شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
بشارتی

حوزه/رئیس دانشگاه علمی کاربردی جاجرم عوامل و آسیب های دوری حوزه و دانشگاه از یکدیگر را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، مسلم بشارتی، امروز در همایش وحدت حوزه و دانشگاه، در جمع طلاب مدرسه علمیه جاجرم اظهار داشت: ما نه تنها در اين زمان از مکر دشمنان در امان نيستيم، بلکه تا دنيا پابرجاست بايد هوشيار و مقاوم در برابر توطئه و مکر دشمنان باشیم، بنابراين شناخت عوامل مزبور اين فرصت را به ما می‌دهد که دشمنان را شناخته و از پدافند غیرعامل براي شناخت‌شناسی دشمن و مقابله با آن استفاده کنیم.

وی با اشاره به برخي از عوامل اختلاف افکن در حوزه و دانشگاه، گفت: از جمله عوامل مؤثري که توانست اين اختلاف را پديد آورد، به قول امام راحل، همان دسیسه‌های شياطين بود که با ترفندهاي مختلف سعي کردند تا قدرت يک ملت را در گرداب اختلاف ناخواسته گرفتار کنند، البته در اين صحنه سران رژيم گذشته، سهم قابل توجهي در اين شيطنت ايفا کرد.

وی با بیان اینکه عامل ديگري که در اين زمينه مؤثر بود، عدم شناخت صحيح دين از سوي دانشگاهيان و عدم شناخت علم از سوي حوزويان بود، افزود: به اين دليل که عده‌ای از علماي حوزه، فکر می‌کردند که چون علوم دانشگاهي، به طور غالب، ساخته‌ و پرداخته دنياي غرب است و باعث وابستگي ملت به اجانب می‌شود، بايد از آن فاصله گرفت و چون دانشگاهيان با آن‌ها مرتبط هستند از آنان نيز بايد فاصله گرفت و هر نوع همگرايي با آن‌ها در حقيقت، مسامحه با کفر است.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی جاجرم ادامه داد: از سوي ديگر، دانشگاهيان تصور می‌کردند که قلمرو دين، محدود به امورات عبادي است و نبايد در کانون مسائل علمي، سياسي و اقتصادي دخالت کنند، بنابراين قلمرو فعاليت خود را، متمايز با دين می‌دیدند و سعي داشتند از علماي حوزه فاصله بگيرند.

وی افزود: عامل ديگري که در اختلاف حوزه و دانشگاه تأثير به سزايي داشت، یک‌جانبه‌گرایی بعضي از صاحب نظران حوزه و دانشگاه بود، به اين معنی که برخي از حوزويان و دانشگاهيان، تصور داشتند که نسبت به طرف مقابلشان بی‌نیازند و رغبتي براي همکاري يکديگر به وجود نمی‌آمد.

بشارتی تصریح کرد: تفکر جدايي دين از سياست، اقتصاد و علم در غرب، باعث شد که دانشگاهيان تحت تأثير آن قرار گيرند، در نتيجه اختلاف آن‌ها با روحانيت متعهد آغاز شد.

وی با اشاره به آسیب‌های دوری حوزه و دانشگاه از یکدیگر در بعد حوزوی گفت: گرفتار شدن در مسائل نظری محض حوزوی و دوری از مسائل روز، بی‌اعتنا بودن حوزویان به ارشاد و هدایت قشرهای مختلف جامعه که مهم‌تر از همه، نسل جوان و از این نسل، دانشگاهیان پراهمیت‌اند، انتظار حوزویان از دانشگاهیان که خود به سراغ آن‌ها آیند و در خانه آن‌ها را بکوبند، بیگانگی حوزویان از زبان دانشگاهیان که زبان علم است.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی جاجرم همچنین با اشاره به آسیب‌های دوری حوزه و دانشگاه از یکدیگر در بعد دانشگاهی اظهار داشت: غرق شدن دانشگاهیان در کارهای علمی و درس و نمره و کلاس و مدرک و بی‌توجهی آن‌ها به اهداف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، بی‌توجهی دانشگاهیان به نقش ایمان و اخلاق در رشد و اعتلای جامعه و مملکت، بی‌توجهی به نقش بی‌چون‌وچرای روحانیت در بسیج مردم و تجارب گذشته، عامل ایجاد فاصله بین حوزه و دانشگاه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اميد است عزیزان حوزوي و دانشگاهي در پيشبرد اهداف مقدس وحدت بتوانند با ارائه راهکارهاي نظري و عملي دقيق اين توفيق را پيدا کنند که جامعه اسلامی را به رشد و توسعه حقيقی خود برسانند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha