جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
دکتر کمال اکبری

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما تصریح کرد: یکی از رموز مهم موفقیت رسانه ملی در امر برنامه سازی، درک زبان و فهم عموم مردم جامعه است.

دکتر کمال اکبری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»با اشاره به این که صدا و سیما باید زبان فهم عموم مردم باشد و نیازها و خواسته های آن ها را بیش از پیش مدنظر قرار دهد، اظهار داشت: به خصوص در زمینه تولید برنامه های معارفی، درک زبان و فهم عمومی بسیار مهم است اما باید در این جهت فهم دقیق دین و چارچوب کامل دین را رعایت کنیم و چیزی از خود بر دین نیفزاییم و از آن نیز نکاهیم.

وی افزود: در این راستا می بایست بر اساس کلام نورانی قرآن و اهل بیت(ع) به اندازه فهم و زبان و شناخت مردم به زبان ساده و جذاب، معارف دینی را به مردم منتقل کرد و به ویژه در امر برنامه سازی باید این اصول را رعایت نمود.

معاون سازمان امور اجتماعی وزارت کشور همچنین گفت: امروزه ما با مخاطبان نسل جدیدی روبرو هستیم که بخش عمده ای از وقت خود را در فضای مجازی می گذرانند و در مواجهه با چنین مخاطبی باید به اصول روان شناسی، جامعه شناسی و برنامه سازی علمی توجه زیادی داشت.

وی خاطرنشان کرد: به خصوص در رابطه با برنامه های معارفی و دینی ، مخاطب ما باید احساس کند که مطالب و محتواها بر اساس آن چه خدا فرموده و در آن هم به جنبه رحمانیت و رحیمیت خدا توجه شده و هم بُعد انذاردهندگی پروردگار مورد عنایت قرار گرفته است.

این کارشناس علم ارتباطات همچنین گفت: از سویی دیگر باید توجه داشت که برپایه آستانه فهم مردم ، بیان مطالب در برنامه های ماه مبارک رمضان باید سبک و راحت باشد، چرا که آن چه فکر و اندیشه زیادی می برد و مباحث عقلانی و فلسفی و کلامی در این ایام چندان برای مخاطب عمومی، کاربردی نیست

وی افزود: در واقع همان طور که خدای متعال با مردم با زبان رحمانیت و رحیمیت هم با عامه مردم و هم با خواص مومنین صحبت کرده ، باید با همان زبان و ادبیات با مخاطب ارتباط برقرار کنیم و در ضمن برداشت های سلیقه ای و خط کشی های نادرست را کنار بزنیم.

اکبری در خاتمه سخنان خود تاکید کرد: همان دریچه ای که خدا برای مهمانی بزرگ رمضان رو به بندگانش باز کرده را ما باید در رادیو و تلویزیون مورد عنایت قرار دهیم و بر اصل مخاطب شناسی در عین حفظ غنای محتوایی برنامه ها تاکید کنیم.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha