شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
عصام العماد

حوزه/ به اذعان برخی بزرگان اهل سنت مانند عبدالرحمن بدوی، اگر شیعه نبود، اسلام تسنن به یک مکتب مسیحی تبدیل می شد، این سخن یعنی نقش اهل بیت(ع) در وجود مسائل اخلاقی در مکتب اهل تسنن تاثیرگذار بوده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، دکتر عصام العماد، محقق و نویسنده مستبصر شیعی شب گذشته در هشتمین اجلاس بزرگداشت غدیر در هتل الغدیر مشهد با بیان این که تنها مکتب اهل بیت(ع) رنگ خدا دارد، ابراز داشت: تبعیت از امامان دستوری از سوی خداست که هیچ مکتب دیگری نمی تواند این ادعا را داشته باشد و این اولین ویژگی است.

وی با اشاره به کتاب های اهل سنت درباره آخرالزمان، توجه به این موضوع را از دلایل رنگ خدا بودن مکتب اهل بیت(ع) برشمرد و یادآور شد: به طور مثال در کتاب ابن کثیر در مورد آخر الزمان، اولین ویژگی را وجود 12 خلیفه دانسته است، یعنی آنها تصور می کنند که این 12 نفر در آخرالزمان حضور دارند، در حالی که حدیث پیامبر اسلام(ص) به حضور 12 امام بعد از ایشان نه در آخرالزمان اشاره دارد.

این محق و پژوهشگر افزود: این حدیث یکی از مواردی بود که جرقه ای در ذهن من شد که چرا نگفته در آخرالزمان، بلکه فرموده، 12 جانشین بعد از من می آیند.

عصام العماد، جنبه عاطفی و روحی مکتب اهل بیت(ع) را  یکی دیگر از ویژگی های این مکتب عنوان و خاطر نشان کرد: به اذعان برخی بزرگان اهل سنت مانند عبدالرحمن بدوی، اگر شیعه نبود، اسلام تسنن به یک مکتب مسیحی تبدیل می شد،این سخن یعنی نقش اهل بیت(ع) در وجود مسائل اخلاقی در مکتب اهل تسنن تاثیرگذار بوده است.

وی، واقع گرا بودن را یکی دیگر از ویژگی ها و از علت های رنگ خدایی داشتن و گرایش به مکتب اهل بیت(ع) نام برد و ابراز داشت: به طور مثال این مکتب در مسئله مقام های اهل بیت(ع) مانند غلات، اسماعیلیه و علویون و همچون وهابیت یا اهل تسنن که مرجعیت اهل بیت(ع) را قبول نمی کنند، نیست بلکه مکتبی واقع گراست.

 سخنران اجلاس غدیر اضافه کرد: انسانی که مکتب اهل بیت(ع) را نپذیرد، نمی تواند مشکلات بزرگ عقیدتی و مسائل روزمره جامعه را حل کند زیرا این مشکل ها عدم تبعیت از اهل بیت(ع) و ترک رنگ خدا داشتن بر می گردد.

عماد العصام تصریح کرد: امثال ابن تیمیه معتقدند که با وجود ترک اهل بیت(ع)، آسیب ندیده اند، در حالی که امروز به عنوان مثال مسئله طلاق یا موردی مانند غرق کشتی مسافری در مصر برایشان مشکل آفرین شده است. امروز جامعه ای مانند مصر برای حل مسائل خود به آموزه های مکتب اهل بیت(ع) رو آورده اند.

وی به نکته دیگری نیز اشاره کرد و گفت: چهارصد کتاب مرجع نوشته شده که به دربار وابسته نبوده اند و افرادی مانند زراره که طعم مسائل دنیوی و سیاسی نداشته اند، به این مکتب خدمت کرده اند، در حالی که کتاب های مرجع اهل تسنن این گونه نبوده و وابستگی داشته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha