشترین مخاطب را پوشش و تحت تأثیر قرار دهد.

حجت الاسلام صابری تولایی با بیان این که هر مخاطبی شبکه مسائل خود را داراست، اظهار کرد: تا زمانی که با مخاطب خود هم عالَم نشویم و زبان مفاهمه و مشترک پیدا نکنیم، در تبلیغ موفق نخواهیم بود.

مدیر تبلیغ معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان هم چنین بیان فلسفه عزاداری، تحلیل تاریخ، تبیین تحریفات، پاسخ به شبهات و معرفی شخصیت ها را از مهم ترین موضوعات قابل طرح در محرم و صفر برشمرد و افزود: اگر تعبّد در جامعه ضعیف شده است، سعی کنید با مطرح کردن موضوعات عقلانی، توجه مردم را به دینداری جلب کنید.

وی بیان کرد: تنها آموزه ای که می تواند افراد بی تفاوت را از سکوت، بی مسئولیتی و بی تفاوتی خارج کند، امر به معروف و نهی از منکر است.

حجت الاسلام صابری تولایی ضمن تبیین فعالیت های گسترده ائمه (ع) برای زنده نگه داشتن عاشورا و قیام سید الشهداء (ع)، تأکید کرد: برگزاری آئین بزرگداشت در تمامی ملل و مذاهب جهان مرسوم است و اصناف مختلف، ارزش ها و برخی پدیده های طبیعی در ایام خاصی از سال مورد توجه قرار می گیرند.

مدیر تبلیغ معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان در ادامه فشار شبکه های وابسته به وهابیت برای بدعت نشان دادن عزاداری و گریه بر مردگان و شهدا را مورد توجه قرار داد و با بیان این که سیره پیامبر (ص) گواه و حجت ما بر اهمیت برپایی مراسم عزاداری است، گفت: دعوت به عزاداری برای حمزه(ع)، گریه بر شهدای جنگ موته، گریه بر فرزندانشان ابراهیم و رقیه، هم چنین بر حضرت خدیجه (س) و ابوطالب، تنها بخشی از سنت نبی اسلام در این رابطه است و این سنت تا سال ها پس از رحلت ایشان نیز وجود داشته است.

وی ارتباط ها را به چهار نوع نسبی، سببی، مجاورتی و اطاعتی تقسیم و تصریح کرد: تنها ارتباطی که می تواند ما را به سعادت برساند، ارتباط اطاعتی است و این موضوع باید در ایامی مثل محرم و صفر به مخاطبان تذکر داده شود.

لزوم دسترسي مديران حوزه به اطلاعات جامعه تبليغي

حجت الاسلام صابری تولایی دسترسی مدیران حوزه علمیه به اطلاعات جامعه تبلیغی کشور برای برنامه ریزی هر چه بهتر در مواجهه با فعالیت های فرهنگی دشمنان اسلام را ضروری برشمرد و عنوان کرد: با وجود فعالیت پانزده مجموعه تبلیغی در سطح استان، متأسفانه اطلس جامع اطلاعات تبلیغی شامل تعداد مبلغان، سطح تحصیلی، گرایشات، تعداد گروه های تبلیغی و بسیاری اطلاعات دیگر در دسترس نیست و این مسئله برنامه ریزی های تبلیغی را با مشکلاتی مواجه می کند.

گفتني است؛ اين همايش با هدف توانمند سازي مبلغان جهادي و مبلغان مدارس و با رويكردی انقلابي، امروز در سالن اجتماعات مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha