جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
دیدار طلاب بیرجند از آ‌سایشگاه معلولان

حوزه/ چهره هاشان معصوم، دل هایشان صاف و لب ها شان نیز غرق در خنده است، هر کدام به کاری مشغول هستند، یکی بر تختی دراز کشیده و به سقف می نگرد. دیگری نیز با دستان نحیفش تلاش دارد اثری دیگر از نقاشی های زیبایش را خلق کند... .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، اینجا بوی سخاوت می آید... بوی مهر و مهربانی.... یکرنگی و خنده کودکانه انسان های بزرگ دلت را هوایی می کند. اینجا مرکز توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) بیرجند است، جایی که جمعی از طلاب و اساتید مدرسه علمیه امیرالمومنین (ع) در آنجا حضور یافته اند، تا درس زندگی بیاموزند.

هوای ملایمی بر آسمان حاکم است، شوق دیدار در چشمان تک تک روحانیونی که در مقابل درب ورودی مرکز توانبخشی حضرت علی اکبر (ع) ایستاده اند، هویداست. برای دیدار سر از پا نمی شناسند... یکی شوقش را با قدم زدن پنهان می کند و دیگری نیز با کتابی که در دست دارد...!

عجب محفلی است... محفل دیدار با افرادی که از نظر جسمانی و ذهنی عقب ماندگی دارند، اما توانمندی های زیادی را نیز در همان بدن و همان ذهن مخفی کرده اند، برخی از حضور روحانیت در این مکان تعجب کرده اند و برخی دیگر نیز خنده هایی را از سر شوق سرداده اند.

چهره هاشان معصوم، دل هایشان صاف و لب ها شان نیز غرق در خنده است. هر کدام به کاری مشغول هستند. یکی بر تختی دراز کشیده و به سقف می نگرد، دیگری نیز با دستان نحیفش تلاش دارد، اثری دیگر از نقاشی های زیبایش را خلق کند.

به طرف هنرهای زیبایشان می رویم، از همه چیز پیدا می شود،. از عروسک هایی که در همان نگاه اول بسیار جذاب به چشم می خورند، تا کارهای دستی که بسیار هنرمندانه طراحی شده اند....

یکی از طلبه ها با نگاهی حیرت آور می گوید: این کارها واقعا کار بچه هاست، از محصولات تجاری داخل بازار کم ندارد، بلکه با کیفیت تر است.

 با ورود طلاب به داخل خوابگاه بهزیستی، حال و هوای طلبه ها و بچه های مجموعه حضرت علی اکبر(ع) نیز دگرگون شده است. گویی طلبه ها صد سال است که این بچه ها را می شناسند. یکی با معلولان جسمی و ذهنی در حال عکس گرفتن است و دیگری نیز کودکی خردسال را مانند پدری مهربان در آغوش کشیده و در حالی که چشم هایش را غباری از اشک فرا گرفته است، بر گونه هایش بوسه می زند. جای بسی شعف است که این روحانی به واسطه لبخند زیبای دختر خردسال، تلاش دارد وی را برای نگهداری به منزل ببرد.

قاسمی طلبه جوانی که ملبس به لباس مقدس روحانیت است با لبانی خندان می گوید: دل های بچه های مجموعه حضرت علی اکبر(ع) بی ریا و صاف است، گویی صادق در وجودشان نهفته است، لبخندشان لذت بخش است.

هر چه می گذرد، فضای صمیمی تری بر مرکز توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) حاکم می شود. حال دیگر صدای خنده ها از هر سوی به گوش می رسد. برخی از لبخندها هم نیز به قهقهه تبدیل شده است. گویی خیلی زود با روحانیون انس گرفته اند. هر کدام از بچه ها به طور مجزا با طلاب ابراز محبت می کنند و آن ها را به گرمی به آغوش می کشند.

دید و بازدید های نیم ساعته  به گونه ای فضا را از مهربانی پر کرده است که گویی هیچ کس احساس غریبگی نمی کند. به هر کدامشان که بنگری دلت ریش ریش می شود گویی با ان ها آشنایی دیرینه ای داری و گمشده ای را نیز یافته ای.

آری این طلبه ها آمده اند تا در بین این افراد، درس مهربانی و سخاوت را بیاموزند و نعمت سلامتی را شکر گویند. و اما تنها هدیه معنوی که روحانیون می توانند به این قشر مظلوم داشته باشند، سرود امام رضا (ع) است. چراکه از ابتدای دیدارمان بیشتر از هر چیزی نام امام رضا (ع) بر زبان هایشان جاری است. گویی انس و الفتی قدیمی با این امام غریب دارند.

یکی از بچه های مرکز توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) با صفای دل خود در وصف امام رضا(ع) سرود می خواند و حجت الاسلام موسوی با داستان جذاب کمک کردن امام رضا(ع) به محرومیت خنده بر لبانشان جاری کرده است.

مسئول فرهنگی مدرسه علمیه امیر المومنین(ع) بیرجند در گفت و گو با «حوزه»،  بیان کرد: 18 نفر از روحانیون این حوزه به مرکز توانبخشی علی اکبر (ع) رفتند.

حجت الاسلام حسن خونیکی ادامه داد: این دیدار در راستای اجرای «طرح تبیلغ بالینی» انجام شده است، افزود: این طرح در بیمارستان ها و مراکز مخلتف انجام می شود.

وی، سلامتی و امنیت را دو نعمت بزرگ برای انسان دانست و افزود: هدف از این بازدیدها، ایجاد تلنگری به طلاب و روحانیت بوده که سلامتی خود را شکر گویند.

بنا به گفته مسئول فرهنگی مدرسه علمیه امیر المومنین(ع) بیرجند، دیدار با بیماران خاص از دیگر برنامه های این حوزه طی هفته آینده خواهد بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha