جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 395199
۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۱
 آیت الله یثربی(ره)

حوزه / آیت‌الله یثربی‌ از ابتدای‌ حضور در کاشان‌، با آغاز نهضت‌ امام‌ خمینی‌ (ره)به‌ مبارزه‌ سیاسی‌ و اجتماعی‌ با رژیم‌ حاکم‌ برخاست‌ و نماینده‌ شرعی‌ امام‌ در این‌ شهر محسوب‌ می‌شد.

به گزارش خبرگزری «حوزه»، آیت‌الله سیدمهدی‌ یثربی‌ کاشانی‌، در سال‌ ۱۳۰۴ ش‌ در کاشان‌ متولد شد. پدرش‌ آیت‌الله سید محمدرضا کاشانی‌ و مادرش‌ آسیه‌ بیگم‌، فرزند آقا سید محمد نوه‌ آیت‌الله آقا سید عبدالحی‌ بود. در کودکی‌ از داشتن‌ پدر محروم‌ شد و تحت‌ کفالت‌ برادرش‌ آیت‌الله سید علی‌ یثربی‌ قرار گرفت‌. در کاشان‌ دروس‌ مقدمات‌ و ادبیات‌ را فرا گرفت‌ و مدت‌ زمانی‌ به‌ قم‌ رفت‌، ولی‌ مجدداً به‌ کاشان‌ بازگشت‌. او در مدرسه‌ی‌ علمیه‌ای‌ که‌ برادرش‌ تأسیس‌ کرده‌بود، به‌ ادامه‌ی‌ تحصیل‌ پرداخت‌ و مقدمات‌ و سطح‌ را نزد شیخ‌ محمود نجفی‌ و برادر خود فراگرفت‌.

در سال‌ ۱۳۲۷ ش ‌ برای‌ ادامه‌  تحصیل‌ به‌ قم‌ عزیمت‌ کرد. درس‌ خارج‌ را نزد حضرت‌ آیت‌الله بروجردی‌ و فقه‌ و اصول‌ را نزد آیات‌: سلطانی‌، مرعشی‌ نجفی‌، امام‌ خمینی‌، محقق‌ داماد، گلپایگانی‌ و اراکی‌ آموخت‌ و در مباحث‌ تفسیر و معقول‌ از محضر آیت‌الله طباطبایی‌ مستفیض‌ گردید.

بعد از فوت‌‌ برادرش‌ به‌ کاشان‌ بازگشت‌ و به‌ نمایندگی‌ از طرف‌ آیت‌الله بروجردی‌ به‌ نوسازی‌ حوزه‌  کاشان‌ و در تعلیم‌ و تربیت‌ طلاب‌ آن‌ حوزه‌ مشغول‌ شد و در ماه‌های‌ محرم‌ و رمضان‌ به‌ تأسی‌ از سنت‌ اسلامی‌ به‌ موعظه‌ و سخنرانی‌ پرداخت‌.

آیت‌الله یثربی‌ از ابتدای‌ حضور در کاشان‌، با آغاز نهضت‌ امام‌ خمینی‌ به‌ مبارزه‌  سیاسی‌ و اجتماعی‌ با رژیم‌ حاکم‌ برخاست‌ و نماینده‌  شرعی‌ امام‌ در این‌ شهر محسوب‌ می‌شد.

 آن فقیدسعید در کاشان‌ به‌ آگاهی‌ و اطلاع‌رسانی‌ می‌پرداخت‌ و مبارزات‌ قم‌ را در کاشان‌ منعکس‌ می‌کرد؛ علاوه‌ بر این‌، پیام‌ها و اطلاعیه‌های‌ انقلابی‌ را به‌ مردم‌ می‌رساند. بعد از دستگیری‌ امام،‌ همراه‌ سایر روحانیون‌ به‌ تهران‌ عزیمت‌ نمود . ایشان‌ بعد از فوت‌ آیت‌الله حکیم‌ به‌ تثبیت‌ مرجعیت‌ امام‌ خمینی‌ در منطقه‌ پرداخت‌ و در جریان‌ حمله‌ اسرائیل‌ به‌ فلسطین‌ و مردم‌ جنوب‌ لبنان‌ به‌ موضع‌گیری‌ پرداخت‌.

 نماینده فقید مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ‌ بعد از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ فعالیت‌های‌ خود را در کاشان‌ ادامه‌ داد و با تحرکات‌ مخالفان‌ و ضد انقلابیون‌ به‌ مبارزه‌ پرداخت‌. وی‌ از مرداد ۱۳۵۸ با‌ حکم‌ امام‌ خمینی(ره)‌ به‌ اقامه‌ ‌ نماز جمعه‌ درکاشان پرداخت‌ و در تاریخ‌ ۴/۲/۱۳۶۲ با حکم‌ ایشان‌ به‌ عنوان‌ نماینده‌  ولی‌ فقیه‌ در کاشان‌ منصوب‌ شد . او از ابتدای تأسیس مجلس خبرگان از سوی‌ مردم‌ استان‌ اصفهان‌ به‌ نمایندگی‌ این مجلس‌ انتخاب‌ شد و سه‌ دوره‌ی‌ متوالی‌ در این‌ مجلس‌ حضور داشت‌.

آیت الله یثربی در هشتم مهرماه ۱۳۸۵ پس‌ از یک‌ دوره‌ بیماری‌ طولانی‌ در تهران‌ درگذشت‌.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha