جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
اخبار اقتصادی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

کسری تجاری آمریکا رکورد جدیدی ثبت کرد

در ماه سپتامبر موتور صادرات چین به طور غیرمنتظره‌ای شتاب بیشتری گرفت و باعث شد تا مازاد تجاری این کشور با آمریکا رکورد تازه‌ای را به ثبت برساند که این می‌تواند مناقشات تجاری بین دو کشور را از وضع کنونی هم، بدتر کند.داده‌های اداره کالایی چین نشان داد مازاد تجاری چین با ایالات متحده در ماه سپتامبر، به رکورد ۳۴.۱۳ میلیارد دلار رسید و رکورد ۳۱.۰۵ میلیارد دلار ماه آگوست هم فراتر رفت.مازاد تجاری چین با آمریکا در ماه سپتامبر، از کل مازاد تجاری چین با کشورهای جهان که روی هم رفته ۳۱.۶۹ درصد شده است، بیشتر شد.در بازه ژانویه سپتامبر، مازاد تجاری چین با ایالات متحده ۲۲۵.۷۹ میلیارد دلار رسیده است که در مقایسه باید گفت که در همین دوره در سال گذشته، این مقدار ۱۹۶.۰۱ میلیارد دلار بود.

 

بدترین دوران بورس آمریکا رقم خورد

بازار بورس آمریکا بیشترین کاهش 8 ماه گذشته را رکورد زد که دلیل اصلی آن افزایش نرخ بهره در این کشور و فرار سرمایه‌گذاران از  سهام‌های پرخطر بوده است. شاخص‌های S&P داوجونز و نزدک سه تا چهار درصد کاهش یافت و کلا سهام‌های مربوط به تکنولوژی از افزایش نرخ بهره در این کشور بسیار متاثر شدند.شاخص S&P500 کلا 92 واحد معادل سه درصد کاهش داشت که بزرگترین کاهش روزانه را از فوریه امسال ثبت کرد ضمن اینکه نزدک 315.97 واحد معادل 4.08 درصد و داوجوز 831 واحد معادل 31.15 درصد با کاهش مواجه شدند.بر اساس اعلام تحلیلگران بازار، افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا دارایی‌های خزانه‌داری این کشور را به بیشترین میزان 7 سال گذشته رساند ضمن اینکه طوفان فلوریدا نگرانی‌هایی را برای شرکت‌های انرژی این کشور درست کرده است و همه اینها بر بازار بورس آمریکا تاثیر گذاشت.

 

پتروشیمی برگ برنده جدید خود را علیه تحریم رو کرد

هم‌زمان با آغاز شمارش معکوس اعمال تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و سفر هیات‌هایی از سابیک عربستان سعودی به کشورهای خریدار محصولات پتروشیمی و پلیمری برای توقف خرید از ایران، صنعت پتروشیمی برای مقابله با تحریم‌ها برگ برنده جدید رو کرد.یکی از مهمترین تاکتیک‌های مقابله با تحریم در بازار پتروشیمی متنوع سازی سبد تولید محصولات پلیمری بوده، به طوری که هر چه محصولات متنوع تری در صنعت پتروشیمی تولید و عرضه شود، قدرت چانه زنی برای بازاریابی، فروش و صادرات محصولات افزایش می‌یابد.در این راستا برای نخستین بار در صنعت پتروشیمی ایران، با شکستن انحصار برخی از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی از جمله شرکت «ورسالیس» ایتالیا امکان تولید 13 گرید جدید محصولات پلیمری فراهم شده که با تولید این محصولات علاوه بر تامین نیازهای صنایع تکمیلی داخلی و امکان کسب ارزش افزوده بیشتر زمینه توسعه بازارهای صادراتی هم فراهم شده است.بر این اساس به همت متخصصان ایرانی و با دستیابی به دانش فنی بومی امکان تولید 13 گرید جدید و انحصاری محصولات پلیمری با خوراک پلی اتیلن سبک خطی، پلی اتیلن سنگین و پلی پروپیلن در صنعت پتروشیمی کشور فراهم شده است.

 

آمریکا به چین نسبت به جنگ ارزی هشدار داد

وزیر خزانه‌داری آمریکا به چین هشدار داد آمریکا چیزی که از تجارت به دست می‌آورد را در جنگ ارزی از دست نخواهد داد.استیون منوچین در مصاحبه با شبکه خبری سی ان بی سی گفت: دست‌کاری تعمدی چین در نرخ ارز، خود از جمله موارد اختلافی بین آمریکا و این کشور است.امسال یوان چین ۶.۵ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است و واشنگتن بارها و بارها پکن را به دست‌کاری تعمدی در نرخ برابری یوان متهم کرده است.لازم به ذکر است، مقامات آمریکایی تاکنون بارها و بارها چین را به دست‌کاری تعمدی در نرخ ارز متهم کرده‌اند. ترامپ نیز پیش‌تر در توئیتی در ماه ژوئیه نوشته بود که آمریکا باید از حق خود برای احقاق چیزی که در این مدت از طریق دست‌کاری غیرقانونی در نرخ ارز و توافقات تجاری با چین و اتحادیه اروپا از دست داده است، عقب‌نشینی نکند. چین، اتحادیه اروپا و دیگران نرخ بهره و پول خود را دست‌کاری کرده‌اند، در حالی که دلار روز به روز بیشتر تقویت می‌شود و از رقابت‌پذیری صنایع کاسته می‌شود.

 

بدهی جهانی زنگ هشدار صندوق بین‌المللی پول را بازهم به صدا درآورد

صندوق بین‌المللی پول هشدار داد حجم بدهی کشورهای جهان با ۵۰ درصد افزایش نسبت به یک دهه اخیر به ۱۸۲ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۷ رسیده است.صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود افزوده است بدهی ۳۱ کشور جهان، به۶۱ درصد کل تولیدات جهانی رسیده که رقمی معادل ۱۰۱ تریلیون دلار است. صندوق اعلام کرده تنها زمانی که دولت‌ها حجم و ماهیت دارایی‌های عمومی را بشناسند، قادر به مدیریت موثرتر آن‌ها خواهند بود.به گفته صندوق بین‌المللی پول، درآمد حاصل از فروش دارایی‌های مازاد شرکت‌های دولتی  می‌تواند به تنهایی معادل ۳ درصد تولید ناخالص داخلی سالانه آن‌ها باشد. به گفته صندوق پول، انگلیس، استرالیا و نیوزلند کشورهایی هستند که گام هایی موثر در راستای بهبود مدیریت دارایی‌های خود و کنترل بدهی برداشته‌اند.صندوق بین‌المللی پول با بررسی ترازنامه عمومی چین به این نتیجه رسیده است که در سال‌های اخیر به دلیل استقراض‌های دولتی، حدود ۸ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور تحت تاثیر بدهی قرار گرفته است در حالی که اندونزی با سرمایه‌گذاری مناسب در زیرساخت‌هایش توانسته است خزانه دولت را تقویت و درآمدهای آتی خود را افزایش دهد.صندوق به آمریکا نیز هشدار داده است نسبت به بدهی خود فعالانه تر برخورد کند چرا که ردپای بدهی‌های صندوق‌های بازنشستگی، وام‌های رهنی و دانشجویی در رکود اقتصادی این کشور دیده می‌شود.

 

چین جاسوسی اقتصادی را رد کرد

چین اتهامات جاسوسی را که وزارت دادگستری آمریکا به یکی از ماموران این کشور زده و بر همین اساس او را بازداشت کرده است، تکذیب کرد.آمریکا مدعی است که 'شو یانجون' افسر امور اطلاعاتی اقتصادی چین در آن کشور اسرار تجاری را به سرقت برده است.این در شرایطی است که وزارت دادگستری آمریکا مدعی است که افسر چینی در امور اقتصادی فعال بوده و اسناد محرمانه تجاری را از شرکت هوانوردی آمریکا به سرقت برده است.وزارت دادگستری آمریکا می گوید که این فرد مرتکب «جاسوسی اقتصادی» شده است و باید به این پرونده با دقت رسیدگی شود اما سخنگوی وزارت خارجه چین قویا این اتهامات را رد کرد و گفت که واشنگتن باید با این موضوع با درایت و عدالت برخورد کرده و حقوق این فرد را پایمال نکند.مقام های چین به ماموران این کشور در نقاط دیگر جهان بویژه آمریکا هشدار داده اند که باید مراقب وضعیت و شرایط جدید باشند تا در دام چنین اتهاماتی نیافتند.

 

عراق شبکه مالی داعش را متلاشی کرد

عراق اعلام کرد یک شبکه مالی و پشتیبانی گروه تروریستی داعش را متلاشی کرده است.مقامات عراقی می‌گویند با کمک ائتلاف غربی توانسته‌اند ۱۰ عضو یک شبکه پشتیبانی مالی داعش به نام «راوی» را دستگیر کنند. شبکه راوی در بغداد و اربیل مرکز اقلیم کردستان فعالیت می‌کرد.ژنرال پاتریک روبرسون فرمانده عملیات ویژه ائتلاف غربی نیز این عملیات را ضربه‌ای مهلک بر پیکره سیستم اطلاعاتی و مالی داعش در خاک عراق دانست و گفت آنها دیگر نمی‌توانند به ایجاد وحشت و ترور در عراق ادامه دهند.

 

«تن - کیلومتر» به اعتراض کامیون داران پایان داد

شورای عالی هماهنگی ترابری کشور در نشست اخیر خود تعیین کرایه حمل و نقل جاده‌ای داخلی بار بر اساس «تن - کیلومتر» را تصویب کرد و به این ترتیب یکی دیگر از خواسته‌های صنفی کامیونداران اجرایی شد.نرخ کرایه حمل بار به صورت توافقی است و در ماه‌های اخیر یکی از خواسته‌های صنفی رانندگان و کامیونداران حمل و نقل جاده‌ای تعیین نرخ کرایه حمل بر اساس تن - کیلومتر بود.در ماه‌های اخیر رانندگان حمل ونقل جاده‌ای در اعتراض به افزایش قیمت لوازم یدکی و لاستیک و کمی نرخ کرایه از بارگیری کالا‌ها خودداری کردند، اما با توجه به برگزاری نشست نمایندگان این تشکل صنفی با وزیر راه و شهرسازی، نرخ کرایه در همه مسیر‌ها از اول تیرماه امسال از ۱۶ تا ۲۶ درصد افزایش یافت.

 

قاچاق سوخت تمام مرزها را  درگیر کرد

دبیر کمیسیون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: متاسفانه این مشکل در استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، هرمزگان، بوشهر و تمام مرزهای ما وجود دارد.محبی افزود: با توجه به جامعه آماری ناوگان در سطح کشور ببینید که چند درصد سوخت کشور در حوزه نفت و گاز به این شکل تخصیص پیدا می کند و بصورت قاچاق از کشور خارج می شود.وی افزایش نرخ ارز طی ماههای گذشته را عامل اصلی رونق یافتن دوباره قاچاق سوخت در کشور عنوان کرد و گفت: تا ماه گذشته در سیستان و بلوچستان صف های کیلومتری برای اخذ بارنامه داشتیم که طرح ضربتی را در حوزه قاچاق انجام دادیم تا این صف ها را کنترل کنیم. درواقع افراد با گرفتن بارنامه و عرضه خارج از شبکه هر بشکه گازوئیل به بالای ۷۰۰ هزار تومان، قاچاق سوخت انجام می دادند، به عنوان مثال ناوگان از شیراز آمده و در سیستان مانده بود که فقط بارنامه بگیرد سوخت بزند.

 

اصرار آمریکا سیستم مالی جهان را در آستانه فروپاشی برد

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با اشاره به تصمیم دولت آمریکا برای قطع کردن ارتباط سوئیفت با ایران نوشت: اگردولت ترامپ بخواهد علیه سوئیفت اقدامی کند، باید با احتیاط عمل کند، زیرا تهدید سوئیفت سیستم مالی جهانی را به هم می‌ریزد. اتحادیه اروپا سعی دارد ارتباط تجاری و مالی خود با ایران را حفظ کند و فعالانه تلاش می کند سیاست های آمریکا علیه ایران را خنثی کنند. سوئیفت نگران است در صورت اطاعت از آمریکا ، روابطش با اتحادیه اروپا به خطر بیفتد. اتحادیه اروپا بر روی یک سیستم پرداخت مخصوص به خود برای تجارت با ایران کار میکند.اگردولت ترامپ بخواهد علیه سوئیفت اقدامی کند، باید با احتیاط عمل کند. تهدید سوئیفت سیستم مالی جهانی را به هم می‌ریزد.

 

برنامه اصلاح نظام بانکی تصویب شد

در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست حسن روحانی رئیس جمهور ، اختیارات بانک مرکزی برای اجرای برنامه اصلاح نظام بانکی مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف شد برای ارائه رفع موانع جذب و تشویق سرمایه‌گذاری، طرح‌های لازم را سریعاً تهیه نماید. شورای عالی جهت‌گیری‌های لازم برای برنامه اصلاح نظام بانکی را به تصویب رساند.همچنین در این جلسه، موانع حقوقی و اداری سرمایه‌گذاری در کشور مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد وزارت امور قتصادی و دارایی با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی کشور طرح رفع موانع و جذب و تشویق سرمایه‌گذاری را تهیه و برای تصویب به جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارایه نماید.همچنین در این جلسه، طرح وزارت نیرو و وزارت راه  برای تقویت زیرساخت‌های نیروگاهی و تجهیزات ناوگان حمل و نقل ریلی کشور مطرح شد و تصمیمات لازم برای همکاری و تسریع در اجرای این طرح‌ها اتخاذ گردید.

 

سهم ایران از گردش میلیاردی صنعت کفش جهانی یک شد

رسول شجری،رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز با اشاره به لزوم مقابله با قاچاق کفش به کشور عنوان کرد:بنابر ارزیابی های انجام شده،سالیانه قریب به 500 میلیون دلار کفش به کشور قاچاق می شود این در شرایطی است که زمینه تولید 400 میلیون جفت در قالب تولید داخلی دراین مرز و بوم وجود دارد.رئیس اتحادیه کفش ماشینیضمن انتقاد از جایگاه کفش ایران در بازارهای بین المللی،در گفت و گویی با رسانه ها می گوید: از مجموع گردش مالی 120 میلیارد دلاری کفش در جهان،سهم ایران قریب به یک درصد برآوُرد می شود(که این عدد و رقم برای عرصه ای که ایران از حیث تاریخی،تولیدی و کیفی در آن توانمند می باشد،بسیار اندک و ناچیز به نظر می رسد).وی افزود:متاسفانه،آنچنان که آمار و اخبار رسانه ها نشان می دهد ضریب افزایش واردات بی رویه قاچاق به کشور از سال 80 به بعد افزایش یافته ومی طلبد برای کاهش بیشتر این عارضه،تلاش افزون تری لحاظ و عملیاتی شود.

 

خودرو بازهم افسار پاره کرد

در اولین روز از هفته جاری قیمت برخی خودروهای تولید داخل نسبت به اواخر هفته گذشته کمی افزایش یافته است.براساس این گزارش قیمت 207 دنده که در اواخر هفته گذشته در بازار تهران به قیمت 87 میلیون تومان معامله شد، امروز با کاهش 2 میلیون تومانی در بازار تهران به 85 میلیون تومان رسید و 207 اتوماتیک هم امروز با افزایش 2 میلیون تومانی در بازار تهران به قیمت 107 میلیون تومان معامله شد.206 تیپ 2 که در اواخر هفته گذشته به قیمت 57 میلیون و 500 هزار تومان معامله شد، امروز با 2 و نیم میلیون تومان در بازار تهران به قیمت 60 میلیون تومان رسید و 206 تیپ 5 با 500 هزار تومان افزایش قیمت در بازار امروز تهران به قیمت 68 میلیون و 500 هزار تومان معامله شد.

 

بازار جهانی طلا با کاهش 7 دلاری فلز زرد بسته شد

قیمت طلا در آخرین روز کاری بازارهای جهانی، یک روز پس از اینکه بیشترین افزایش روزانه را در 2 سال گذشته ثبت کرد، 7.04 دلار کاهش یافت.طلا تحت فشار افزایش ارزش دلار قرار گرفت و ارزش بازارهای جهانی بورس نیز افزایش یافت.بالاترین قیمت برابر با 1226.27 دلار، بیشترین قیمت از 31 جولای بود.الکس تورو، استراتژیست بازار گفت: «افزایش ارزش دلار آمریکا فشار کاهشی بر طلا وارد کرد.»گئورگ گرو، تحلیلگر بازار گفت: «افزایش‌های مبتنی بر رویدادهای خاص معمولا چندان طول نمی‌کشند.»

 

پای گوجه به قاچاق باز شد

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک بوشهر از توقیف دو کامیون یخچالی 40 فوت حامل 13 هزار و 600 کیلو گرم گوجه فرنگی قاچاق صادراتی در گمرک «دیر» خبر داد. منصور بازیار افزود: قاچاقچیان قصد داشتند این میزان گوجه فرنگی را در قالب محموله صادراتی تره بار به خارج از کشور صادر نمایند. همچنین در اقدامی دیگر گمرک ایران از توقیف 24 تن گوجه فرنگی به جرم قاچاق در گمرک پرویزخان خبر داد.این گزارش می افزاید؛ ضمنا روزانه بیش از 1200 کامیون ایرانی و عراقی حامل بار صادراتی به محوطه گمرک پرویزخان تردد می‌نماید.

 

دو فروشگاه آنلاین جهانی رکورد زدند

آمارها نشان می‌دهد که شکاف درآمدزایی میان دو فروشگاه اینترنتی اپ استور اپل و گوگل پلی استور در سه ماهه سوم سال جاری ۲۰۱۸ میلادی به بیشترین حد خود رسیده است.تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی و آماری سنسور تاور نشان می‌دهد که این تفاوت و فاصله به بیشترین حد خود رسیده است و موجب شده که اپ استور در سه ماهه سوم سال جاری ۲۰۱۸ میلادی، ۹۳ درصد بیشتر از رقیب خود، پلی استور، کسب درآمد کند.در حقیقت می‌توان گفت از زمانی که سنسور تاور به مقایسه درآمدزایی این دو فروشگاه و پلتفرم اینترنتی کرده است، این اختلاف درآمد بی‌سابقه بوده است.طبق این آمار، شرکت آمریکایی اپل تقریبا ۶۶ درصد از درآمد ۱۸.۲ میلیارد دلاری حاصل از فروش اپلیکیشن خود را در این بازه زمانی تامین کرده است. در واقع، درآمد اپ استور در سه ماهه سوم سال جاری میلادی حدودا معادل ۱۲ میلیارد دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۹.۷ میلیارد دلار بود، شاهد یک رشد و افزایش ۲۳.۳ درصدی بوده است.از پرفروش‌ترین اپلیکیشن‌های این دو فروشگاه اینترنتی می‌توان به برنامه‌های نتفلیکس، تیندر و تنسنت اشاره کرد. البته بازی‌های موبایلی طبق معمول محبوب‌ترین دسته‌بندی‌های اپلیکیشن‌های موبایلی را به خود اختصاص داده‌اند. درآمد حاصل از بازی های موبایلی ۸.۵ میلیارد دلار از اپ استور و ۵.۳ میلیارد دلار از گوگل پلی استور کسب شده و بدست آمده است.

 

"نفت" و "اوراق" به داد بودجه رسیدند

با وجود محقق نشدن بخشی از منابع دولت در پنج ماه ابتدایی امسال به ویژه در حوزه درآمدها، کاهش مصارف باعث شده فعلا در این مدت کسری بودجه نداشته‌ایم. این درآمدهای نفتی و انتشار اوراق بوده که توانسته کم‌کاری بخش مالیاتی و سایر درآمدها را جبران کند.بودجه سالانه دولت از دو بخش منابع و مصارف تشکیل می‌شود که تلفیق بخش عمومی و اختصاصی است، اما در نهایت این بخش عمومی است که تامین‌کننده اصلی منابع و مصارف خواهد بود.برای امسال دولت حدود ۳۸۶ هزار میلیارد تومان منابع عمومی دارد که با بخش اختصاصی، بودجه عمومی آن در ۴۴۳ هزار میلیارد تومان تراز می‌شود. در بخش منابع عمومی بودجه، درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای (نفت و فرآورده‌های آن) و واگذاری دارایی‌های مالی (واگذاری سهام شرکت‌ها و انتشار اوراق) قرار دارد.

 

نوبخت بسته مقابله با تحریم را تشریح کرد

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در نشست رییسان کمیسیون های مجلس شورای اسلامی جزییات شیوه تنظیم 12 بسته برای خنثی سازی و تقلیل تحریم های آمریکا را توضیح داد. در حالت های مختلف بررسی کردیم با احتساب همین 2 میلیون و 410 هزار بشکه (نفت) که در بودجه آمده است چه درآمدی خواهیم داشت و اگر فروش نفت به یک میلیون و 900 هزار، یک میلیون و 500 هزار یا یک میلیون بشکه تقلیل یابد به چه ترتیب باید عمل کنیم. در این باره در بسته های طراحی شده مشخص کردیم با این حالت ها، باید مصارف کشور چگونه تنظیم شود».نوبخت اضافه کرد: بررسی کردیم برای حالتی که در تحریم ها نوسان نرخ ارز ادامه یابد، در زمینه سیاست‌های مالی چه کار کنیم تا آثار این تحریم ها در معیشت مردم تقلیل یابد که در بسته طراحی شده برای این بخش پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفت.رییس سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: همچنین بررسی کردیم با وجود نقدینگی قابل ملاحظه در جامعه باید چه اقدامی انجام دهیم تا هم رشد نقدینگی کنترل شود و هم این نقدینگی بیش از این موجب نوسان بازار ارز نشود که در بسته ویژه این طراحی ها صورت گرفته است.«چگونگی تامین منابع حامل های انرژی، حمایت از شبکه حمل و نقل ریلی، هوایی، دریایی و جاده‌ای، حمایت از کشاورزی و صنعت، حمایت از فناوری های آی.تی و آی.س. تی، حمایت از تولید و اشتغال و حمایت از اشتغال کنونی از جمله بسته های حمایتی است که برای مقابله با تحریم ها طراحی شد».نوبخت ادامه داد: بخش های کلان مورد حمایت ما مهار نقدینگی، مدیریت بودجه، حمایت و جبران آثار اقتصادی بر معیشت مردم و حمایت از پیمانکاران و تولیدکنندگان است.

 

قیمت سکه در کانال چهار میلیون تومانی باقی ماند

فعالان بازار طلا و سکه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید را چهار میلیون و 420 هزار تومان و هر قطعه طرح قدیم را چهار میلیون و 200 هزار تومان فروختند. هر ربع سکه یک میلیون و 190 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 670 هزار تومان به خریداران عرضه شده و بهای هر گرم طلای خام 18 عیار 422هزار تومان و هر مثقال طلای 17 عیار یک میلیون و 828 هزار تومان تعیین شده است.در بازارهای جهانی هر اونس طلا یک هزار و 218 دلار قیمت گذاری شده است که نسبت به هفته گذشته روند رو به رشد دارد.صرافی بانک ملی بهای خرید هر یورو را برای روز شنبه 16 هزار تومان و هر دلار آمریکا را 13 هزار و 800 تومان اعلام کرده است و در مقابل هر یورو را 16هزار و 100 تومان و هر دلار را 13 هزار و 900 تومان می فروشد.

 

اتاق شیشه ای عقب کشید

نماگر بازار سرمایه علاوه بر کاهش حجم و ارزش معاملات، در ادامه روند نزولی خود به کانال 175 هزار واحدی عقب نشست.بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، یک هزار و 748 واحد افت کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 699 واحد کاهش یافت.شاخص قیمت (هم وزن) نیز 494 واحد پایین آمد؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.شاخص آزاد شناور نیز 6 هزار و 428 واحد کاهش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) چهار هزار و 796 واحد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز 10 هزار و 48 واحد پایین آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha